14 - 04 - 2024
نرخ ارز تولیدکنندگان گرانتر از ارز واردکنندگان
فارس- مصطفی تنها سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر، در خصوص مشکلات مربوط به تولید تایرهای باری- اتوبوسی رادیال داخلی گفت: چند سال پیش در کشور در خصوص تولید لاستیکهای باری- اتوبوسی رادیال مشکلاتی ایجاد شد که اگر امسال به مشکلات تولیدکنندگان این تایرها توجه نشود و مشکلات آنها حل نشود دوباره همان مشکلات ایجاد میشود.
تنها اظهار داشت: تایرهای باری- اتوبوسی رادیال مانند تایرهای سواری مشمول قیمتگذاری بوده و قیمت این تایرها از ۱۸ ماه پیش تاکنون ثابت مانده و تغییر نکرده، این در حالی است که با شرایط موجود اقتصادی و تورم دیگر امکان ثابت نگه داشتن قیمتها برای تولیدکنندگان فراهم نیست.
وی اظهار داشت: با توجه به ثابت ماندن قیمت تایرهای باری- اتوبوسی رادیال کارخانجات در زمینه تولید این نوع تایرها متحمل زیان میشوند، بنابراین چارهای جز توقف تولید ندارند.
تنها بیان داشت: این وضعیت در حالی است که ارزی که به واردات تایر پرداخت میشود بیش از ۱۰ هزار تومان ارزانتر از ارزی است که تولیدکننده برای واردات مواد اولیه دریافت میکند، ضمن اینکه تعرفه واردات این نوع تایرها نیز صفر است.
وی بیان داشت: صنعت تولید تایر ۱۵هزار اشتغال مستقیم و ۱۰۰هزار اشتغال غیرمستقیم را به خود اختصاص داده است.
تنها با اشاره به ارسال نامهای از سوی انجمن صنفی تایر به وزیر صمت در ۲۰ فروردین امسال مبنی بر احتمال توقف تولید لاستیک باری- اتوبوسی رادیال گفت که در آن نامه به وزیر صمت اعلام شده است تداوم تولید با شرایط موجود امکانپذیر نیست زیرا با توجه به تسهیلات در نظر گرفته شده از جمله تعرفه صفر و ارز ارزان به واردات شرایط تولید برای تولیدکننده فراهم نیست.
وی افزود: در گذشته فقط یک کارخانه تولید تایر باری- اتوبوسی رادیال در کشور وجود داشت که فقط یکسوم مصرف کشور را تامین میکرد اما یک کارخانه در سال گذشته راهاندازی شد که امسال به ظرفیت نهایی میرسد و بنابراین دوسوم نیاز کشور از محل تولیدات داخلی قابل تامین است و بر این اساس یکسوم نیاز مصرفی کشور از محل واردات تامین میشود.
چرا لاستیک سواری در بازار کم است؟
سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر گفت: مشکلاتی که در زمینه تولید و عرضه تایرهای سواری در کشور وجود دارد مربوط به رینگهای ۱۳ و ۱۴ بوده که تقاضا نسبت به سایر رینگها برای آنها بیشتر است.
وی به دو علت کمبود رینگهای ۱۳ و ۱۴ در بازار اشاره کرد و گفت: اول اینکه در سال گذشته به کارخانجات تولیدی به صورت قطرهچکانی ارز پرداخت شد و عدم تامین به موقع ارز کارخانجات تایر موجب افت شدید تولید شد.
تنها افزود: دوم اینکه قیمتگذاری در مورد این تایرها به گونهای است که تولید تایرهای سواری با سایزهای ۱۳ و ۱۴ برای کارخانجات مقرونبهصرفه نبوده و نیست و در نتیجه تولیدکنندگان در سال گذشته عمدتا تایرهایی با سایزهای دیگر که صرفه اقتصادی داشت، تولید کردند.
وی بیان داشت: پیرو مشکلاتی که در خصوص تولید و توزیع لاستیک سواری در سال گذشته به وجود آمد دولت تعرفه واردات لاستیک سواری را کاهش داد و به واردات ارز تخصیص داد تا واردکنندگان با واردات کمبود تولید داخل را جبران کنند.
سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر اظهار داشت: تامین نیاز داخلی با واردات نیز محقق نشد زیرا واردکنندگان به علت عدم صرفه اقتصادی واردات رینگهای ۱۳ و ۱۴ رغبتی به واردات این لاستیکها با این سایز نداشتند و بیشتر تایرهایی وارد کردند که تولیدکنندگان داخلی آن را تولید میکردند و نیازی به واردات آن نبود. تنها اظهار داشت: با توجه به اینکه کاهش تعرفه واردات لاستیک خودروی سواری در راستای تامین نیاز داخلی صورت گرفت و از آنجا که کمبود بازار نیز مربوط به لاستیکهای سواری سایزهای ۱۳ و ۱۴ بود، بنابراین وزارت صمت ابتدا باید تولیدکنندگان را ملزم به واردات یک و نیم تا دو میلیون حلقه لاستیک سواری با رینگهای مذکور میکرد و سپس به واردکنندگان اجازه میداد تا لاستیک با سایزهای دیگر وارد کنند.
وی گفت: دولت تعرفه ۳۶درصدی واردات لاستیک را در سال گذشته به کمتر از ۱۰درصد کاهش داد و به واردکنندگان ارز تخصیص داد.
سخنگوی انجمن صنعت تایر اظهار داشت: در بازار در خصوص لاستیک سواری با سایزهایی غیر از ۱۳ و ۱۴ رقابت شدیدی وجود دارد و عمده مشکلات در بخش تایر سواری مربوط به رینگهای ۱۳ و ۱۴ است.
وی بیان داشت: وزیر صمت قول داده که تایر سواری را از شمول قیمتگذاری خارج کند که اگر این اتفاق محقق شود، دیگر مشکلی در زمینه تولید و عرضه وجود نخواهد داشت.
تنها افزود: نیاز کشور سالانه ۲۴میلیون حلقه تایر سواری است، در حالی که سال گذشته ۲۱میلیون و ۵۰۰هزار حلقه لاستیک سواری در کشور تولید شد.
وی با اشاره به طرحهای توسعهای تولید گفت: یکی از طرحهای توسعهای تولید لاستیک سواری در کشور که صد درصد آماده بهرهبرداری است تولید ۲میلیون و ۵۰۰هزار حلقه لاستیک سواری از ۱۵هزار تن ماده اولیه است که با این طرح دو میلیون و ۵۰۰هزار حلقه به تولیدات کشور تا پایان سال اضافه میشود. وی بیان داشت: طرح توسعهای دیگری نیز وجود دارد که تا پایان سال محقق میشود، البته پیشبینی ما تولید ۲۵میلیون و ۵۰۰هزار حلقه لاستیک سواری در سال ۱۴۰۳ است که بر این اساس یک میلیون حلقه مازاد نیاز را صادرات خواهیم داشت.
سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر گفت: مردم برای تامین لاستیک با قیمت مصوب میتوانند به نمایندگان توزیع مراجعه کنند، همچنین چند کارخانه درصدی از تولیدات خود را روزانه به صورت اینترنتی عرضه میکنند و علاوه بر آن عرضه لاستیک از طریق سامانههایی که وزارت صمت تعیین کرده، انجام میشود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد