13 - 09 - 2017
نقش بورس کالا در تامین مالی صنایع
از سال گذشته بحث عرضه خودرو و تامین مالی خودروسازان از طریق بورس کالا مطرح شد که این رویداد با عرضه خودروی سراتو شرکت سایپا در بورس کالا کلید خورد. در این بین قرار است پس از عرضه فیزیکی خودروهایی که از شمول قیمتگذاری شورای رقابت خارج هستند، تامین مالی از طریق انتشار اوراق سلف موازی استاندارد به پشتوانه عرضه فیزیکی خودرو در بورس کالا آغاز شود. میثم رضایی، رییس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو در این باره به ایلنا گفت: همانطور که میدانید یکی از مهمترین شاخصههای موجود در بورس کالا کشف قیمت یک کالاست. مکانیزمی که در آن شفافیت و معاملهای کارآمد میان عرضهکنندگان و تقاضاکنندگان شکل میگیرد. گذشته از این، معامله خودرو در بورس موجب تامین مالی شده و میتواند در آینده پشتوانهای قدرتمند برای صنعت خودرو به حساب آید. وی افزود: این همان مدلی است که در سند توسعه صنعت خودرو تا سال ۱۴۰۴ نیز دیده شده و روشهای مشخص و متنوعی برای تامین مالی خودروسازیها تعیین شده است. البته مدل تامین مالی خودروسازان از بورس کالا تاکنون تجربه نشده است و به نوعی راهکار تازهای برای کمک به خودروسازان به حساب میآید. رییس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو در ادامه گفت: براساس اطلاعات منتشر شده، ابتدا قرار است خودروسازان با محصولات کمتیراژشان برای کشف قیمت و شفافیت در بورس حضور یابند اما به طور مشخص بورس کالا برای تامین مالی بستر مناسبی است و به نوعی از سایر مسیرهای تامین مالی ریسک کمتری دارد؛ در صورت موفق بودن این تجربه خودروسازان به طور قطع محصولات پرتیراژ خود را نیز وارد چرخه معاملات بورس کالا خواهند کرد از این طریق قیمت محصولاتشان توسط عرضه و تقاضا صورت میگیرد و با کشف قیمت واقعی آنها میتوانند سایر محصولات خود را به بازار عرضه کنند. رضایی با یادآوری چالش نقدینگی در خودروسازیهای داخلی طی چند سال اخیر افزود: مشکلات نقدینگی تا جایی خودروسازان را در شرایط سخت قرار داده بود که آنها مجبور شده بودند برخی اموال مازاد خود را به فروش بگذارند اما آشنایی به ابزارهای مالی همچون اوراق سلف موازی استاندارد و گواهی سپرده کالایی میتواند در زمانهای رکودی راهگشا باشد. او معتقد است، وجود انحصار در بازار خودروی ایران و در پی آن ورود شورای رقابت به قیمتگذاری از جمله چالشهای صنعت خودرو است که اگر عرضه خودرو در بورس و کشف واقعی قیمت محصولات در فضای رقابتی با برنامهریزی و جدی گرفته شود، میتوان به ساماندهی روند قیمتی محصولات تولید داخل امیدوار بود. رضایی در پایان با اشاره به توسعه ابزارهای مالی در بورس کالا گفت: تنوع بازارهای مالی در همه جای جهان وجود دارد و مورد استفاده قرار میگیرد اما تفاوت اصلی بازار بورس با سایر بازارها در سازمانیافتگی و نظم موجود در عرضه کالا با روشهایی معین است که موجب اعتماد دو طرفه برای عرضهکنندگان و متقاضیان محصولات مختلف میشود و درجه بالایی از شفافیت را به خود اختصاص داده است. از این رو توسعه ابزارهای مالی و استفاده هر چه بیشتر از ظرفیتهای بورس کالا در راستای تنظیم و پیشبینیپذیری بازارها راهگشا خواهد بود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد