18 - 03 - 2024
نمایشگاه بهاره تمام شد، اما لاستیکی عرضه نشد
در حالی که نیمه اسفندماه وزیر صنعت، معدن و تجارت از عرضه تایر دولتی و ثبتنام آن در شرایطی سهل خبر داده بود و همچنین نمایشگاههای بهاره تمام شد، اما خبری از عرضه نبود، در نهایت پس از پیگیریها متعدد، تایرسازان اعلام کردند که هیچگونه دستورالعمل مکتوب در این زمینه دریافت نشده و حتی هماهنگی با تایرسازان برای عرضه در این نمایشگاهها صورت نگرفته است.
در توضیح بیشتر باید اشاره کرد که چند ماهی است که موضوع عرضه تایر دچار اما و اگرهای زیادی است؛ نهتنها ثبتنام دولتی برای تایرها چالشهای فراوانی داشته و متقاضیان پس از ساعتهای طولانی در صف انتظار برای خرید، در نهایت دست خالی برمیگشتند که بازار با کمبود هم مواجه بوده و به دنبال کاهش عرضه، افزایش قیمت هم شکل گرفته است.
این موضوع به طرق گوناگون مطرح و به گوش وزیر صنعت، معدن و تجارت هم رسید. بر همین اساس ۱۶ اسفندماه عباس علیآبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت در افتتاحیه نمایشگاههای بهاره امسال؛ موضوع عرضه تایر و ثبتنام آن به صورت سهل را مطرح کرد.
به گفته مقام عالی وزارت صمت، ضمن اشاره به تلاشهای صورت گرفته برای عرضه تایر با قیمت مصوب در این نمایشگاهها، اظهار کرد: شرایطی فراهم شده تا متقاضیان بتوانند ثبتنام خود در سامانه را هم در همین نمایشگاهها انجام دهند.
از همان ابتدای آغاز به کار این نمایشگاهها (۱۶اسفندماه) تا روز جمعه ۲۵اسفندماه که این نمایشگاهها به کار خود پایان دادند، خبری از عرضه تایر یا حتی ثبتنام نبود، چه برسد به فروش آن هم به قیمت دولتی و مصوب!
چند باری این موضوع را از سوی وزارت صمت و اتاق اصناف مورد بررسی قرار دادیم، اما نتیجهای حاصل نشد، در نهایت مصطفی تنها سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ضمن اشاره به مشکلات عرضه تایرها که در نتیجه الزام به ثبت در سامانه جامع تجارت پررنگتر شد، اظهار کرد: فروش تایر تنها از مسیر، ثبت در سامانه جامع تجارت و ارائه مستندات اعم از مدارک خودرو، مدارک شخص متقاضی و پنج رقم آخر شماره شاسی خودرو و… ممکن است. این در حالی است که این سامانه خود مشکلات بسیاری دارد که همین مشکلات سبب طولانی شدن فرآیند ثبت در سامانه و راه انداختن کار متقاضی میشود. وی در رابطه با این مشکلات گفت: سیستم خطاهای مکرر میدهد یا مدام دچار قطع و وصلی است. سرعت آن بسیار پایین است و هر از چند گاهی هم به فهرست اطلاعات مورد نیاز برای ثبتنام در سامانه اضافه میشود بنابراین در نتیجه این همه طول کشیدن ثبت هر معامله برای فروش تایر، صفهای طولانی در برابر نمایندگیها شکل میگیرد و منجر به نارضایتی خریداران منتظر در صفها میشود. این در حالی است که مشتریان، همه این تعللها را از چشم فروشنده تایر و تایرسازان میبینند.
سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر در رابطه با عرضه تایر در نمایشگاههای بهاره تصریح کرد: این موضوع مطرح شد، اما هیچ دستورالعمل مکتوب یا هماهنگی در این رابطه با کارخانههای تایرسازی صورت نگرفت البته اگر محقق هم میشد، شاید مشکلات زیرساختی موجود، در نمایشگاهها هم مشکل ایجاد میکرد و سبب ایجاد صفهای طولانی از صبح زود در این نمایشگاهها میشد.
گفتنی است که طی ماههای اخیر، متقاضیان تایر با مشکلات فراوانی در تامین نیاز خود و ثبتنام در سامانه برای خرید تایر مواجه بودند و بسیار از این موضوع گلایهمند هستند. تعداد زیادی از این متقاضیان از بامداد هر روز به مراکز عرضه تایر مراجعه میکردند و در صفها نوبت میگرفتند تا بتوانند در اول صبح موفق به خرید شوند، اما کاش دست پر بازمیگشتند.
در حالی که مشتری ساعتهای طولانی در صف منتظر میماند، در نهایت هم دست خالی بازمیگشت و حتی موفق به ثبتنام هم نمیشد. این در حالی است که حتی مشتریان طی روزهای متوالی براساس وعدهای که وزیر صمت داده بود، به نمایشگاههای بهاره مراجعه میکردند، اما خبری از عرضه تایر در این نمایشگاهها نبود.
چندباری این موضوع را از وزارت صمت و حتی اتاق اصناف مورد پیگیری قرار دادیم، اما نتیجهای در پی نداشت و متاسفانه وزارت صمت در این رابطه پاسخگو نبود.
آزادسازی قیمت تایر چه شد؟
با توجه به اینکه در سالجاری بارها وزارت صمت وعده آزادسازی قیمتگذاری دستوری تایر را داد، اما در نهایت اجرایی نشد. میرزایی رییس انجمن صنفی صنعت تایر ایران در این ارتباط گفت: در صورتی که وزارت صمت متعهد به آزادسازی قیمت تایر با وعدههای فراوان شد، اما باوجود فرا رسیدن روزهای پایانی سالجاری هنوز هم خبری از حذف قیمتگذاری دستوری برای صنعت تایر به گوش نمیرسد.
وی افزود: صنعت تایر پیگیر وضعیت حذف قیمتگذاری دستوری است. این صنعت با دریافت مصوبه از ستاد تنظیم بازار کشور باید در دیماه سالجاری براساس نرخ قیمتگذاری آزاد اقدام به عرضه محصول میکرد. وزارت صمت جهت واردات تایر رادیال باری و اتوبوسی به فعالان این بخش ارز ۲۸هزار و ۵۰۰ تومانی اختصاص میدهد، اما تولیدکننده باید ارز ۵۰ هزار تومانی تامین کند. از سوی دیگر تایرهای وارداتی مشمول قیمتگذاری دستوری نشده، ولی تایرهای تولید داخل باید با قیمتگذاری دستوری در بازار عرضه شود. با این رفتار وزارت صمت میتوان نتیجه گرفت که سیاستگذاران صنعتی در حال خرید زمان هستند.
میرزایی در مورد قیمت تایر در سال ۱۴۰۳ هم گفت: براساس برنامهریزیهای انجام شده میان تایرسازان قیمت انواع لاستیک خودرو تا پایان ماه مبارک رمضان توسط تولیدکنندگان افزایش نخواهد یافت البته در بازار احتمالا توسط شبکه توزیع یا عدهای سودجو قیمت تایر افزایشی شود، اما تولیدکنندگان لاستیک خودرو تلاش دارند تا هیچگونه افزایش قیمتی در این حوزه نداشته باشند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد