28 - 03 - 2020
نامه جمعیت امام علی (ع) به وزیر آموزش و پرورش، پیرامون مرگ چهار دانشآموز زاهدانی
وزیر محترم آموزش و پرورش، جناب آقای سیدمحمد بطحائی
با سلام و احترام،
دیرزمانی است که رخدادهای ناگوار، بخشی از اخبار مدارس و مراکز آموزشی کشور شده است که گاه به گاه خانوادههای بسیاری را داغدار یا رنجور ساخته و افکار عمومی جامعه را سخت آزرده میسازد. متعاقب این اتفاقات، معمولا چند صباحی، مباحثی چون ایمنسازی مدارس، ممنوعیت استفاده از بخاریهای نفتی و غیراستاندارد و. . . داغ است و وعدههایی نیز در این زمینهها داده میشود که با فروکش کردن فضای حساسیت در جامعه، معمولا تا حادثه بعدی به دست فراموشی سپرده میشود و اینگونه است که سفیلان در درودزن تکرار میشود و شینآباد در زاهدان. بخشنامهها، دستورالعملها و آییننامههای ایمنسازی تکتک صادر شده و مدتی بعد در کمد مدارس ناایمن و در کنار همان بخاریهای غیراستاندارد، بالاجبار بایگانی میشود و گویا حل این مساله هرگز به اجرا گذاشته نشده و به تحقق نخواهد پیوست.
جمعیت امام علی(ع) که مدت مدیدی است در استانهای مختلف، به ویژه استانهای محروم فعالیت دارد، از نزدیک با مشکلات بسیاری از این مدارس آشنا بوده و همواره به صورت موردی درحل مشکلات آموزشی کوشیده است، اکنون مخاطب خیرین و مردم عزیزی قرار گرفته که از تکرار اینگونه حوادث بر جان عزیز فرزندانشان خستهاند و خواهان پایان این قصه پرغصه هستند. مردم و خیرینی که جمعیت امام علی(ع) را معتمد و مورد وثوق خود میدانند، هماکنون درخواست دارند این سازمان مردمنهاد در این موضوع ورود کرده و به تراژدی سوختن فرزندان وطن در آتش پایان دهد و ما در انتظار برنامه عملی مشخص در مناطق و مدارسی هستیم که هر روز از کنارشان در مناطق محروم عبور میکنیم و دعا میکنیم خداوند خود حافظ جان کودکانشان باشد.
در این مقال، قصد بر تقریر کاستیها و علتهایی چون رانتها، اختلاسها، فسادهای اقتصادی و اداری و سوءمدیریتها و عدم تشخیص اولویتها و برنامهریزی صحیح و بسیاری موارد دیگر که مدتهاست شاهد آن هستیم و میتواند دلایل اصلی شیوع حوادثی از این دست باشد نیست، بلکه این سازمان مردمنهاد به دنبال ساخت یک الگوی مثبت و اجرایی است.
پیشنهاد عملی جمعیت امام علی(ع) برای تحقق این خواسته، برگزاری کمپین مشروط با آموزش و پرورش است. جمعیت با بهرهگیری از سرمایه اجتماعی خود و خیرین و متخصصین هزینههای طراحی و اجرای سیستمهای گرمایشی و سرمایشی استاندارد در مدارس کشور، با اولویت مدارس مناطق محروم را کلید خواهد زد، بنابراین به ازای مقدار آورده جمعیت در هر فاز، وزارت آموزش و پرورش و سازمانهای تابعه مرتبط نیز باید همان مقدار هزینه بازسازی زیرساختها و سختافزار آموزشی در همان منطقه محروم کرده و اسناد و گزارشهای مربوطه را با شفافیت جهت استحضار اذهان عمومی منتشر کنند. بیشک این همکاری در جامعه میتواند ایجاد پویایی کرده و در جبران زخمهای ناشی از این حوادث تلخ و التیام آلام مردم نقش ایفا کرده و اندکی از حقوق از دست رفته کودکان محروم کشور را استیفا کند. به یقین حقوق و لیاقت فرزندان مظلوم این آب و خاک بسیار بیش از این است و این حرکت تنها یک گام آغازین است.
جمعیت امداد دانشجویی- مردمی امام علی (ع)
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد