12 - 09 - 2017
نداشتن سواد زندگی علت اول طلاق
علی ربیعی در همایش ملی سوادآموزی در دنیای دیجیتال که به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی سوادآموزی برگزار شد، با طرح این پرسش که آیا بین تحصیل و سواد رابطه مستقیم وجود دارد، گفت: یکی از مشکلات ما این است که تحصیل کردن کمتر سواد در پی دارد. چه کنیم که تحصیل به سواد منجر شود؟
به گزارش ایسنا، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به نتایج یک تحقیق گفت: مشخص شده علت اول طلاق، فقر و بیکاری نیست، بلکه نداشتن سواد زندگی و سواد ارتباطی است. فقر و بیکاری علت چهارم و «سواد جنسی» علت دوم یا سوم است.
وی بیان کرد: بدون تردید تعداد فارغالتحصیلان و مهندسان ما در مقایسه با شاخصهای جمعیتی و جی دی پی از جوامع توسعهیافته بیشتر است اما علت اینکه دوران گذار ما به سمت توسعه آنقدر طولانی است به سواد برمیگردد. امیدوارم بتوانیم این خلأها را پر کنیم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه کدام متغیرها میتوانند تحصیلات را به سمت سوادی ببرند که بتواند وضع جامعه را بهتر کند و آسیبهای اجتماعی کاهش یابد، عنوان کرد: امروز باید به جامعه باسواد هم فکر کنیم.
وی به تاثیر فضای دیجیتال در سواد اشاره کرد و گفت: وقتی سواد استفاده از دیجیتال را نداشته باشیم، مصرف ما در فضا و محیط مجازی به انحراف میرود. این تکنولوژی چه بخواهیم و چه نخواهیم خودش را به زندگی ما تحمیل کرده است. چگونه باید از این محیط برای آموزش برتر استفاده کنیم، بنده نگاه انتقادی به فضای مجازی دارم. باید درست استفاده کردن از آن را بدانیم.
ربیعی ادامه داد: امروز فرزندانی پر از وسعت اطلاعات داریم ولی بسیار کمعمق هستند. فضای دیجیتال عمق سواد را کم و وسعت اطلاعات را زیاد کرده است. شور معلمی و آموختن در فضای دیجیتالی وجود ندارد. میان خواندن رمان، دیدن فیلم آن در سینما و حتی دیدن آن در تلویزیون با یکدیگر تفاوت وجود دارد. تلویزیون ما را تنها کرد اما امروز هر کودکی یک تبلت به دست دارد. گوشیهای تلفن همراه ما را به طور عجیبی تنها کرده است و همین تلفنهای همراه عامل زندگیهای بیمزه شده است و در عصر بیمزگی به سر میبریم.
ربیعی با اشاره به علل اعتیاد گفت: امروز نوعی اعتیاد ناشی از بیمعنایی زندگی و ناامنی روانی در حال رواج است و سواد لذت بردن از زندگی نداریم. سواد فقط برای توسعه و تولید نیست، هرچند برای توسعه به سواد نیاز داریم. سالانه به ۷۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری نیاز داریم که بخش بزرگی از آن باید با مهارتآموزی به دست آید. همچنین باید از فضای دیجیتال در توانمندسازی استفاده کنیم. آموزشوپرورش ۳۰۰ مرکز توانمندسازی ایجاد کرده و باید سواد دیجیتالی در جوامع محلی را بیشتر مورد استفاده قرار دهیم.
وی با بیان اینکه امروز بازماندگی از مدرسه روزبهروز در حال کاهش است، گفت: چندی پیش در سفری به بوشهر، استاندار گفت فقط هشت کودک کلاس اولی را پیدا نکردهاند که به مدرسه برگردانند. ۳۵ هزار کلاس اولی بازمانده داریم و تا کلاس ششم این آمار ۱۴۰ هزار بازمانده است که نتوانستهایم پیدایشان کنیم و به مدرسه برگردانیم. ربیعی تاکید کرد: از حدود ۱۰ میلیون بیسواد در دولت یازدهم به حدود هشت میلیون نفر رسیدیم که بخشی از آنها اتباع هستند که تصویب کردیم تحصیل آنها نیز تسهیل شود. امروز ۳۵جلد کتاب کار مشترکمان با آموزش و پرورش رونمایی میشود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد