19 - 11 - 2017
مهمترین هدف، تولید و اشتغال
یازدهمین نمایشگاه بینالمللی رسانههای دیجیتال پس از یک هفته برگزاری در مصلی امام خمینی(ره)، دیروز به کار خود پایان داد.
همچنین از آنجا که آخرین روز این دوره از برگزاری نمایشگاه و اختتامیه آن با بیستوهشتم ماه صفر و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و حضرت رسولاکرم(ص) مصادف شده بود، براساس اظهارات رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال وزارت ارشاد مقرر شد آیین اختتامیه آن در زمان دیگری برگزار شود.
ظاهرا قرار است در مراسم اختتامیه ضمن بررسی عملکرد این نمایشگاه و نقد نقاط ضعف، از غرفههای فعال تقدیر شود لذا این مراسم همزمان با جشنواره رسانههای دیجیتال برگزار خواهد شد.
موارد زیر از جمله مهمترین اهداف برگزاری نمایشگاه رسانههای دیجیتال است:
جریانسازی و ایجاد بستر مناسب برای تولید و توسعه محتوای منطبق بر فرهنگ بومی، ملی و اسلامی در حوزه رسانههای دیجیتال، ایجاد جایگاهی برای عرضه و ارزیابی رسانههای دیجیتال در کشور، فراهم کردن فضای همدلی و همافزایی میان پدیدآورندگان آثار در حوزه رسانههای دیجیتال، توسعه خط و زبان فارسی در محیط رایانه و ابزارهای دیجیتال، کاهش هزینه و توسعه دسترسی عمومی به میراث مکتوب تاریخی، علمی، فرهنگی، دینی و هنری کشور، حمایت از افراد، مراکز، موسسات، تشکلها و شرکتهای فعال در حوزه تولید آثار و محصولات فرهنگی و هنری دیجیتال، بسترسازی و فراهم کردن زمینه لازم برای تحقق جنبش نرمافزاری در حوزه محتوای دیجیتال، ایجاد بستر رقابت میان تولیدکننده رسانههای دیجیتال در جهت رشد، شکوفایی و همچنین رونقبخشی به بازار داخلی و خارجی محصولات ایرانی در این صنعت، ارتباط و تعامل با مراکز بینالمللی دارای تکنولوژی در حوزه رسانههای دیجیتال به منظور بالا بردن سطح کیفی محصولات تولید شده در داخل کشور و فراهم کردن بستر لازم برای توسعه صادارت نرمافزارهای رایانهای.
همچنین تولید ملی و اشتغال که به عنوان یکی از مسایل اصلی و اساسی کشور است در این نمایشگاه مورد توجه ویژه قرار گرفت. برای رفع این معضل باید از همه ابزارها و دستگاهها استفاده کرد زیرا مثل خیلی از مسایل دیگر، یک دستگاه به تنهایی نمیتواند آن را برطرف کند.
بیکاری و اشتغال، مساله منطقهای و محلی نیست بلکه مساله ملی و کشوری است بنابراین برای رفع آن باید برنامههای ملی و فراگیر تهیه و تدوین کرد و همه دستگاهها و نهادها و ابزارها را برای رفع آن بهکار گرفت.
رفع بیکاری، نیازمند شناخت علل و عوامل پیدایش آن و همچنین شناسایی ظرفیتهای جامعه برای رفع آن است و در این زمینه تحقیقات کاربردی میتواند ما را در دستیابی به این هدف کمک کند.
هر جامعهای دارای ظرفیتها و پتانسیلهایی برای تولید و اشتغال است که میتوان با اطلاعرسانی درست و به موقع آن را به جامعه معرفی کرد که رسانهها در این زمینه میتوانند نقش اساسی ایفا کنند.
تجربه نشان داده هر جا رسانهها حضور پرقدرت و موثری در رویداد یا برنامهای داشتهاند، بیشترین تاثیرگذاری خود را برجا گذاشتهاند و درخصوص بیکاری و تولید کشور نیز میتوان چنین نسخهای را اجرا کرد.
در زمان حاضر رسانههای دیجیتال شامل تلفنهمراه، فضای مجازی، شبکههای اجتماعی، تلگرام و... به صورت اثرگذار در جامعه حضور دارند و با استفاده از این ابزارها، تحولات گستردهای نیز در جامعه به وجود آمده است.
همانطور که گفته شد رسانههای دیجیتال در تولید و اشتغال جامعه میتوانند نقش اساسی ایفا کنند زیرا اغلب افراد یکی از این ابزارها و رسانهها را در اختیار دارند و اطلاعات و پیامهای آن را دریافت میکنند.
رسانههای دیجیتال میتوانند با تهیه مطالب مختلف در موضوعات کیفیت کالاهای داخلی، مردم را به خرید کالاهای ایرانی تشویق کنند که از این طریق به رونق تولید و اشتغال جامعه کمک کنند.
به عبارت سادهتر وقتی تعداد مشتری یک کالا بیشتر شود بهطور طبیعی تولید آن کالا بیشتر میشود و از این طریق نیروی انسانی بیشتری برای تولید آن به کار گرفته میشود.
بنابر این با افزایش تولید در ظاهر دستکم دو مزیت برای جامعه در پی خواهد داشت نخست اینکه تولید یک کالا در کشور بیشتر میشود و دوم اینکه بهطور طبیعی شمار بیشتری از افراد برای کار در این بخش جذب میشوند.
رسانههای دیجیتال در این زمینه میتوانند ضمن شناسایی و معرفی ظرفیتها و توانمندیهای بینالمللی، ملی، استانی و محلی در حوزههای مختلف که قابلیت اقدامات تولیدی و به تبع آن ایجاد اشتغال برای جوانان را دارد، وارد شوند.
یازدهمین نمایشگاه رسانههای دیجیتال که دیروز پس از هفت روز فعالیت به کار خود در مصلای تهران پایان داد، توانست در هفته گذشته با برپایی کارگاهها و استارتآپها و کسب و کارهای نو، تاحدودی به این تقاضا پاسخ دهد.
غرفههای مربوط به اشتغال و کارآفرینی و در مجموع استارتآپها از جمله مکانهای شلوغ نمایشگاه امسال بود و این نشان میدهد که کار و اشتغال از مهمترین دغدغههای جوانان و مردم است.
وقتی مساله بیکاری و اشتغال جامعه رفع شود در حقیقت از ورود جوانان به چندین آسیب اجتماعی پیشگیری کردیم زیرا بیکاری میتواند منشأ بسیاری از آسیبهای اجتماعی از جمله اعتیاد، حاشیهنشینی، کودکان کار، فقر و... باشد.

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد