19 - 12 - 2019
مطالبات قطعهسازان به ۲۴ هزار میلیارد تومان رسید
ایرنا- سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو گفت: اکنون مطالبات کل زنجیره تامین داخلی از خودروسازان به حدود ۲۴ هزار میلیارد تومان رسیده که بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان آن مطالبات معوق است.
فرهاد بهنیا درباره افزایش حد اعتباری ۱۰ هزار میلیارد تومانی صنعت خودرو که به تازگی به تصویب شورای پول و اعتبار رسیده، افزود: این افزایش اعتبار به معنای پرداخت نیست و ممکن است بانکهای عامل با توجه به معوقههای خودروسازان و قطعهسازان، تبعیت نکردن بانکهای خصوصی از بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار در همه موارد و…، این پول را به عنوان بخشی از مطالباتشان بردارند یا برای پرداخت آن درخواست ترهین و سند کنند.این مقام صنفی با تقدیر از وزارت صنعت و بانک مرکزی در تایید این مصوبه، تاکید کرد: مهمترین موضوع، پرداخت این اعتبار است و انتظار میرود بانک مرکزی و بانکهای عامل، خودروسازان و وزارت صنعت در مدت کوتاهی پیگیر پرداخت آن به صنایع خودروسازی و قطعهسازی شوند تا به بدنه تولید این صنایع تزریق شود.وی ادامه داد: در این صورت، اولویت باید پرداخت مطالبات قطعهسازان و پوشش سرمایهگذاریهای آنها در پروژههای جدید وزارت صنعت باشد.بهنیا گفت: پیش از این مقرر بود بانک مرکزی تسهیلات ارزی ۸۴۴ میلیون یورویی در اختیار قطعهسازان قرار دهد که در نهایت انجام نشد و شاید افزایش اعتبار ۱۰ هزار میلیارد تومانی پاسخی در راستای همان تسهیلات باشد.
سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو همچنین به برگزاری میزهای نخست و دوم تعمیق ساخت داخل اشاره کرد و گفت: میز نخست با حمایت وزارت صنعت و دلگرمی قطعهسازان برگزار شد، به طوری که خودروسازان با وجود محدودیتهای مالی اولویت را به تکمیل خودروهای کف کارخانهها دادند و با تزریق پول خودروهای پیشفروش شده یا فروشهای نقدی، تعداد خودروهای در کف مانده تا حدود زیادی کاهش یافت.وی افزود: میز دوم، اما با وعده وعید برگزار شد و چون در عمل اتفاقی نیفتاد، پروژههای داخلیسازی متوقف مانده و قطعهسازان دلسرد شدهاند.بهنیا ادامه داد: در این شرایط قطعهسازان با کدام سرمایه باید به خرید تجهیزات یا انجام تولیدات جدید بپردازند؟
وی تاکید کرد: اگر بستههای مشوق داخلیسازی از سوی خودروسازان برای قطعهسازان اجرایی نشود و همچنین پول جاری قطعهسازان پرداخت نشود، جذابیت لازم برای تعمیق داخلیسازی قطعات به وجود نمیآید.بر اساس این گزارش، چهار ماه پیش و در میز نخست تعمیق ساخت داخل، قراردادهایی بین ساپکو، سازهگستر و مگاموتور با ۳۲ شرکت قطعهساز با هدف تولید ۳۵ قطعه برای یک سال مصرف ایرانخودرو و سایپا منعقد شد.ماه گذشته و با برگزاری میز دوم، قرارداد همکاری با ۳۶ شرکت قطعهساز با هدف داخلیسازی ۴۲ قطعه منعقد شد.با برگزاری این دو میز، در مجموع ۷۷ قطعه خودرویی در داخل تولید شده و ۱۷۵ میلیون یورو کاهش ارزبری برای کشور به دنبال خواهد داشت.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد