28 - 12 - 2020
نگاهی به طرح جامع حمایت از صادرات اتریش
صادرات کالا و خدمات قلب تپنده اقتصاد اتریش است و بسیاری از مولفههای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی وابسته به صادرات است. اتریش در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی از نظر میزان صادرات نسبت به جمعیت در جایگاه ششم قرار دارد و تداوم و تقویت این جایگاه، نیازمند پشتیبانی همهجانبه ارکان کشور برای توازن و ثبات در اقتصاد کشور است.
در این راستا، وزارت اقتصاد و دیجیتالسازی و اتاق فدرال اقتصادی اتریش به منظور ارائه مشاوره و مساعدت به فعالان اقتصادی این کشور برای معرفی و توسعه صادرات محصولات خود، در سال ۲۰۰۳ پروژهای را با عنوان
Go International «بینالمللیشو» طراحی و راهاندازی کردند. در آغاز، این پروژه تنها شامل شرکتهایی بود که سابقه صادرات نداشته و علاقهمند به فعالیت در این حوزه بودند، اما از سال ۲۰۱۲، همه فعالان اقتصادی علاقهمند مشمول خدمات مشاورهای آن شدند.
بر اساس آمار وزارت امور اقتصادی و دیجیتالسازی اتریش ، از سال ۲۰۰۳ تاکنون بالغ بر ۳۴۹۰۰ شرکت اتریشی توانستهاند با بهرهگیری از خدمات برنامه Go Internationalبازارهای جدیدی را برای محصولات خود بیابند.
گزارش موسسه پژوهشهای اقتصادی اتریش در این خصوص نشان میدهد که هر یک میلیون یورو سرمایهگذاری در
Go International تاکنون ۵۵ میلیون یورو برگشت سرمایه از طریق صادرات داشته است. در حال حاضر این طرح بودجهای بالغ بر ۲۶ میلیون یورو را تا پایان مارس ۲۰۲۱ برای توسعه صادرات در حوزههای دیجیتال سازی، نوآوری و فناوری و انرژیهای تجدیدپذیر اختصاص داده است و دور جدید آن از آوریل ۲۰۲۱ آغاز خواهد شد و پیشبینی میشود با وجود بحران کرونا، بودجه دوره بعدی تا ۴۰ میلیون یورو باشد. در سال ۲۰۱۹ از طریق کمکهای مالی این طرح، ۳۲۵۰ شرکت اتریشی جدید توانستهاند در حوزه صادرات فعال شوند. این طرح سهم بسزایی در تولید و همچنین افزایش حجم محصولات صادراتی اتریش داشته است.
اهداف اعلام شده برای برنامه
Go International مواردی ازجمله فراهم آوردن امکان صادرات برای شرکتهای کوچک و متوسط اتریش، دسترسی به بازارهای جدید و معرفی بیشتر محصولات ساخت اتریش در سطح جهانی، توسعه صادرات خدمات، محصولات و دانش اتریشی، افزایش تعداد دفاتر تجاری و نمایندگیهای شرکتهای اتریشی در سراسر جهان و بهروزرسانی زیرساختهای کهنه صادرات در اتریش است.
بخش تجارت خارجی اتاق فدرال اقتصادی اتریش موسوم بهAußenwirschaft Austria که در کشورهای دیگر با نام Advantage Austria شناخته میشود، بخش مهمی از اجرای برنامههایgo international را به عهده دارد. این بخش، مسوولیت اصلی حمایت از ترویج محصولات اتریشی در سایر کشورها و همچنین بهروزرسانی زیرساختهای مورد نیاز تجارت خارجی و صادرات را برعهده دارد و در حال حاضر در بیش از ۱۰۰ کشور دفتر نمایندگی دارند.
همچنین در چارچوب این پروژه، برنامههای متنوعی همچون ایجاد پلتفرم و توسعه شبکه همکاری طراحی شده است: بخش تجارت خارجی اتاق فدرال اقتصادی تلاش کرده از طریق دفاتر خود در سایر کشورها، اطلاعات جامعی از بازارهای هدف تهیه و به صادرکنندگان ارائه کند. همچنین اطلاعات لازم را در اختیار بنگاههای اقتصادی برای برقراری ارتباط و شریکیابی قرار دهد. کلیات اطلاعات مربوطه در وبسایتی[۱] با عنوانGo International تجمیع و ارائه میشود. در بخش Export Know-How اطلاعات عمومی اقلیمی و سیاسی به روز شده کشورها به همراه مقررات تجاری کشورها و آخرین وضعیت همکاری آن کشور با اتریش تشریح شده است. میتوان شرایط موجود برای صادرات محصولات مختلف را به نقاط مختلف جهان مورد بررسی قرار داد. به عنوان مثال در نقشه موجود با عنوان «رادار صادرات» با کلیک روی ایران پنجرهای شامل وضعیت اقتصادی، آخرین شرایط شیوع ویروس کرونا و برنامههای رایزنی اقتصادی سفارت اتریش در تهران و شرایط سفر به ایران ارائه شده است. طرح Go International همچنین در پروژههای توسعه در مناطقی همچون حوزه آمریکای جنوبی، آسیا، آفریقا، شرق و جنوبشرقی آسیا در صورتی که شرکتهای اتریشی علاقهمند به حضور در بازار کشورهای در حال توسعه باشند، این شرکتها را در تامین مالی پروژهها یاری میکند.
برنامه تازهکارهای صادرات
این برنامه تمرکز بر آموزش و اطلاعرسانی داشته و با برگزاری دورههای آموزشی برای شرکتهای تازه کار، اطلاعات مورد نیاز برای ورود به حوزه صادرات را در اختیار آنان قرار میدهد و در این خصوص با برگزاری دورههای گوناگون مدارک گذراندن این دورهها را نیز به شرکتکنندگان اعطا میکند. در این برنامهها، بازارهای هدف و اصول اقتصاد و تجارت به شرکتها با تمرکز بر صادرات معرفی میشود.
برنامههای تخصصی برای ورود به بازارهای نوین
هدف از این برنامه معرفی بازارهای موجود و همکاری با شرکتها برای ورود به بازارهای ناشناخته است. در این میان همچنین اتاق اقتصادی شرایط ویژهای را برای شرکتهای تازهکار فراهم میکند تا بتوانند در نمایشگاههای بینالمللی شرکت کرده و محصولات و خدمات خود را معرفی کنند. همچنین نمایندگان ویژه اتاق ، نمایندگان شرکتها را در مسیر بازاریابی همراهی میکنند.
کمکهزینههای مستقیم
در کنار کمکهای فنی و آموزشی، مساله دیگری که بسیاری از شرکتها در قدم نخست به آن نیازمند هستند، وامهای بانکی یا کمکهزینههای آغاز فعالیت اقتصادی است. در این خصوص برنامه Go International شرکتهای علاقهمند به حضور در عرصه صادرات را با کمکهای مالی اعم از وامهای بانکی با بهره کم یا تخصیص دیگر اعتبارات مساعدت میکند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد