17 - 04 - 2020
معرفی ایران در نمایشگاه اکسپو۲۰۲۰ دوبی
تعریف برند گردشگری برای یک کشور، معرفی کردن آن در کمترین زمان و تشویق مردم و به ویژه گردشگران سایر کشورها به بازدید و سفر است. ایران با همه تلاش برای تبلیغ جاذبههای گردشگریاش تاکنون شعار و برندی برای خودش نداشته که ضمن بیشتر دیده شدن و حرفهای دیده شدن کار خودش را در معرفی قابلیتهایش نتیجهبخشتر کند. حمید ضرغام- عضو هیات علمی و استاد دانشگاه علامه طباطبایی- که در زمان برگزاری سلسله همایشهای علمی برند گردشگری نقش پررنگی داشت، به همراه هلیا بارزانی- کارشناس ارشد مدیریت برنامهریزی و توسعه گردشگری دانشگاه علامه طباطبایی- در مقالهای به سال ۱۳۹۳ به «آسیبشناسی برند گردشگری ایران» پرداخته که در تعریف برند گردشگری با وام گرفتن از دیدگاه نظریهپردازان نوشتهاند: برند گردشگری یک مقصد قبل از سفر، اطلاعاتی به بازدیدکننده میدهد تا مقصد را شناسایی و تعیین هویت کند، آن را از رقبایش متمایز سازد و انتظارات خود از سفر پیش رو را شکل دهد (مورفی و دیگران، ۲۰۰۷). حتی اطلاعات پس از سفر نیز تحت تاثیر برند مقصد قرار میگیرد (ریچی و ریچی۱۹۹۸) .
ماه گذشته بود که معاون گردشگری خبر داد بالاخره بعد از دو دهه تصمیم گرفتهاند لوگو و برند گردشگری کشور را طراحی کنند. او هم چنین گفته بود که تا به حال هزینه، مدت زمان و تشکیلات مورد نیاز برای تهیه برند گردشگری پیشبینی شده، شوراهای مرتبط، تفاهمنامههای بیندستگاهی و تیمهای اجرایی مشخص شده و تقریبا نقشه راه که عملیات ساخت برند گردشگری را مرحله به مرحله تعیین کرده، آماده شده است.
روز گذشته معاون گردشگری کشور از ایجاد سازوکار حمایتی پروژه برند ملی گردشگری کشور با حضور دستگاههای اجرایی مرتبط خبر داد و گفت: به زودی تفاهمنامه میان دستگاههای اجرایی مرتبط امضا و پروژه به صورت فراملی پذیرفته میشود و اقدامات ارتباطی آن شکل خواهد گرفت.
ولی تیموری مهمترین هدف این پروژه را معرفی محصولات و خدمات متمایز گردشگری ایران به مخاطبان در خارج کشور برای جذب حداکثری گردشگران دانست و گفت: برنامهریزی برای پروژه ایجاد «برند ملی گردشگری» در بازه زمانی یکساله از مهرماه ۱۳۹۷ تا مهرماه ۱۳۹۸ صورت گرفته و اقدامات مختلفی در این راستا انجام شده است.
او اضافه کرده: از ۲۰ سال گذشته همواره تلاش بر این بوده است تا یک شعار و یک لوگو به عنوان برند ملی گردشگری ایران طراحی و انتخاب شود. در همین راستا فراخوانهای مختلفی برای رسیدن به طرح مورد نظر اعلام شده که بینتیجه بوده است.
پروژه برند ملی گردشگری در پی ایجاد گردشگری فاخر و ممتاز است و در واقع سند تحول در این حوزه به شمار میرود. در حال حاضر شرکت در نمایشگاههای خارجی و بینالمللی بدون استراتژی توسعه برند یا توسعه فاخر انجام میشود و این موضوع جز هدررفت سرمایه نیست زیرا اکوسیستم گردشگری ممتاز در پس آن وجود ندارد و در نتیجه هزینه بازگشت ندارد. در حالی که با اجرای این پروژه هزینه به سرمایهگذاری تبدیل میشود و در واقع این پروژه نوعی سرمایهگذاری برای حفظ هزینههای سازمان و کشور است.
معاون گردشگری کشور با بیان اینکه اکوسیستم گردشگری با اهدای نشان ملی گردشگری به صورت ممتاز تعریف و ارائه میشود خاطرنشان کرد: ایجاد برند ملی گردشگری منجر به شکلگیری اقتصاد ممتاز میشود. در این شرایط خدماتدهندگان در حوزه گردشگری تلاش میکنند تا اقتصاد ممتاز داشته باشند و خدمات ممتاز گردشگری را ارائه میدهند.
در سایه اقتصاد ممتاز مسیر توسعه ایجاد و هموار میشود. همچنین کالاها و محصولات فاخری که امکان بازاریابی ندارند با اقتصاد ممتاز حمایت شده و ارتقا پیدا میکنند.
او تاکید کرد: برای ایجاد اقتصاد ممتاز فقط سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری متولی نیست بلکه وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور خارجه، وزارت کشور، وزارت اقتصاد و امور دارایی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صداوسیما باید نشان و برند ملی را پذیرفته و با آن همراهی کنند.
تیموری بزرگترین اقدام در معاونت گردشگری در ماههای اخیر برای ایجاد برند ملی گردشگری را قرارگرفتن این وزارتخانهها در کنار یکدیگر دانست و افزود: پروژه ایجاد برند ملی گردشگری با هشت زیرپروژه به مرحله
اجرا خواهد رسید.
به گفته این مقام مسوول تعیین استراتژی و هویت بصری برند گردشگری کشور، جریانسازی موضوع برند گردشگری میان فعالین حوزه صنعت گردشگری، تدوین ضوابط و شرایط احراز و دریافت برند در حوزههای گوناگون خدمات گردشگری، آمادهسازی اقلام بازاریابی و لانچ برند گردشگری، لانچ و جریانسازی برند گردشگری در میان مشتریان و مردم، تجربهسازی برند در تورهای ورودی ایران، توانمندسازی بنگاهها در راستای تبدیل شدن به ملکههای صنعتی، برگزاری جلسات معرفی پروژه به مدیران و ذینفعان ۸ زیرپروژه این طرح به شمار میرود.
معاون گردشگری کشور به برگزاری جلسات متعدد با سازمانها و دستگاههای ذیربط از جمله سازمان توسعه تجارت، سازمان صداوسیما و ذینفعان حوزه گردشگری در این خصوص اشاره کرد.
او ایجاد سازوکار حمایتی از پروژه برند ملی گردشگری را مهمترین بخش پروژه عنوان کرد و گفت: اسفند ماه آینده تفاهمنامه چهار وزارتخانه امضا خواهد شد و این سرفصلی است که تحقق پروژه را حمایت میکند زیرا پروژه فراملی پذیرفته خواهد شد و اقدامات ارتباطی آن شکل خواهد گرفت.
تیموری با برشمردن فرآیند اجرایی کار تدوین سند و برند ملی گردشگری تاکید کرد: از نیمه دوم سال آینده جریانسازیهای ملی و بینالمللی پروژه برند ملی گردشگری با حضور در نمایشگاهها آغاز میشود و اوج این پروژه به عنوان محور معرفی ایران در نمایشگاه اکسپو دوبی ۲۰۲۰ خواهد بود. در شش ماه دوم سال آینده نیز از برند ملی گردشگری در نمایشگاههای پیش رو به صورت آزمایشی استفاده خواهد شد.

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد