1 - 08 - 2017
نگرانی ها برای یک پل تاریخی
مدیر میراث فرهنگی شهرستان لنگرود معتقد است، مرمت پل خشتی این شهرستان براساس برنامهریزی و با نظارت کارشناسان حرفهای در حال انجام است، در حالیکه برخی اهالی بومی لنگرود میگویند مرمت این پل تاریخی توسط شهرداری و بدون در نظر گرفتن هر نوع ضوابط میراث فرهنگی اجرایی شده است.
بومیهای فرهنگدوست شهرستان لنگرود و فعالان اجتماعی در صفحههای مجازی خود با ایجاد هشتگ «# من – نمیگذارم – پل – خشتی – لنگرود – بمیرد»، اعتراض خود را به بهسازی، تقویت و مرمت پل خشتی لنگرود اعلام کرده و شهرداری را عامل این اقدام میدانند؛ به عقیده آنها، میراث فرهنگی به دلیل نداشتن اعتبار، نمیتواند چندان محل انتقاد باشد.
سیدمهدی شمس، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان لنگرود درباره عملیات مرمت این بنای تاریخی به ایسنا میگوید: لحظه به لحظه در عملیات مرمت با کارشناسان میراث فرهنگی استان برنامهریزیها صورت گرفته و در حال حاضر این اقدام نیز تحت نظارت است، در مرمت این پل تاریخی در واقع یک کارشناس حرفهای مشغول به کار شده، نه یک بنای ساختمان.
وی در پاسخ به اینکه برخی دوستداران میراث فرهنگی و فعالان اجتماعی و مردم بومی لنگرود نسبت به این مرمت معترض و معتقدند با این اقدام حتی ظاهر پل به طور کامل تغییر کرده، اظهار میکند: یک گروه کارشناس حرفهای در این زمینه اظهارنظر کردهاند، حرف مردم عادی برای ما نمیتواند ملاک باشد، آنها ۳۰ سال پیش و زمانیکه مسیر عبور و مرور از روی پل را با سنگ لاشهای میپوشاندند کجا بودند و چرا اعتراضی نکردند؟ اقدامی که امروز در حال حذف آن هستیم تا هیچ مصالحی که در عرف و در بحث میراث فرهنگی قابل استفاده نیست، در این بنا استفاده نشود.
شمس با بیان اینکه پل خشتی لنگرود، یکی از نمادهای غرور مردم این شهر است، ادامه میدهد: دغدغههای مردم عادی را قبول دارم و به آنها احترام میگذارم اما آنها نمیتوانند برای ما تعیینتکلیف کنند، کارشناسان ما کسانی هستند که حمام گلشن در کاشان را مرمت کردهاند، نظر مردم عام با کارشناسان زمین تا آسمان متفاوت است، بنابراین اگر کارشناسی در این زمینه اعتراض دارد با من تماس بگیرد تا در این زمینه صحبت کنیم.
او با تاکید بر اینکه مواد و مصالح مورد استفاده در این بنای تاریخی کاملا براساس اصول و ضوابط میراثی است، میافزاید: با این وجود با چند بار بارش برف و باران در این محوطه، پل خشتی لنگرود بار دیگر به حالت اولیه خود برمیگردد.
مدیر میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان لنگرود با بیان اینکه هیچ موردی در مرمت این بنای تاریخی نیست که بحث میراثی آن را زیر سوال ببرد، اضافه میکند: در گذشته ۵۰ درصد این پل تخریب شده یا آسیب دیده بود.
شمس همچنین درباره عبور و مرور وسایل نقلیه و مردم بر روی این پل تاریخی میگوید: هیچ وسیله نقلیهای امکان حرکت روی این پل را ندارد، چون مدتی است با ایجاد مانع، از این کار جلوگیری کردهایم، از سوی دیگر مدتهاست که یک پل آهنی در فاصله بسیار کمی از این پل زده شده اما مشکل این است که مردم خود حاضر نمیشوند قدری راهشان را دور کنند.
او همچنین در توضیح نوع مرمت انجام شده روی این بنای تاریخی اظهار میکند: از زمان آغاز مرمت این بنای تاریخی، عملیات جلبکگیری انجام شده و عملیاتهای پاکسازی شیمیایی و پاکسازی خشک مکانیکی روی این بنا نیز در دست انجام است.
این در حالی است که علیرضا بندری، فعال اجتماعی با ادعای اینکه مردم شهر لنگرود از مرمت پل تاریخی «لنگرود» که توسط مدیریت شهری انجام شده ناراضی هستند؛ میگوید: در مرمت این پل به جای استفاده از مصالح همگون با بنای تاریخی، از سیمان و آجر استفاده کردهاند.
وی با بیان اینکه حدود ۴۰ سال است که به طور دائم از روی «پل خشتی» رد میشود، میگوید: بسیاری این بنا را به دوره صفویه نسبت میدهند، در حالیکه براساس اسناد موجود، این پل متعلق به دوره ایلخانی و باقیمانده از حدود ۶۰۰ سال پیش است.
این بومی لنگرود با اشاره به اینکه در طول این سالها حتی یک بار هم ندیده که این پل حفاظت شود، ادامه میدهد: جا داشت برای حفاظت بهتر و بیشتر از این پل دستکم گاهی اوقات تردد روی آن را ممنوع میکردند، در حال حاضر برخی مواقع وسایل نقلیه از روی آن عبور میکنند، علاوه بر اینکه مسیر هر روزه بسیاری از مردم شهر است.
بارها از شهرداری خواسته شد به پل توجه کند
او با بیان اینکه دوستداران میراث فرهنگی بارها از شهرداران مختلف لنگرود خواستهاند که به این پل تاریخی توجه کنند چون این پل از نظر قدمت بیش از دیگر آثار تاریخی لنگرود قدمت دارد، تاکید میکند: بقیه آثار تاریخی پل کمتر از ۲۰۰ سال قدمت دارند، پیش از این بنای تاریخی «گنبد پیر بهادر» که قدمتی حدود ۵۰۰ سال داشت یا خانه «منجمباشی» متعلق به نخستین حاکم لنگرود یا خانه «دریابیگی» همگی تخریب شدند و در حال حاضر هیچ بنایی در این شهرستان، به جز پل لنگرود متعلق به دوره ایلخانی یا قبلتر از آن نیست.
«بندری» نسبت به استفاده از مصالح آجر و سیمان برای مرمت این پل تاریخی توسط شهرداری لنگرود هشدار داد و با بیان اینکه همه هزینهها توسط شهرداری شهرستان تامین شده، ادامه میدهد: براساس گفته میراث فرهنگی شهرستان، هیچ پولی برای مرمت این بنا در اختیار نداشتهاند تا هزینه کنند.
او اظهار میکند: ما به عنوان فعالان و دوستداران میراث فرهنگی حاضریم در هر دادگاهی حاضر شویم و شهادت دهیم که مدیریت شهری مرمت این پل را برعهده گرفته است. حتی خود شهرداری معتقد است اقدام انجام شده برای این بنای تاریخی، مرمت نیست و این پل باید تقویتسازی شود. در واقع براساس اصول اولیه مرمت، نزدیکترین مصالح به مصالحِ استفادهشده برای این بنا باید استفاده شود، در حالیکه بنای تاریخی پل لنگرود با سیمان سفید در حال مرمت است.
وی با تاکید بر اینکه نمای ظاهری پل به صورت کامل تغییر کرده و مانند گذشته خود نیست، ادامه میدهد: مدیریت شهری مدعی است بعد از چند سال بارندگی رنگ پل عوض میشود و شبیه به گذشته میشود.
این پل هویت یک شهر است
بندری تاکید میکند: همه باید احساس مسوولیت کنیم. این پل خشتی متعلق به کارخانه یک کلوچه خاص نیست که با انداختن تصویر آن پشت جعبههای کلوچه برای آن تبلیغ کند. این هویت یک شهر است. شهرداری میخواهد از پل بار بکشد، در حالیکه اگر همین مبلغ را صرف ساخت یک پل جدید میکردند و این پل برای عبور و مرور تعطیل شده و برای جذب گردشگران استفاده میشد دستکم تا ۱۵۰ سال دیگر میتوان از آن استفاده کرد.
این بومی شهر لنگرود در توضیح وضعیت ظاهری پل لنگرود بیان میکند: دو عرشه کوچک در دو طرف این پل قرار دارد که در طول سالهای گذشته یکی از آنها تخریب شده و به جای آن توسط شهرداری لنگرود پارکینگ احداث شده است اما یک عرشه دیگر هنوز باقی است و در حال حاضر نیز بدنه اصلی پل در حال تغییر شکل ظاهری است.
او میگوید: ما به عنوان نهادها و سمنهای میراث فرهنگی، معتقدیم این اتفاق باعث تخریب پل میشود و شهرداری باید پاسخگو باشد. همه مردم آمادگی دارند با کشیدن زنجیره انسانی دورتادور این پل حمایت خود را از آن اعلام کنند تا شاید توجه بیشتری به این بنای تاریخی شود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد