5 - 01 - 2020
نیاز جدی ۱۰ درصد دانشآموزان به خدمات روانشناختی
هرچند طرح «همیار مشاور» به منظور ارتقای سلامت روان، کنترل و پیشگیری از رفتارهای پر خطر دانشآموزان با تکیه بر سند تحول بنیادین در مدارس اجرا شده، معاون سازمان نظام روانشناسی کشور از نیاز جدی ۱۰ درصد جمعیت دانشآموزان به خدمات روانشناختی خبر داد و گفت: در حالی که ۱۲۴ هزار مدرسه در سراسر کشور فعال است، تعداد مشاوران مدارس تنها به ۲۵ هزار نفر میرسد.
به گزارش ایسنا، در همین راستا محمد حاتمی، عضو شورای مرکزی و معاون امور کمیسیونها و نظارت حرفهای سازمان نظام روانشناسی کشور عنوان کرد: طبق استانداردهای جهانی ۱۰ درصد از دانشآموزان کشور یعنی ۵/۱ میلیون نفر به طور جدی نیاز به خدمات روانشناختی دارند و نیاز است تا نظام آموزشوپرورش برای این مساله برنامهریزی جدیتری داشته باشد.
حاتمی توضیح داد: با توجه به اینکه در سن تحول ممکن است دانشآموزان با مسائلی اعم از مشکلات خانوادگی، شرایط نامساعد تحصیلی و… روبهرو باشند اگر به موقع این مشکلات ارزیابی و بررسی نشود میتواند تبدیل به بیماری روانی مزمن شود که فرد را در آینده برای درمان با مشکلات جدی روبهرو کند.
بیشفعالی و اختلال نافرمانی، شایعترین نوع اختلالات دانشآموزان
او از نبود برنامه جدی به منظور رفع مشکلات روانی دانشآموزان ابراز نگرانی کرد و گفت: به طور قطع یکسری رفتارهای پرخطر و آسیبهای اجتماعی در کمین کودکان و نوجوانان است و طبیعی است که میتواند درصدی از این جمعیت ۱۵ میلیون نفری را تحت تاثیر قرار دهد. اختلالات بیشفعالی، سلوک یا اختلال نافرمانی مقابلهای که از سن ۱۸ سالگی به بعد میتواند موجب شخصیت ضد اجتماعی (یکی از خطرناکترین نوع اختلالات) باشد که از شایعترین نوع اختلالات است.
معاون امور کمیسیونها و نظارت حرفهای سازمان نظام روانشناسی کشور با اشاره به اختلال بیشفعالی که کودک فعالیت بیش از حد دارد و تمرکز و توجه لازم را ندارند، درباره زمان تشخیص و درمان این مشکل توضیح داد: بیشفعالی اختلال رایجی است که در کودکان و نوجوانان مشاهده میشود؛ ممکن است این مشکل در چهار سالگی وجود داشته باشد و با گذشت زمان مزمنتر شود و فرد را در دوران نوجوانی از نظر رفتاری و تحصیلی تحت تاثیر قرار دهد که در این زمان سازگاری فرد با محیط با مشکل مواجه خواهد شد.
آمادهسازی طرحی به منظور حضور حداقل یک مشاور در هر مدرسه
او با بیان اینکه هر مدرسهای حداقل به یک مشاور- روانشناس نیاز دارد. از آمادهسازی طرحی جهت حضور حداقل یک روانشناس در هر مدرسه خبر داد و بیان کرد: اگر آموزشوپرورش بخواهد فردی را به عنوان مشاور یا روانشناس استخدام کند با مشکلاتی مواجه است. در این طرح که قرار است به آموزشوپرورش ارائه شود هر مدرسهای باید حداقل یک مشاور داشته باشد؛ مشاورانی که میتوانند به صورت پارهوقت با توجه به محل سکونتشان در مدرسه فعالیت کنند.
به گفته او بیش از ۲۵ هزار روانشناس زیر نظر سازمان نظام روانشناسی در حال فعالیت هستند که میتوانند با کنترل استرس، اضطراب و دیگر مشکلات دانشآموزان به آنها کمک کنند و رفتارهای پرخطر و بیشفعالی را از طریق این طرح تحت نظر قرار دهند و برای پیشگیری و درمان آنها اقدام کنند.
آزمونهای سلامت روان باید تحت نظر سازمان روانشناسی برگزار شود بنابر اعلام وزارت آموزشوپرورش، شرکت در آزمونهای سلامت روان در دوره اول متوسطه برای همه دانشآموزان اجباری است و از این طریق دانشآموزانی که نیاز به کار مشاورهای دارند شناسایی میشوند.
معاون امور کمیسیونها و نظارت حرفهای سازمان نظام روانشناسی کشور با بیان اینکه آموزشوپرورش باید آزمونهای سلامت روان را تحت نظر این سازمان اجرا کند، گفت: اگر این آزمونها دقیق اعمال شود و معیارهای مورد نظر در آن رعایت شود، میتواند مفید باشد. او که معتقد است آزمونهای سلامت روان باید برای تمامی سنین اجرا شود تاکید کرد: با توجه به اینکه دوران کودکی و نوجوانی سن تحول انسانهاست، این آزمونها در هر مقطعی یکسری از اختلالات را بیشتر بروز میدهد. به همین دلیل آزمونها در هر سنی باید با توجه به شرایط سنی خاص خود انجام شود چراکه در دوران پیشدبستانی رفتارهای حرکتی و بیشفعالی بسیار مشاهده میشود. بنابراین توصیه میشود آموزشوپرورش آزمونهای سلامت سازمان نظام روانشناسی را به عنوان ناظر خود در این آزمونها انتخاب کند چرا که هر کار تشخیصی که در این حیطه انجام میشود اگر نظارتی بر آن نباشد، شاید نتیجه معتبری هم نداشته باشد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد