17 - 01 - 2017
مکالمات نامحدود دوباره برمیگردد
کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات برای ارائه طرحهای تعرفهای تشویقی که از سوی اپراتورهای ارائهدهنده خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات به کاربران پیشنهاد میشود، مقرراتگذاری کرد.
سال گذشته اپراتورهای موبایل با ارائه طرحهای تشویقی از جمله مکالمات نامحدود موبایل، سعی در افزایش سهم خود از بازار و جذب مخاطبان کردند که این نوع طرحهای تشویقی به دلیل افت کیفیت خدمترسانی، عدم حفظ تعادل بازار و ضدرقابتی شدن قیمتها، با واکنش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مواجه شد و این سازمان دستور توقف این مدل طرحها را اعلام کرد.
هماکنون کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه شماره ۲۴۹ خود، مقررات جدیدی برای طرحهای تشویقی دارندگان پروانه ارائه خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات، تصویب کرد که برمبنای آن، مقررات جدیدی برای ارائه این طرحهای تشویقی وضع شده است تا اپراتورهای موبایل و ارتباطات ثابت (اینترنت و تلفن) بتوانند بار دیگر طرحهای تشویقی خود را ارائه کنند.
در این مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به هر اپراتور اجازه میدهد حداکثر هشت بار در سال طرحهای تشویقی را برای خدمات مورد نظر خود به تفکیک در حوزه ثابت و موبایل ارائه کند.
مدت استفاده از طرح تشویقی یعنی زمانی که مشترک از این طرح استفاده میکند حداکثر شش ماه درنظر گرفته شده است. همچنین مجموع مدت کل زمان ارائه طرحهای تشویقی در سال، اعم از طرح تشویقی یا تمدیدیه طرح تشویقی، نباید بیش از هشت ماه از سال باشد.
تمدید طرح تشویقی بعد از پایان مدت آن به عنوان یک طرح تشویقی جدید محسوب شده و در فهرست تعداد هشتگانه امکان ارائه طرح تشویقی اپراتور لحاظ خواهد شد مگر آنکه تمدید طرح تشویقی برای تکمیل مدت زمان سه ماهه طرح تشویقی اولیه بوده باشد.
طرحهای تشویقی نباید با افت کیفیت همراه باشد
ارائه طرحهای تشویقی باید منوط به حفظ کیفیت خدمات باشد و در صورتی که طرح تشویقی منجر به افت کیفیت شود، اپراتور باید براساس شرایط اعلامشده توسط رگولاتوری، نسبت به توقف طرح اقدام کند و در این خصوص اطلاعرسانی لازم را برای مشترکین خود داشته باشد.
درهمین حال در صورتی که رگولاتوری به دلایلی از قبیل حفظ تعادل در بازار، تداوم رقابت سالم و ارائه خدمات و رشد کیفی آنها با ارائه طرحهای تشویقی، ادامه آن یا توقف طرح پیش از موعد اتمام ارائه طرح موافقت نکند، موضوع را به اپراتور اعلام خواهد کرد و در این صورت اپراتور مجاز به اجرا یا ادامه یا توقف طرح نخواهد بود.
در این مصوبه ساعات کم مصرف، ۱۲ شب تا ۶ صبح برای صوت و ۲ تا ۸ صبح برای دیتا اعلام شده است. بر این اساس در صورتی که اپراتور در طرح تشویقی مایل است خدمات را هم در ساعات کم مصرف و هم در ساعات عادی ارائه دهد، باید خدمات قابل ارائه در ساعات عادی و ساعات کممصرف را به صورت تفکیکشده اعلام کند.
به گزارش مهر، همچنین اپراتورها باید در بخش عمومی پورتال خود تمام تعرفههای عادی را اعلام کنند و بخش مشخصی را نیز به اعلام طرحهای تشویقی تخصیص دهند و علاوه بر بهروزرسانی آن، مشخصات شفاف طرحهای تشویقی به همراه تاریخ شروع و پایان طرح و نحوه شارژینگ آنها را اعلام کند.
در تمام تبلیغات مربوط به طرحهای تشویقی نیز باید مشخصات اصلی طرح و تاریخ شروع و پایان آن منتشر شود.
تعیین نرخ طرحهای تشویقی بر مبنای سهم اپراتورها از بازار
در صورت وجود کف تعرفه مصوب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات برای یک سرویس، تعرفه خدمات میتواند در قالب طرحهای تشویقی پایینتر از کف تعرفه مصوب باشد. در صورت عدم وجود کف تعرفه مصوب برای خدمات، یک چهاردهم سقف تعرفه، به عنوان ملاک سنجش خواهد بود.
تعرفه طرحهای تشویقی اپراتوری با سهم بازار بیش از ۱۰ درصد، حداکثر میتواند ۲۰ درصد از کف تعرفه پایینتر و تعرفه طرحهای تشویقی اپراتورهایی با سهم بازار کمتر از ۱۰ درصد، حداکثر میتواند ۴۰ درصد از کف تعرفه پایینتر باشد.
در همین حال هر طرح تشویقی میتواند حداکثر شامل پنج بسته خدمتی حاوی یک خدمت یا ترکیبی از چند خدمت با مهلت مقرر و با تعیین مبلغ برای کل بسته باشد.
طبق مصوبه جدید کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، اپراتور ارائه دهنده سرویس باید حداقل دو هفته قبل از اجرای طرح تشویقی، نسبت به اعلام تعرفه هر طرح تشویقی با جزییات مربوطه، حداقل شامل مدت ارائه طرح و مدت استفاده از طرح، به رگولاتوری اقدام کند.
همچنین در صورتی که اپراتور قصد توقف طرح تشویقی را در مدت زمان دسترسی به طرح داشته باشد، باید حداقل هفت روز قبل از اجرای تصمیم خود، این موضوع را به اطلاع رگولاتوری برساند.
چنانچه در بسته خدمتی، اپراتور نسبت به ارائه مودم، آنتی ویروس، گوشی و دیگر تجهیزات و خدمات خارج از موضوع پروانه اقدام کند، قیمت مودم، آنتی ویروس، گوشی و سایر تجهیزات، مستقل از قیمت خدمات است و باید به صورت مجزا تعیین و اعلام شود.
در صورتی که طرح تشویقی بنا به درخواست اپراتور و با تایید رگولاتوری یا بنا به ابلاغ رگولاتور متوقف شود، اپراتور موظف است تا نسبت به ارائه طرح به مشترکینی که پیش از این نسبت به خرید طرح اقدام کرده و به عنوان مشترکین فعلی استفادهکننده از طرح مذکور محسوب میشوند تا پایان مدت اعلام شده در طرح، خدمت مربوطه را ارائه دهند.
اپراتور باید حداکثر یک ماه پس از اتمام ارائه طرحهای تشویقی، آمار مربوط به میزان استفاده از طرح را به شرح چارچوب ابلاغی رگولاتوری به این سازمان ارائه دهد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد