7 - 01 - 2023
مصرف به همین شکل ادامه یابد، سال بعد واردکننده بنزین میشویم
«جهانصنعت»- مصرف بنزین رکورد زمستانی را هم زد. گزارشها نشان میدهد که شنبه (سوم دیماه) ۱۱۶ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شد که یک رکوردشکنی تابستانه مصرف بنزین در زمستان محسوب میشود.
علیاکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی با اشاره به مصرف ۱۱۶ میلیون لیتری بنزین در روز سوم دیماه، گفت: مصرف بنزین کشور تنها در بعضی از روزهای پرتردد در فصل تابستان به این اعداد میرسید، اما ثبت این ارقام در زمستان که تردد خودروها و سفرهای بینشهری به نحوی قابلملاحظه کاهش مییابد، بیسابقه بوده و امسال تنها سالی است که برخلاف روند سالهای گذشته، مصرف در زمستان کاهش نیافته است.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی با اشاره به این که میانگین مصرف بنزین کشور از ابتدای امسال تاکنون (یکم فروردین تا پنجم دیماه ۱۴۰۱)، نسبت به مدت مشابه پارسال حدود ۲۱ درصد افزایش داشته است، گفت: مصرف بنزین کشور بهسرعت در حال رشد است و ناترازی بین تولید و مصرف را به دنبال خواهد داشت.وی هشدار داد: اگر با این روند مصرف بنزین را ادامه بدهیم، نیمه دوم سال آینده به یک واردکننده بنزین تبدیل میشویم.
او با بیان اینکه ناترازیها قبل از برنامه اول توسعه اقتصادی وجود داشته، یادآور شد: تا پایان برنامه پنجم نیز ناترازی داشتیم، اما در سال ۹۷ با راهاندازی فاز اول پالایشگاه ستاره خلیجفارس که بزرگترین تولیدکننده بنزین در کشور است باعث شد ما به سمت تراز مثبت بین تولید و مصرف حرکت کنیم.
وی ادامه داد: وضعیت تولید بنزین در کشور به یک عدد قابل قبولی رسید و در سال ۹۸ تراز مثبت را تجربه کردیم یعنی اولین باری بود که ما در چندین سال گذشته به سمتی رفتیم که تراز بین تولید و مصرف عدد مثبتی را نشان میداد.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی گفت: اواخر سال ۹۹ – ۹۸ و ۱۴۰۰ مشکل کرونا را داشتیم و با شروع کرونا در کشور شاهد کاهش سفرها و کاهش مصارف بنزین در کشور بودیم و این ناترازی که در تولید و مصرف داشتیم عددش را بزرگ جلوه میداد.
وی ادامه داد: اواخر برنامه سوم بخش ایجاد سامانه هوشمند سوخت و استفاده از کارت هوشمند سوخت در مجلس طرح موضوع شد و به تصویب رسید و اجرای این کار در سال ۸۶ یعنی دومین سال برنامه چهارم توسعه اتفاق افتاد. در سال ۸۵ بیشترین واردات بنزین را یعنی ۲۹ میلیون لیتر در روز داشتیم.
ابزارهای غیرقیمتی عامل بازدارنده
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی میگوید: با راهاندازی سامانه هوشمند سوخت به یکباره مصرف بنزین به منفی ۱۲.۵ درصد نسبت به سال قبل خود کاهش پیدا کرد و ۲/۱۰ درصد رشد مصرف در سال ۸۵ نسبت به سال ۸۴ داشت و منفی ۵/۱۲ درصد یعنی تقریبا ۵/۲۲ درصد کاهش مصرف داشتیم.
وی افزود: با ابزار غیرقیمتی رفتهرفته قیمت بنزین افزایش پیدا کرد و توانستیم مصرف بنزین را با توجه به تعداد خودروهایی که هر ساله به تعداد خودروهای کشور اضافه میشدند، ادامه بدهیم و در سال ۹۸ مصرف بنزین به ۱۰۰ میلیون لیتر در روز رسید که با به کارگیری از سامانه هوشمند سوخت و سهمیهبندی مجدد باعث شد مصرف به ۷۲ میلیون لیتر کاهش پیدا کند و با دو تجربهای که در ارتباط با سهمیهبندی سوخت انجام دادیم شاهد بودیم که ابزارهای غیرقیمتی میتوانند به میزان مصرف و مدیریت در مصرف کمک کنند.
نژادعلی ادامه داد: به کارگیری ابزارهای غیرقیمتی و اعمال سیاستهای مرتبط بر مدیریت مصرف بنزین تاثیرگذار خواهد بود.وی اضافه کرد: سامانه هوشمند سوخت با جدیت فرآیند خود را ادامه میدهد و بحث اعتبار سهمیهای را که در نرخ دوم کارتهای هوشمند سوخت با عنوان تعدیلی که از ۲۵۰ به ۱۵۰ لیتر رسید، یکی از اعمال سیاستهاست و باز سیاستهای مختلفی را که دولت تبیین خواهد کرد تا به فاز اجرایی رسیده و در نتیجه از سامانه هوشمند سوخت در راستای مدیریت مصرف سوخت نهایت بهرهبرداری را ببریم.
خطر واردات در کمین است
مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی هم در این رابطه گفته است: با توجه به میزان مصرف مجبور شدیم که از همه پتانسیلهای موجود در کشور استفاده کنیم و در سال گذشته متناسب با میزان مصرف، تولید به طور متوسط روزانه ۹۷ میلیون لیتر در روز بود و امسال میزان تولید از ابتدای سال تا به امروز ۵/۱۰۳ میلیون لیتر در روز است.وی افزود: ما عملا به کمک پالایشگاهی که نفت خام را پروسس و پالایشگاه ستاره خلیجفارس که میعانات را باز پالایش میکند ما قادر هستیم با الگوهای فرآیند خاصی که در تکتک این واحدهای متوسط با شرایط خودشان اجرا شده و به بهرهبرداری رسیده ۱۰۳ تا ۱۰۵ میلیون لیتر بنزین تولیدی را به ۱۱۲ میلیون لیتر در روز افزایش دهیم.سعید مداحمروج گفت: این یک هماهنگی است و زمان خاصی به آن معنا ندارد و مجبور هستیم از همه ظرفیتهای موجود کشور حتی از انبارهای خودمان استفاده کنیم.وی ادامه داد: این آمادگی را داریم که بتوانیم ۱۱۰ تا ۱۱۲ میلیون لیتر در روز به طور پیوسته تولید را داشته باشیم.
مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی افزود: اگر با این روند مصرف را ادامه بدهیم نیمه دوم سال آینده به یک واردکننده بنزین تبدیل میشویم.
تردد خودروهای بیکیفیت
در ادامه این برنامه، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: در سالهای گذشته، حجم قابل توجهی از بنزین مورد نیاز کشور را وارد میکردیم، بعد از راهاندازی ستاره خلیجفارس، برای مدتی به یکی از صادرکنندگان بنزین تبدیل شدیم، اما الان متاسفانه به یک ناترازی در بحث بنزین رسیدیم.مصطفی نخعی افزود: دو دلیل اصلی در ناترازی بنزین وجود دارد؛ یکی ناشی از سیاستهای قیمتی و دیگری ناشی از سیاستهای غیرقیمتی است.نخعی ادامه داد: در بحث سیاستهای قیمتی نیز اینکه قیمت بنزین در کشور نسبت به کشورهای همسایه یا نسبت به دنیا خیلی پایینتر است.عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت باید افت پول ملی را مدیریت کند و در بحث مدیریت مصرف نباید همه توپ را در زمین مردم بیندازیم. باید از تجربیات سایر کشورها در این زمینه استفاده کنیم.وی افزود: طبق مصوبه مجلس که تعدادی خودرو وارد کشور میشود و این یک ایراد است، ما در صنعت خودروسازی با مشکل خودروهای بیکیفیت با مصرف سوخت بالا مواجه هستیم.
نخعی اضافه کرد: در یک بازه زمانی طرحی به نام طرح «سیانجی» شروع شد و تعدادی جایگاه «سیانجی» در اقصی نقاط کشور راهاندازی شد، اما در ادامه این روند کند پیش رفت.
وی ادامه داد: در چند سال گذشته تمرکزها روی خودروهای فرسوده بوده و تا مقطعی این طرح پیشرفت خوبی داشت، اما بعدها رها شد که متاسفانه این روند هنوز هم ادامه دارد و به نظر میرسد دولت برنامه مشخصی برای مدیریت مصرف سوخت ندارد.عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: ما در مجلس برای ناترازی برق، بودجه گاز جلسات متعددی گذاشتیم و مدام از این ناترازی صحبت میکنیم.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد