17 - 05 - 2020
ناچاریم به تبادل دانش اکتفا کنیم
مدیر موزه آبگینه ضمن اعلام خبر برگزاری همایش چهره آبگینه ایران گفت: باتوجه به تحریمها، به تبادل دانش در عرصه بینالمللی اکتفا خواهیم کرد و قصد داریم از استادکاران چین و ژاپن برای برگزاری کارگاههای شیشه دعوت به عمل آوریم.
امید شیوا در نشست خبری که به منظور اعلام برنامههای این موزه و تغییرات آن در ماههای آینده برگزار شد، گفت: تنها خیابان گردشگری تهران که شاخصترین نشانههای فرهنگی و گردشگری تهران از نیایشگاه ادیان مختلف گرفته تا کافهها و مغازههای قدیمی که همه با آنها خاطره دارند، در آن وجود دارد، خیابان سی تیر است.
او در ادامه به خانه قوامالسلطنه که محل موزه آبگینه است اشاره کرد و گفت: این خانه تلفیقی از معماری ایرانی- اسلامی و اروپایی است. مجموعه آبگینه ۳۰ سال مرکز کار قوامالسلطنه بود و بعد از آن در سال ۱۳۲۰ به عنوان سفارت مصر مورد بهرهبرداری قرار گرفت تا آنکه در سال ۱۳۵۵ تبدیل به موزه سفال و آبگینه شد.
شیوا با اشاره به اینکه تاکنون یکسوم موزه به بازدیدکنندگان اختصاص داده شده است، گفت: در همه جای دنیا عرف بر آن است که دوسوم موزهها به کارهای آموزشی و پژوهشی اختصاص داده میشود. ما نیز سعیمان بر آن است تا در دور جدید با دانشگاهها تعاملات بیشتری داشته باشیم چنان که در حال حاضر با دانشگاههای تبریز، تهران، فرهنگستان هنر و… در حوزه پژوهش و آموزش تعامل برقرار کردهایم.
همچنین سعی داریم با موزههای بزرگ شیشه در دنیا ارتباط بگیریم چراکه موزه آبگینه بعد از موزه کویین نیویورک که دربر دارنده ۱۱ میلیون شیء است و بزرگترین موزه شیشه دنیا به حساب میآید در زمره بزرگترین موزههای جهان و البته خاورمیانه جای میگیرد.
به گفته او، از موزه ملی کره جنوبی نیز پیشنهاداتی برای انجام طرحهای پژوهشی ارائه شده است چنان که قرار است در سال ۲۰۱۹ تعاملات مستقیم با این موزه برقرار شود.
مدیر موزه آبگینه با اشاره به رویکرد فرهنگی این موزه تا پایان سال ۹۷ گفت: تعاملات خوبی با بنیاد سینمایی فارابی برقرار کردهایم و با توجه به اینکه این بنیاد در ساختمان مجاور که بخش اندرونی خانه قوامالسلطنه را شامل میشود؛ حضور دارد، سعی خواهیم کرد در آینده از ارتباطات آنها و حامیان مالیشان برای مرمت و بازسازی موزه آبگینه بهره جوییم.
به گفته شیوا، قرار است به زودی مستندی در حوزه شیشه و آبگینه با همکاری بنیاد سینمایی فارابی توسط یکی از مستندسازان مشهور ایران ساخته شود که جنبههای بینالمللی نیز داشته باشد.
شیوا با اشاره به آنکه در امور بینالملل نیز سعی دارند با موزههای مطرح دنیا تعامل برقرار کنند، گفت: موزههایی مانند آرمیتاژ، موزه هنر چین و موزههای مطرح در حوزه شیشه و آبگینه در سال ۲۰۱۹ تعاملات گستردهای خواهیم داشت و استادکاران شیشه از چین و ژاپن در ایران کارگاههای آموزشی برگزار خواهند کرد.
او در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی برقراری تعاملات در شرایط تحریمها گفت: تا زمانی که مشکلات تحریم وجود داشته باشد ناچار هستیم به تبادل دانش و پژوهش اکتفا کنیم چراکه برای برگزاری دوسویه نمایشگاه از آثار موزه نیازمند تامین بیمه هستیم که با توجه به تحریمها این امکان وجود ندارد.
او در ادامه به بحث بازسازی و مرمت موزه اشاره کرد و گفت: طی سالهای گذشته هیچ بازسازی زیربنایی در موزه آبگینه انجام نشده است و قصد داریم امسال این مهم را محقق سازیم.
سازمان میراث فرهنگی بودجهای را به این امر اختصاص داده و سعی ما بر آن است تا از حامیان دیگر مانند شهرداری نیز در این راستا استفاده کنیم. البته طبق برآوردها حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان برای نخستین فاز بازسازی بودجه نیاز است و ناچار خواهیم بود ۳۰ تا۴۰ روز موزه را تعطیل کنیم اما فاز بعدی به سال آینده موکول خواهد شد تا بتوانیم معماری و اصول بنیادی ساختمان را تقویت کنیم. بنیاد فارابی میتواند در این راستا به ما کمک کند و از حامیان مالی خود ما را بهرهمند سازد.
به گفته مدیر موزه آبگینه، این موزه روزانه ۱۵۰ بازدیدکننده دارد و اگر بازدیدکنندگان نوروزی را در نظر نگیریم سالانه ۳۰ هزار نفر از این موزه بازدید میکنند. همچنین قرار است کارگاههای آموزشی ساخت شیشه برای کودکان کار در این موزه برگزار شود.
بیشتر موزههای ایران اسمی هستند
محمدرضا موحدی مشاور هنری موزه آبگینه نیز با اشاره به اینکه ساختار موزههای ایران از استانداردهای جهانی فاصله بسیار دارد، گفت: موزه آبگینه در دهه ۷۰ میلادی توسط یکی از مشهورترین طراحان موزه آن زمان طراحی شد که امروزه مورد توجه طراحان قرار میگیرد. با این وجود بیشتر موزههای ایران اسمی هستند و مانند موزه فرش که انبوهی از آثار را در گنجینه خود جای داده اما برنامهای برای نمایش آن ندارند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد