18 - 09 - 2021
ناامنی مخل توسعه و پیشرفت و تروریسم مانع رشد اقتصادی پایدار است
سیدابراهیم رییسی در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای گفت: «سازمان همکاری شانگهای به خوبی نشان داده که میتواند با اتکای به ظرفیتهای اقتصادی، سیاسی، ارزشی و جمعیتی خود به نیروی پیشران چندجانبهگرایی جهانی تبدیل شود و این امر نشاندهنده فراهم بودن بستر شکلدهی به جامعهای بر پایه ارزشهای مشترک کشورهای در حال توسعه است.»
رییسجمهوری با بیان اینکه امروز جهان وارد دوران جدیدی شده است و سلطهطلبی و یکجانبهگرایی رو به زوال است، اظهار کرد: «نظام بینالملل به سوی چندقطبیشدن و بازتوزیع قدرت به سود کشورهای مستقل، در حال تغییر است. در شرایط کنونی صلح و امنیت جهانی از ناحیه سلطهطلبی و چالشهایی همچون تروریسم، افراطگرایی و جداییطلبی در معرض تهدید قرار دارد؛ تهدیدهایی که طیف وسیعی از کشورهای جهان و به ویژه اعضا و شرکای سازمان همکاری شانگهای را هدف قرار داده است و حفظ و تقویت صلح در این پهنه گسترده، نه یک انتخاب بلکه یک ضرورت است.»
رییسجمهوری کشورمان تاکید کرد: «سازمان همکاری شانگهای و «روح حاکم بر آن» یعنی اعتماد متقابل، منافع مشترک، برابری، رایزنی مشترک، احترام به تنوع فرهنگی و توسعه مشترک، ابزاری کلیدی در راستای حفظ صلح در قرن ۲۱ است.»
رییسی در بخشی از سخنانش، با تاکید بر اینکه جهان وارد دوران جدیدی شده است، گفت: «سلطهطلبی و یکجانبهگرایی رو به زوال است. نظام بینالملل به سوی چند قطبی شدن و بازتوزیع قدرت به سود کشورهای مستقل، در حال تغییر است. در شرایط کنونی صلح و امنیت جهانی از ناحیه سلطهطلبی و چالشهایی همچون تروریسم، افراطگرایی و جداییطلبی در معرض تهدید قرار دارد؛ تهدیدهایی که طیف وسیعی از کشورهای جهان و به ویژه اعضا و شرکای سازمان همکاری شانگهای را هدف قرار داده است.»رییسجمهوری کشورمان گفت: «خانمها و آقایان؛ سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران همواره مبتنی بر مشارکت فعال در سازمانهای بینالمللی، چندجانبهگرایی و مخالفت با یکجانبهگرایی بر پایه عدالت همکاری احترام متقابل، ضرورت ایفای نقش سازنده در مواجهه با چالشهای بینالمللی و منطقهای بوده است؛ امروز نظام بینالملل با چالشها و مشکلات متعددی روبهرو است که حل آنها توسط یک دولت به تنهایی امکانپذیر نیست، چالش اول همهگیری کرونا است که نه تنها سلامت ملتهای جهان را هدف قرار داده بلکه پیامدهای اقتصادی و سیاسی و امنیتی قابلتوجهی در بر داشته است. اما از اعضای سازمان همکاری شانگهای، چین، روسیه و هند برای واکسیناسیون جهانی تشکر میکنیم و آن را در راستای همکاری در عرصه بینالملل ارزیابی میداریم.»رییسی در بخش دیگری از سخنانش گفت: «تروریسم اقتصادی چالش دیگری است که مهمترین ابزار سلطهطلبان برای تحمیل اراده به دیگران تبدیل شده است، تحریم یا تروریسم اقتصادی از موانع کلیدی پیشبرد همگرایی منطقهای محسوب میشود؛ سازمان همکاری شانگهای به طراحی ساختارها و مکانیسمهای مقابل جمعی با تحریم نیاز دارد، تحریمهای یکجانبه تنها علیه یک کشور نیست بلکه همانگونه که در سالهای اخیر روشن شده تعداد بیشتری از کشورهای مستقل به ویژه اعضای سازمان را در بر میگیرد. طراحی مکانیسمهای مقابله جمعی در قالب این سازمان اهمیت و ضرورت دارد.»وی خاطرنشان کرد: «از سوی دیگر ناامنی مخل توسعه و پیشرفت و تروریسم مانع رشد اقتصادی پایدار است. جمهوری اسلامی ایران با سابقه بیش از ۴۰ سال تقابل با تروریسم و افراطگرایی خدمات شایستهای در منطقه غرب آسیا انجام داده است. ما همپیمان عراق و سوریه در تقابل با داعش و سایر جریانهای تروریستی بودهایم. شراکت راهبردی ایران و روسیه در مبارزه با تروریسم افراطگرایی در سوریه تجربه ارزشمندی برای همکاری با شرکای منطقهای و فرامنطقهای است.»
رییسجمهوری ایران گفت: اینجانب دست همکاری برای تحقق صلح و همپیمانی برای مبارزه با تروریسم و افراطگرایی را به سوی همه دولتهای مشارکتکننده در این اجلاس دراز میکنم، رییسی گفت: «ما نیازمند اقدام جمعی برای تامین امنیت و رشد عدالت به عنوان زیرساختهای اصلی توسعه هستیم، متاسفانه بیش از دو دهه مبارزه نمایشی آمریکا در عراق و افغانستان موجب از بین رفتن امنیت و رفاه در این کشورها شده است. آمریکا چند سال است که این الگوی ناموفق را در سوریه نیز اجرا کرده است و مراکز حضور آمریکا در سوریه از بیثباتترین مناطق در این کشور هستند. جمهوری اسلامی ایران معتقد به امنیت مشترک است و امنیت را تفکیک شده نمیداند. راه تامین امنیت مشترک، راه بومی است که صرفا با مشارکت قدرتهای منطقهای و بدون مداخله خارجی امکانپذیر است.»
رییسجمهوری در بخش دیگر سخنانش درباره وضعیت افغانستان گفت: «جمهوری اسلامی ایران آماده است تمام توان خود را در خدمت ایجاد حکومتی فراگیر، همه شمول و مستقل در افغانستان قرار دهد و همانند تمامی این سالهای سخت که در کنار برادران و خواهران افغانی خود بودهایم، به یاری آنان بشتابیم. لکن، مایلم تاکید کنم که تحقق چنین هدفی از عهده هیچ کشوری به تنهایی برنمیآید و نیازمند کار مشترک و سامان یافته در قالب سازوکارهای منطقهای است.»
وی گفت: «عالیجنابان؛ تامین حقوق ملت ایران در حوزه برنامه صلحآمیز هستهای، تضمین منافع مشترک کشورهای در حال توسعه است. هیچ موضوعی نمیتواند فعالیتهای صلحآمیز هستهای ایران را که در چارچوب مقررات بینالمللی انجام میشود، دچار توقف نماید. دیپلماسی یکی از ابزارهای تامین منافع ملی کشورهاست، ولی دیپلماسی زمانی کارآمد است که همه طرفها در عمل به آن پایبند باشند. تهدید و فشار، پای دیپلماسی را سست میکند و دست آن را میبندد.
متاسفانه برخی طرفها با استفاده از ابزار تهدید و فشار تصور میکنند، میتوانند دیپلماسی را به نفع خود رقم بزنند، در حالی که با این ترفند عملا دیپلماسی را از میدان به در میکنند و آن را از کارایی میاندازند.»وی ادامه داد: «جمهوری اسلامی ایران رفع تحریمها را حق تردیدناپذیر ملت ایران میداند و هر فرآیندی را که خلاف این حق باشد در راستای منافع ملت ایران نمیداند. جمهوری اسلامی ایران ضمن احترام به رفتار مستقل کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای و به رسمیت نشناختن تحریمهای ظالمانه یکجانبه آمریکا و عدم پیروی از سیاستهای تحریمی غیرقانونی این کشور، تقویت همکاریهای دوجانبه را به ویژه در عرصه اقتصادی عامل مهمی در ارتقای نقش راهبردی سازمان همکاری شانگهای در اقتصاد جهانی میداند.»
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد