24 - 12 - 2019
نقش رسانهها در توسعه گردشگری
جهانصنعتنیوز- تصویر تلخ ثبت شده از گردشگر آلمانی و بازتاب جهانی آن در رسانههای داخلی و خارجی ثابت کرد تصویر گردشگری ایران تا چه حد ضعیف و مخدوش است. این اتفاق اهمیت روزافزون رسانهها در توسعه گردشگری و تصویرسازی مناسب از یک مقصد را بیشتر از گذشته نمایان کرد و نشان داد پیشبرد توسعه گردشگری داخلی و خارجی علاوه بر داشتن شرایط گردشگری، مقاصد و برنامهریزی برای جذب و همچنین معرفی جاذبهها و تصویرسازی مناسب به بازارهای هدف بسیار حائز اهمیت است.
رسانهها نقش غیرقابل انکاری در تمامی عرصههای زندگی بشر چون فرهنگسازی، آموزش، اطلاعرسانی و ایجاد مشارکت اجتماعی در توسعه صنعت گردشگری برعهده دارند. کشورهای توسعهیافته به این نتیجه رسیدهاند که مهمترین راه تبلیغات و معرفی در جذب گردشگر، رسانهها بهشمار میرود.
استراتژیهای توسعه گردشگری داخلی فراوانی در بخش گردشگری در سالیان اخیر با وجود مناسب بودن، در عمل شکست خوردهاند. اکنون از کلیه ظرفیتهای رسانهها در کشور جهت توسعه استراتژیها و راهبردهای گردشگری استفاده نمیشود و خلأ قابل توجهی بین رسانهها و سازمانهای گردشگری وجود دارد و در صورت رفع نشدن امکان توسعه را به سختی امکانپذیر میکند.
یکی از مهمترین اقداماتی که بایـد در زمینـه توسـعه صـنعت گردشـگری در ایـران انجام شود، معرفی امکانات، قابلیتها، توانمنـدیها، جاذبـهها و امکانـات مختلـف گردشگری کشور به مخاطبان داخلی و خارجی است .گردشگران به دنبال مقاصد جدیـد به منظور گذران اوقات فراغت خود هستند و رسانهها با ایفای نقش موثر در پیـشرفتهای کمـی و کیفـی در ابعـاد گونـاگون زنـدگی و توسـعه ارتباطـات از جوانـب مختلـف، طلایهداران این جنبش به شمار میروند . اقداماتی مانند نیازسنجی، ترغیب و اقناع، آگاهسازی، ارتباطات موثر و بهرهگیـری از فناوریهای نوین در حوزه رسانهای است که بسیاری از کشورها را در زمره برتـرین در زمینه جذب گردشگر در جهان قرار داده است. تصویرسازی از امکانات، قابلیتها و جاذبههای گوناگون یک کشور یا یک مکان است که فرد را به دیدن آن ترغیب میکنـد و تنها از طریق رسانهها ممکن است.
به منظور رشد گردشگری، رسانهها باید از مرزهای سازمانی عبور کرده و با حرفهایگری و تخصص مدیران و کارکنان، سازمانهای گردشگری را از فواید حضور گردشگر در جامعه آگاه سازند.
بدون شک رسانههای داخلی با تولید محتوای رسانهای اثربخش میتوانند بر گردشگری که این روزها بهعنوان یک ناجی اقتصادی و اجتماعی شناخته میشود تاثیرات مثبت و منفی زیادی داشته باشند و نگاه تخصصی همراه با برنامهمحوری از منظر رسانه میتواند موجب رشد و بالندگی این صنعت در کشور ما شود و در توسعه پایدار یک منطقه نقش موثری داشته باشد.
مهران امیرحسینی- مدیرعامل هتل شمشک
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد