20 - 06 - 2024
نسل جدیدی از محتواها در حال تولید است
ایسنا- همزمان با رونمایی محتواهای تبلیغاتی ایران برای ۲۸کشور لغو روادیدشده و کتابچه معرفی ایران به ۱۳زبان، درباره وضعیت بودجه تبلیغ ایران و موانع و محدودیتهای موجود در مسیر معرفی گردشگری کشورمان توضیحاتی ارائه شد.
مسلم شجاعی مدیرکل توسعه گردشگری خارجی به بهانه رونمایی از این اقلام تبلیغاتی در نشست خبری که چهارشنبه ۲۹خردادماه در معاونت گردشگری برگزار شد، گفت: نسل جدیدی از محتواها درحال تولید است، در همین راستا کتابچه چندرسانهای گردشگری که شامل ۹کتابچه به ۱۳زبان با ۱۰۸فایل پیدیاف است، منتشر شد. این کتابچه، تعاملی است و با عنوان ایران «باشکوه» منتشر شده است.
آرش نورآقایی مجری پروژه کتابچههای معرفی
«ایران باشکوه» درباره شیوه تهیه این کتابچهها براساس پروتکل متعهدانهای که ترسیم شده بود، توضیحاتی داد.
شجاعی در ادامه گفت: این محتوا در اختیار تمام مراکز در ارتباط با گردشگران قرار میگیرد. این کتابها به زبانهای بازارهای هدف ایران از جمله انگلیسی، چینی، عربی، روسی، ترکی، استانبولی، ژاپنی، ارمنی، فرانسه، پرتغالی و اسپانیولی تهیه شده و به صورت آفلاین قابل استفاده است.
وی در ادامه این نشست از تولید محتواهایی متناسب با لغو روادید با ۲۸کشور توضیحاتی داد و تاکید کرد که لغو روادید با این تعداد کشور با حمایت رییسجمهور و وزیر امور خارجه شهید با وجود برخی مخالفتها اتفاق افتاد.
او خاطرنشان کرد: نگاه ما صرفا افزایش گردشگری از طریق لغو روادید نبود، چون این موضوع در کوتاهمدت جواب میدهد و در بلندمدت به اقدامات دیگری نیاز دارد.
پس از لغو روادید با ۲۸کشور چه اتفاقی رخ داد؟
مدیرکل توسعه گردشگری خارجی، لغو روادید با ۲۸کشور را اقدامی مثبت در گردشگری دانست و گفت: لغو روادید از ۱۵بهمن ۱۴۰۲ آغاز شد که مقایسه ماههای اسفند و فروردین با مدت زمان مشابه سال قبل از آن، نشان میدهد ورود گردشگر از ۲۰ کشوری که لغو روادید شدهاند، رشد داشت. دوکشور پس از لغو روادید، تغییری در وضعیت نداشتند و ۶کشور در حد یکدرصد رشد منفی داشتند که نشان میدهد پس از لغو روادید به اقدامات مکمل نیاز است.
او ادامه داد: سه محتوا در ارتباط با تبلیغ در کشورهایی که لغو روادید شدهاند، تهیه شده است که شامل کتابچه، استند و موشن میشود. مدیرکل توسعه گردشگری خارجی به پروژه «سلام ایران» که با دعوت از بلاگرها و اینفلوئنسرهای سفر اجرا شد، نیز اشاره کرد و افزود: با توجه به بازتاب گسترده سفر این افراد به ایران، این پروژه ادامه مییابد و دیگر تمرکز روی یک بازار خاص نیست و روی کشورهای لغو روادیدشده هم متمرکز خواهیم شد. او همچنین از اجرای رودشو (Roadshow) ایران در کشورهای هدف خبر داد و گفت: این خوب است که ایران در نمایشگاههای خارجی پاویون داشته باشد اما آیا لازم است دولت در تمام این نمایشگاهها شرکت کند، آن هم وقتی بخش خصوصی در بعضی از این نمایشگاهها قد کشیده است، بنابراین ما روی رودشو متمرکز شدیم. سال ۹۸ این تجربه را در عمان داشتیم که به گفته رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی تحت تاثیر آن، از دو، سه پرواز در هفته به ۴۰پرواز از عمان رسیدیم. سال گذشته هم در چین این تجربه را داشتیم و امسال سیاست دفتر توسعه گردشگری خارجی حمایت از رودشوهاست. شجاعی افزود: رودشوی اخیر ایران قرار است در ویتنام، اندونزی و مالزی برگزار شود. سعی میکنیم زنجیره تامین خدمات گردشگری را با خود ببریم. امیدواریم این پروژه ادامه یابد و تحلیلمان این است که این شیوه تبلیغاتی در مقطع کنونی درست است.
به گفته مدیرکل توسعه گردشگری خارجی، رودشو بعدی شهریورماه در هند است و برای اقلیم عراق، عمان، ترکیه و روسیه هم برنامه داریم.
شجاعی در پاسخ به پرسشی درباره سرانجام تولیدات قبلی و ضرورت تولیدات جدیدتر و نحوه دسترسی به این محتواها، اظهار کرد: ۲۵هزار قلم محتوای فیزیکی و ۲۸هزار و ۳۰۰ گیگ در ۴۰ کشور در سال ۱۴۰۲ توزیع شد. در سهماهه سال ۱۴۰۳ حدود ۴۴۰۰قلم محتوای فیزیکی و ۷۴۰۰گیگ محتوای دیجیتال در اختیار هیاتها و در رویدادهای مختلف قرار گرفت. درست است که بخشی از این محتواها در آرشیو مانده، اما درگذر زمان با توجه به رفتارشناسی و سلیقهها، نوع محتواها هم باید تغییر کند. برای پویایی باید سراغ یکسری محتوای جدید از جنس دیگری برویم. او درباره محل عرضه و دسترسی محتواهای تبلیغی ایران، اظهار کرد: در محل عرضه محتواها ضعیف هستیم و این ضعف را میپذیریم و روی آن کار میکنیم.
شجاعی درباره بودجه تبلیغات گردشگری ایران گفت: سخن از درد ما میگویید، خیلی راه مانده تا به آنچه باید، برسیم. رویترز یک مقاله کار میکند هزاران بار دیده میشود. ما چقدر باید کار کنیم تا به اینجا برسیم. ما تا بودجه مطلوب برای تبلیغات گردشگری خیلی فاصله داریم.
در این نشست همچنین نقدهایی به شیوه تبلیغ و تولید محتواهای تبلیغی ایران از سوی خبرنگاران مطرح شد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد