5 - 10 - 2024
نبض صنعت خودرو در جهان
فورد از بریتانیا برای افزایش فروش خودروهای برقی درخواست یارانه کرد. در این حال، تولید اولین خودروی الکتریکی ساخت ایالاتمتحده توسط تویوتا، خودروساز ژاپنی تا سال ۲۰۲۶ به تعویق افتاد. خبرهای رسیده از اروپا اما حاکی از تضعیف خودروسازی آلمان است. در این حال، یکی از شرکتهای زیرمجموعه شرکت فولکس واگن، خودروسازهای آلمانی، از شاسیبلند الکتریکی ۳۳هزار یورویی خود رونمایی کرد.
آنگونه که ایسنا گزارش کرده است، شرکت خودروسازی فورد موتور از دولت بریتانیا خواسته اعطای یارانه را به منظور کمک به خودروسازان برای رسیدن به اهداف فروش، در حالی که مصرفکنندگان از خودروهای الکتریکی اجتناب میکنند، بازگرداند.
لیزا برانکین، رییس فورد بریتانیا اظهار کرد، ریچل ریوز، وزیر خزانهداری باید در بودجه این ماه مشوقهایی را برای تحریک تقاضای مشتریان برای خودروهای الکتریکی بازگرداند.
بریتانیا قوانینی را وضع کرده است که براساس آن ۲۲درصد از فروش خودروهای جدید در سال جاری باید آلایندگی صفر داشته باشد که در سال ۲۰۳۰ به ۸۰درصد افزایش مییابد. برای وانتها، ۱۰درصد از فروش جدید باید در سال جاری برقی باشد و تا پایان دهه به ۷۰درصد برسد.
پایان دهه، خودروسازان در صورت عدم رعایت این قوانین با جریمههایی به میزان ۱۵ هزار پوند برای هر خودرو روبهرو میشوند، اما میتوانند با استفاده از برنامه معاملات اعتباری از جریمه جلوگیری و در سالهای بعد آن را جبران کنند.
برانکین گفت: فورد امسال به هدف ۲۲درصدی دست نخواهد یافت، اما از انعطافپذیری برنامه برای جلوگیری از جریمهها استفاده خواهد کرد. دولت بریتانیا خودروهای بنزینی و دیزلی را پس از سال ۲۰۳۰ ممنوع خواهد کرد اما گفته است که اجازه میدهد برخی خودروهای هیبریدی تا سال ۲۰۳۵ فروخته شوند.
بلومبرگ گزارش کرد، رییس بریتانیایی فورد که تقریباً از هرسه خودروی تجاری در بریتانیا یک خودرو میفروشد، همچنین از دولت خواست که کمک هزینه ونپلاگین و معافیت مالیاتی شرکتها را برای خودروهای تجاری حفظ کند.
۷تویوتای تمام برقی در راه بازار آمریکا
در رویدادی دیگر، تویوتاموتور شروع تولید اولین خودروی الکتریکی ساخت ایالات متحده خود را تا سال ۲۰۲۶ به تعویق میاندازد، اما اعلام کرد که قصد دارد تا دوسال آینده 7دستگاه تمام برقی را در ایالاتمتحده بفروشد.
این خودروساز ژاپنی در ابتدا قصد داشت اواخر سال آینده تولید شاسی بلند سهردیفه باتریدار را آغاز کند، اما سخنگوی این شرکت گفت که این تولید را به تعویق میاندازد.
او گفت: تویوتا همچنان متعهد است که از اوایل سال۲۰۲۶ یک شاسیبلند در کنتاکی و یک شاسیبلند دیگر در کارخانهای در پرینستون تولید کند. توسعه برنامهریزیشده خط تولید خودروهای برقی تویوتا در ایالاتمتحده از دو خودروی فعلی به هفت خودرو در زمانی انجام میشود که تقاضا برای خودروهای باتریدار کاهش یافته است.
عرضه ایالاتمتحده بخشی از یک هدف گستردهتر برای فروش 5/1میلیون خودروی برقی در سراسر جهان تا سال ۲۰۲۶ است و برای کمک به رسیدن به آن، تویوتا در حال ساخت کارخانه باتری لیتیوم یونی در کارولینای شمالی است که انتظار میرود در سال ۲۰۲۵ راهاندازی شود.
روزنامه نیکی ژاپن از تاخیر در تولید خودروهای برقی در کارخانه کنتاکی خبر داد و اضافه کرد، تویوتا همچنین برنامههای تولید شاسیبلند برند لکسوس در آمریکایشمالی را تا سال ۲۰۳۰ لغو کرده است.
بلومبرگ گزارش کرد، این شرکت در حال حاضر دومدل کاملا الکتریکی را در ایالاتمتحده میفروشد که تویوتا bZ۴X پنج صندلی و لکسوس RZ ۴۵۰e است که هر دو در ژاپن تولید میشوند.
ضعف در بخش خودرو
در این حال، یک نظرسنجی نشان داد، بخش تولید آلمان در سپتامبر با سریعترین سرعت خود در یکسال گذشته، تحت تاثیر کاهش شدید تولید، سفارشهای جدید و اشتغال قرار گرفت.
شاخص مدیران خرید آلمان که توسط S&P Global گردآوری شده است، در ماه سپتامبر از 4/42 در ماه آگوست به 6/40 کاهش یافت که چهارمین ماه متوالی کاهش عمیق و پایینترین میزان در ۱۲ماه گذشته را نشان میدهد.
با توجه به اینکه سفارشات با سرعت نگرانکنندهای در حال انقباض هستند، تصور اینکه هر نوع بهبودی بهزودی اتفاق میافتد دشوار است. سفارشات جدید شدیدترین کاهش را از اکتبر سال گذشته تجربه کردند که منعکسکننده عدم اطمینان بازار، رکود سرمایهگذاری و ضعف در بخش خودرو است. فروش صادرات نیز شدیدترین کاهش را در ۱۱ماه گذشته به ثبت رساند و شرکتها به کاهش تقاضا از آسیا، اروپا و آمریکای شمالی اشاره کردند.
با نگاهی به گذشته در ۳۰سال گذشته، کاهش سفارشات صادراتی بیسابقه بوده است. بسیاری از شرکتها، بهویژه در بخشهای خودروسازی و مهندسی مکانیک، هنوز پاسخ قانعکنندهای برای تشدید ناگهانی رقابت پیدا نکردهاند.
این بررسی نشان داد، تعدیل نیروی کار در ماه سپتامبر افزایش یافت و منجربه شدیدترین انقباض در استخدام کارخانه در بیش از چهارسال گذشته شد.
رویترز گزارش کرد که اعتماد تجاری به شدت بدتر شد و برای اولینبار در هفت ماه گذشته منفی. بیشاز یکسوم شرکتهای مورد بررسی با اشاره به تقاضای ضعیفتر، عدم اطمینان ژئوپلیتیکی و مشکلات در بخش خودرو، کاهش تولید را طی ۱۲ماه آینده پیشبینی کردند.
شاسی بلند برقی جدید آمد
با وجود این، زیرشاخه اقتصادی فولکسواگن از شاسی بلند الکتریکی ۳۳هزار یورویی رونمایی کرد.
در حالی که بزرگترین خودروساز اروپا تلاش میکند تا با کاهش تقاضا و تشدید رقابت چین مقابله کند، اِشکودا متعلق به فولکسواگن، از یک شاسیبلند الکتریکی ۳۳هزار یورویی (۳۶۶۱۵دلار آمریکا) رونمایی کرد.
خودروی Elroq در سه اندازه مختلف باتری موجود است که همگی قابلیت شارژ سریع را دارند. قیمت این مدل تقریباً به اندازه همتای موتور احتراقی آن است که یک آستانه حیاتی برای سازندگان خودروهای الکتریکی است که به دنبال افزایش فروش هستند.
کلاوس زلمر، مدیر عامل اشکودا گفت که این شاسیبلند به دلیل قیمت رقابتیاش، «تغییرگر بازی» برای فشارهای الکتریکی این برند خواهد بود. پس از لغو یارانه کشورهایی از جمله آلمان، رانندگان در اروپا از گرانی خودروهای برقی فولکسواگن، استلانتیس و رنو ناراحت شدند و این حرکت فرصتی را برای برندهای چینی به رهبری بیوایدی ایجاد کرده است تا با مدلهای ارزانقیمت خود سهم بازار را به دست آورند.
اشکودا به عنوان یک نقطه درخشان در فولکسواگن ظاهر شده است. این برند که در کشورهایی از جمله جمهوری چک و چین تولید میکند، شاهد افزایش فروش اروپایی آن در سال جاری تا آگوست حدود ۹درصد بود و این در تضاد کامل با مشکلات تقاضا در برند فولکسواگن است.
Elroq میتواند به فروش شناور در اروپا کمک کند. قیمت این مدل بسیار پایینتر از شاسیبلند الکتریکی4 ID. فولکسواگن است که از حدود ۴۸هزار یورو شروع میشود و همچنین قیمتی کمتر از اتو ۳ بیوایدی دارد که حدود ۳۸هزار یورو قیمت دارد. بلومبرگ گزارش کرد که تحویل آن در سهماهه اول سال۲۰۲۵ آغاز میشود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد