28 - 12 - 2019
نمایشگاهی با طعم رنگ، آواز و شادی
جمعی از روستاییان و عشایر کشور در روزهای اخیر برای برپایی نمایشگاهی به تهران آمدند تا رنگ، رقص و شادیهایشان را با پایتختنشینان تقسیم کنند.
چهارمین نمایشگاه توانمندیهای روستاییان و عشایر محلی مناسب برای نشان دادن فرهنگ و مردم کشوری بود که سالها ساکنانش با قومیت، فرهنگ و ادیان مختلف کنار یکدیگر در صلح و آرامش زندگی کردهاند؛ از گیلکی گرفته تا ترک، کرد، لر و عرب. به هر غرفهای در نمایشگاه وارد میشدی با لبخند و روی باز صاحبان آن روبهرو بودی و میهمان سفرهشان. در غرفهای قهوه عربی با حلوای بحرینی میخوردی و در غرفه دیگر، برگه زردآلو برایت میآوردند. رنگ لباسهایشان همه رنگ بود قرمز و صورتی، آبی و بنفش و حتما برگرفته از طبیعت رنگارنگی که در آن زندگی میکنند.
هر استان ایدههای جدید و خلاق، فناوری نوین و طرحهای کارآفرینی در جهت توسعه پایدار روستا را در معرض دید عموم قرار دادند. روستاییان و عشایر آمدند و نشان دادند میتوانند با سرمایهگذاری نه چندان زیاد شغل ایجاد و به توسعه پایدار روستایشان کمک کنند، از اقامتگاههای بومگردی تا تولید فرش و انواع مختلف صنایعدستی همه ماحصل دسترنج روستاییان و عشایر است.
بازدیدکنندگان از نمایشگاه میتوانستند تجربه حضور در چادرهای عشایری و خانههای روستایی مناطق مختلف کشور را تجربه کنند. تماشای نمادهای روستایی مانند دیوارهای کاهگلی، طبخ نان سنتی محلی روستایی، آشهای محلی، برگزاری آیینهای محلی و استفاده از موسیقیهای محلات مختلف در قالب غرفه هر استان به عنوان نمادی از گوشهگوشه ایران نمایش داده میشد.
آنطور که مسوولان نمایشگاه اعلام کردهاند این دوره از نمایشگاه در تلاش است علاوه بر نمایش توانمندیهای اقتصادی روستاییان و کارآفرینان این حوزه به نمایش آداب و رسوم این مناطق برای جذب بیش از پیش گردشگران نیز بپردازد و نشان دهد با ورود ابزارها و نرمافزارهای ارتباطی نوین در روستاها میتوان حوزههای کسبوکارهای نوپا را در روستاها و مناطق عشایری تقویت و همزمان سنتها و رسوم محلی را حفظ کرد.
نمایشگاه توانمندیهای روستاییان و عشایر امسال با تفاوتهایی همراه بود؛ حضور چشمگیر استارتآپهای مختلف مرتبط با حوزه روستایی و کشاورزی. تعداد شرکتهای نوپا به قدری زیاد بود که یک سالن به آنها اختصاص داده شده است.
اما موضوعی که امسال در نمایشگاه توسعه روستایی و عشایری دیده میشود حضور متمایز استارتآپهاست؛ نخبگان و تحصیلکردگانی که ارتباطات بومی با بازارگردانان محلی دارند. بسیاری از آنها کسبوکارهای مبتنی بر اینترنت را عرضه کردند. خدماتی که قبلا وجود داشته آنها به شیوه جدیدی ارائه میدهند. ارائه محصولات کشاورزی در بستر اینترنت یا فروش بدون واسطه صنایعدستی نمونههایی از کار آنهاست.
سرمایهگذاران این شرکتها چندان بزرگ نیستند و جز چند شتابدهنده که در این زمینهها فعالیت میکنند، سایرین یا از سرمایههای شخصی استفاده کرده یا از صندوقهای سرمایهگذاری روستایی و نهادهای دولتی کمکهای مالی و مشاورهای دریافت کردهاند. بازار استارتآپهای خانوادگی نیز داغ است که از جمع شدن اعضای خانواده و فامیل شکل گرفته است.
این نمایشگاه در ۱۴ سرفصل با رویکرد طرحها و پروژههای موفق تولیدی و اشتغالزا، بازاریابی و تجاریسازی تولیدات روستایی، سالن کسبوکارهای آینده روستا، ایل نمادین، موسسات مالی و نهادهای عمومی غیردولتی، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل، خیرین، خیریهها و گروههای جهادی، معرفی اجرای زنده بازیهای بومی و محلی، دهکده جهانی، کودک و روستا، سالن اجرای مراسم، سفرهخانه و چایخانه سنتی برگزار شد.
چهارمین نمایشگاه توانمندی روستاییان و عشایر با شعار روستای ایرانی- کالای ایرانی در سال رونق تولید با مشارکت استانداریهای سراسر کشور و توجه به اقتصاد مقاومتی در ۱۰ سالن نمایشگاه بینالمللی تهران به وسعت ۲۶ هزار متر مربع و ۱۴ هزار متر مربع فضای باز از ۲۴ تا ۲۷ مرداد برگزار شد.

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد