5 - 12 - 2022
ناکامی عرضههای بلوکی
گروه بورس- بازار فرابورس با اعمال شرایط تسهیل شدهتر نسبت به بورس برای شرکتهایی که میخواهند در این بازار پذیرش شوند خیلی آسانتر از بازار بورس است به همین دلیل شرکتهای زیادی از ابتدا سعی بر ورود به فرابورس را داشتند و دارند اما اخیر بهخصوص در سالجاری اوضاع کمی متفاوتتر از همیشه شده است و عدم عرضه و خرید شرکتها علامتسوالهایی را ایجاد کرده است بهطوری که از ابتدای سالجاری تاکنون عرضه صددرصدی و بلوکی ۱۹ شرکت در فرابورس انجام شده که اکثر این شرکتها دست خالی بازار را ترک کردند.
به گزارش فارس، از ابتدای سالجاری ۱۹ عرضه یکجا و عمده در فرابورس انجام شد که از این تعداد ۱۰ شرکت به صورت یکجا (صددرصدی) بود که از این بین تنها دو شرکت هواپیمایی هما و پتروشیمی بیستون به فروش رسیدند.
بر اساس این گزارش، در کنار عدم فروش اکثر عرضههای یکجا، عرضههای زیر صددرصد که شامل ۹ شرکت است، بجز پتروشیمی لردگان و داراب به فروش رسیده است. در بین این شرکتها دو عرضه اولیه توکا ریل و صبانور از ابتدای سالجاری در فرابورس انجام شده است.
بدون خریدارها
در بین شرکتهای بدون خریدار در فرابورس، نام «پتروشیمی لردگان، نیروی برق آبادان، مجتمع آلومینیوم جنوب، جنگل شفارود، شیر سرو بیخزان، کشت و صنعت شهید بهشتی، گروه هتلهای هما، ساختمان و خدمات نوساز، ریختهگری و ماشینسازی تبریز» به چشم میخورد.
بر اساس آمار موجود از ۹ شرکت بدون خریدار، «گروه هتلهای هما، کشت و صنعت شهید بهشتی، ریختهگری ماشینسازی تبریز» بیش از یکبار عرضه شدند که در نهایت روش فروش گروه هتلهای هما پس از چندین بار عرضه ناموفق تغییر کرد و بابت رد دیون به تامین اجتماعی واگذار شد.
برخی از کارشناسان بازار سرمایه یکی از دلایل عدم فروش عرضههای فرابورس را مهیا نبودن شرایط و انجام عرضه مناسبتر در بورس اوراق بهادار دانستند ولی این روزها وضعیت در بورس نیز به همین شکل است و در عرضه پالایشگاه بندرعباس شاهد عدم استقبال سهامداران بودیم.
آمادهسازی بستر
دلایل زیادی میتوان برای این نوسانها در فرابورس نام برد که هرکدام به یک منشا میرسد اما در این میان اگر قیمتهای عرضه، نوع خریداران و… را فاکتور بگیریم فضای موجود ماههای اخیر میتواند از مهمترین دلایل باشد. در این زمینه عظیم ثابت یکی از کارگزاران فعال در بازار سرمایه، در خصوص عدم فروش و استقبال از عرضههای یکجا و بلوکی در فرابورس اظهار داشت: دلیل اصلی این اتفاق جو بازار است زیرا در شرایط فعلی که کسی وارد بازار سرمایه نمیشود، طبیعی است که در فرابورس با توجه به تفاوتی که نسبت به بورس اوراق دارد، این مساله بیشتر مشهود باشد.
وی ادامه داد: در وضعیت فعلی عرضههای بلوکی عدم استقبال بیشتر وجود دارد زیرا در این عرضهها سهامداران سعی میکنند با قیمت پایینتری خریداری کنند بنابراین وقتی شرایط بازار مطلوب نیست فکر میکنند، اگر در عرضههای بعدی وارد شوند با قیمت مناسبتری خرید میکنند. این کارگزار بازار سرمایه تصریح کرد: یکی از نکاتی که باید در شرایط منفی بازار مسوولان به آن توجه کنند، ایجاد جذابیت بیشتر در عرضههاست. سازمان خصوصیسازی باید با توجه به شرایط بازار میزان جذابیت سهامی که عرضه میشود را تغییر دهد. ثابت افزود: در شرایط منفی بازار یا نباید عرضهای انجام شود، یا اینکه قابلیت واگذاریها را به نوعی تعیین کنیم که سهامداران ترغیب شوند. بر این اساس بیتوجهی سهامداران عمده به شرایط بازار باعث شده اکثر عرضهها مشتری نداشته باشند، این ناکامیها به دلیل شرایط بازار و برخی اخبار سیاسی اقتصادی است که موجب شده سهامداران حقیقی و حقوقی با احتیاط بیشتری وارد این بازار شوند بنابراین اگر در زمان مناسبتری این عرضهها انجام میشد شرایط فرق میکرد و این شرکتها دست خالی از بازار سرمایه خارج نمیشدند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد