20 - 11 - 2019
نظام آموزشی کشور عامل کاهش سرانه مطالعه است
عضو شورای سیاستگذاری بیست و هفتمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران گفت: آموزش و پرورش و نظام آموزش عالی عامل کاهش سرانه مطالعه هستند.
جواد محقق در بررسی عوامل سرانه پایین مطالعه در کشور گفت: تا زمانیکه آموزش و پرورش و آموزش عالی از حالت کتاب درسمحوری خارج نشود، شاهد اتفاق ویژهای در حوزه کتابخوانی نخواهیم بود. وی با بیان اینکه در مدارس و دانشگاهها همه راهها به کتاب درسی ختم میشود، اظهار داشت: نظام آموزشی به جای اینکه کتابمحور و کتابخانهمحور باشد، کتاب درسی محور است و موضوع کنکور و دغدغه اشتغال جوانان هم این مهم را تشدید میکند که این روند، دلزدگی را میان دانشآموزان و دانشجویان به وجود میآورد.
محقق با اشاره به دغدغه امتحان و تستزنیها که نظام آموزشی برای دانشآموزان و دانشجویان به وجود آورده، افزود: در سوی دیگر این ماجرا موضوع معیشت دستاندرکاران حوزه کتاب از مولفان تا فعالان نشر است که آن هم داستان مفصلی است و بیتاثیر در کیفیت کتابها نیست.
از سوی دیگر عضو شورای سیاستگذاری هفته کتاب به فرهنگ مطالعه در میان خانوادهها اشاره کرد و گفت: نخستین تاثیر و فرهنگسازیها از خانوادهها نشات میگیرد و تا خانوادهها کتابخوان نباشند، کودکان هم کتابخوان نخواهند شد. در واقع زمانی که کودکان در قفسههای خانه کتاب نبینند و کتاب در میان اعضای خانواده و دورهمیها رد و بدل نشود برای کودکان نیز این مهم فرهنگسازی نمیشود.
براساس اعلام ستاد خبری بیست و هفتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، با این حال محقق نسبت به آینده کتابخوانی در کشور ناامید نیست و در این خصوص گفت: با وجود مشکلات بسیاری که در این حوزه وجود دارد و جوانان را از کتابخوانی دور میکند، میزان تبادل و فروش کتاب در کشور حکایت از افرادی دارد که بنا به علاقه و دغدغه شخصی، پیگیر کتاب هستند.
وی همچنین به راههای نرفته در راستای توسعه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی اشاره کرد و گفت: یکی از معضلاتی که در این حوزه باید حل شود هزینه بالای کاغذ است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد