13 - 12 - 2019
نقدینگی نداریم!
جهان صنعتنیوز- کشمکش میان قطعهسازان و خودروسازان این روزها بیشتر از سالهای گذشته خبرساز شده است. به گفته خودروسازان قطعات مورد نیاز برای تجاریسازی خودروها از سوی قطعهسازان تامین نمیشود و همین موضوع باعث شده هزاران خودرو در کف کارخانهها بدون استفاده باقی بماند؛ موضوعی که به اعتقاد قطعهسازان صحت ندارد و آنچه باعث شده خودروهای تولیدی ناقص باقی بماند، عدم پرداخت مطالبات قطعهسازان و همچنین به روز نبودن قراردادها با قیمت نهادههای تولید است.
به گفته قطعهسازان، در سالی که با عنوان رونق تولید نامگذاری شده، قطعهسازان مطالبات خود را از خودروسازان وصول نکردهاند، تامین اجتماعی و سازمان امور مالیاتی هر روز فشار خود را بیشتر کرده و بسیاری از تامینکنندگان مواد اولیه، خطوط اعتباری خود را بر قطعهسازان بستهاند و درخواست واریز نقدی دارند که این مسائل فشار مضاعفی بر قطعهسازان وارد کرده است. این در حالی است که دولت با وجود اینکه سنگ تولید و حمایت از صنایع را به سینه میزند اما هیچ اقدام کارگشایی در این خصوص انجام نداده است.
بر همین اساس نشست انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان استان تهران با موضوع نهضت داخلیسازی و رفع موانع موجود در توسعه فضای کسبوکار برگزار شد که در طی آن قطعهسازان عمده مشکلات خود را تامین نقدینگی و بهروز شدن قیمتها عنوان کردند. در واقع در حال حاضر مجموع مطالبات زنجیره تامین خودروسازان به بیش از ۲۲ هزار میلیارد رسیده که فقط ۹ هزار میلیارد تومان آن را معوقات تشکیل میدهد.
قراردادهای شناور عادلانه
در شرایط فعلی خواسته اصلی قطعهسازان، انعقاد قراردادهای شناور عادلانه با پرداخت قابل پیشبینی با خودروسازان است. در همین خصوص رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان کشور اظهار کرد: اگر ۸۴۴ میلیون یوروی وعده داده شده تاکنون محقق شده بود، با کسری قطعات و خودروهای در کف کارخانجات مانده مواجه نبودیم.
محمدرضا نجفیمنش افزود: بزرگترین کاری که در ماههای گذشته برای صنعت قطعهسازی انجام شده، تامین توان نقدینگی ریالی بابت بخشی از مطالبات قطعهسازان بود، دیروز نیز جلسهای در مجلس برای تامین ۸۴۴ میلیون یورو نقدینگی ارزی مورد نیاز این صنعت برگزار شده است.
وی گفت: فراکسیون «پیگیری قول و قرارهای مسوولان» در مجلس تشکیل شده و روز گذشته برخی اعضای انجمن صنایع نیرومحرکه و قطعهسازان همگن در جلسهای با این فراکسیون، مشکلات را مطرح کردند.
نجفیمنش بیان کرد: نظر اعضای این انجمن بر دریافت ریالی این مبلغ ارزی وعده داده شده است که به هیچ عنوان تورمزا نیست، زیرا هر روز بیش از هزار میلیارد تومان به نقدینگی کشور افزوده میشود و این رقم ارزی معادل یک هفته افزایش نقدینگی کشور است.
این کارشناس صنعت خودرو همچنین درخصوص راهاندازی خط تولید آزمایشی پژو ۳۰۱، افزود: پروژه راهاندازی خط تولید آزمایشی پژو ۳۰۱ که با حضور معاون علمی و فناوری ریاستجمهوری برگزار شد، در سالهای گذشته و پس از برجام سرمایهگذاری شده بود و حتی بسیاری از قطعهسازان در آن سرمایهگذاری کرده بودند. وی بیان کرد: ایرانخودرو با پیگیری راهاندازی این پروژه و ادامه آن تصمیمی درست اتخاذ کرده است تا سرمایهگذاریهایی را که انجام داده را به ثمر برسانند.
نجفیمنش خاطرنشان کرد: این پروژه اکنون با داخلیسازی ۶۱ درصد آغاز شده و به زودی با توان متخصصان داخلی به ۸۰ درصد داخلیسازی خواهد رسید.وی در خصوص تامین قطعات هایتک و با فناوری بالا مربوط به این خودرو، اظهار کرد: دشمن اصلی ما آمریکاست که با ۷۰۰ نفر پرسنل در حال رصد چگونگی تامین قطعات در صنعت خودروسازی و سایر صنایع ایران است و در این زمینه اگر به دشمن گرا ندهیم بهتر است.
بخش خصوصی صنعت خودرو را جلو برده
نجفیمنش با بیان اینکه بخش خصوصی صنعت خودرو را جلو برده است، گفت: پس از انقلاب به دلایلی شرکتهای خودروسازی به بخش دولتی سپرده شد و دقیقا از همان زمان گرفتاریها در این بخش آغاز شد.
وی اظهار کرد: همین حالا نیز اگر دولت دستش را از این صنعت بردارد، بخش خصوصی میتواند مثل همان زمان این صنعت را جلو ببرد. همانطور که در حال حاضر شاهد این هستیم که گروه بهمن بعد از خصوصیسازی وضعیت خوبی دارد.
رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان کشور افزود: قیمتگذاری دستوری در صنعت خودرو ضرر ۲۰ هزار میلیارد تومانی را به صنایع تحمیل کرد.
وی بیان کرد: صنعت خودرو چه خصوصیسازی شود چه نشود، نباید در قیمتگذاری به صورت دستوری دخالت شود.
تحریم قطعهسازان را فلج نکرده است
نایب رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان کشور نیز در این نشست اظهار کرد: در حال حاضر این سوال مطرح است که مشکلات قطعهسازان به فضای کسبوکار ارتباط دارد و یا اینکه تحریمها موجب ایجاد چالش برای این صنعت شده است.
امیرحسین جلالی بیان کرد: بزرگترین مشکل ما در شرایط فعلی به فضای کسبوکار و ارتباط ما با خودروسازان برمیگردد. چرا که فشار تحریمها بهاندازهای نیست که قطعهسازان را فلج کند. وی افزود: اگر قطعهای که از جانب قطعهسازان داخلی تامین شده، در خط تولید خودروسازان دچار مشکل شود، قطعهساز تا هفت برابر ارزش قطعه جریمه میشود اما زمانی که بحث پرداخت مطالبات قطعهسازان و بهروزسازی قراردادها بر اساس نهادههای تولید مطرح میشود، هیچ یک لحاظ نمیشود.
جلالی با بیان اینکه وضعیت قرارداد قطعهسازان با خودروسازان کلاف سردرگمی است، گفت: اگر قراردادها بهروز شوند، ما میتوانیم به موقع قطعات را تامین کنیم. بنابراین ماجرای خودروهای کف کارخانهها ارتباطی به قطعهسازان ندارد.
وی با اشاره به اینکه اگر خودروسازان تعهدات خود را به موقع انجام دهند، مشکلی به لحاظ تامین قطعات نداریم، بیان کرد: با شرایطی که در حال حاضر به وجود آمده، قدرت تفکر از مدیران گرفته شده است و مباحثی از جمله توسعه نیروی انسانی، داخلیسازی قطعات و همچنین توجه به تکنولوژی مغفول واقع شده است.
نایبرییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان کشور اظهار کرد: در دنیا وضعیت به گونهای است که مصرفکننده با بانک طرف است اما در اینجا خودروساز به خریدار تسهیلات ارائه میدهد در حالی که مصرفکننده باید تسهیلات خرید خودرو را از بانک اخذ کند.
جلالی با بیان اینکه خودروسازان باید قرارداد شناور با قطعهسازان داشته باشند و کارشناسان در مواقع لازم در مورد آن نظر بدهند، گفت: این قرارداد میتواند برای ما ضمانتی ایجاد کند که منابع مالی مورد نیاز خود را از بانکها تامین کنیم.
داخلیسازی، مشوق میخواهد
وی با تاکید بر اینکه داخلیسازی قطعات خودرو نیاز به تشویق دارد، گفت: متاسفانه سازمانهای درگیر تولید انسجام طولی و عرضی ندارند و حتی حرف یکدیگر را نقض میکنند. بنابراین تولیدکننده بین سازمانهای مختلف با عملکردهای ناهماهنگ گیر افتادهاند.
نایبرییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان کشور با بیان اینکه هرگاه فروش نفت خوب بوده همه چیز گل و بلبل بوده است، گفت: این در حالی است که هر گاه فروش نفت پایین میآید، بحثهای اینچنینی نیز به وجود میآید.
جلالی افزود: واقعیت این است که ما نباید اقتصاد خود را به فروش نفت متکی کنیم. بلکه لازم است در حوزه صنعت، استراتژی و راهبرد صنعتی بلندمدت تعیین کنیم که در نهایت صنعتی همراه با تراز مثبت را برای ما به ارمغان آورد.
به گفته وی، صنعت خودرو به ارتباط با خارج از کشور نیاز دارد اگرچه در حال حاضر با وجود تحریمها فرصت خوبی برای قطعهسازان داخلی به وجود آمده است به شرطی که تعهدات به موقع انجام شود. در این خصوص قرارداد شناور با زمان پرداخت قابل پیشبینی خواستهای است که ما از خودروسازان داریم.
فشار خودتحریمی بیشتر از تحریم خارجی است
همچنین در این نشست بهرام طیبی عضو علیالبدل هیات مدیره با بیان اینکه دولت به دنبال حمایت از ۴ هزار شرکت دانشبنیان قطعهسازی است تا از تحریم نجات پیدا کنیم، گفت: شرکتهای قطعهسازی که در حال حاضر با مشکل نقدینگی مواجه هستند، سالهاست که نیاز خودروسازان را تامین میکنند و در حوزه دانشبنیان نیز قوی هستند. پس بهتر است که دولت برای حل مشکل قطعهسازان، فکری برای نقدینگی کند.
وی افزود: بعید به نظر میرسد که شرکتهای دانشبنیان تازهوارد با شرایط تحریم بتوانند به زودی جواب قطعی دهند.
طیبی با بیان اینکه خودتحریمیهای داخلی بیشتر از تحریمهای خارجی مشکلساز شده است، اظهار کرد: پتروشیمی و فولاد مبارکه امروز نفس تمام قطعهسازان را بریدهاند.
وی ادامه داد: اگر قبلا امکان خرید مواد اولیه از طریق بورس یا خطوط اعتباری وجود داشت، امروزه دیگر چنین امکانی مهیا نیست و خرید به صورت نقد و با چندین برابر قیمت انجام میشود.
این فعال صنعت خودرو با بیان اینکه از سال ۹۵ تاکنون قیمت مواد شیمیایی با افزایش پنج برابری روبهرو شده است، گفت: بهتر است دولت، وزارت صمت و مجلس با حمایت از صنایع، نقدینگی مورد نیاز خودروسازان را تامین کنند تا مشکل قطعهسازان نیز حل شود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد