11 - 02 - 2025
هارمونی اصالت و نوآوری
گروه فرهنگ و هنر- ارکستر ملی ایران با آثار آهنگسازان بزرگ ایران، آغازگر چهلمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر در تالار وحدت خواهد بود. همایون رحیمیان (رهبر ارکستر ملی ایران) در ابتدای سخنان خود به جشنواره موسیقی فجر که ۴۰سالگی خود را جشن میگیرد پرداخت و درباره این امر گفت: جشنواره موسیقی فجر همچون دیگر جشنوارهها فراز و نشیبهای بسیاری را تجربه کرده و مشکلات بسیاری را از سر گذرانده است اما این دوره هم اوضاع به خوبی پیش رفت و برنامهریزیها به درستی انجام شد. رحیمیان درباره شرایط حال حاضر ارکستر ملی گفت: ارکستر شرایط خوبی دارد. کارها هم به خوبی پیش رفته و تمرینات ارکستر برای جشنواره انجام شده است. رهبر ارکستر ملی ایران در ادامه صحبتهای خود درباره رپرتوار و آثاری که در چهلمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر اجرا خواهد شد، گفت: رپرتوار انتخابی بدون کلام بوده و قرار است قطعاتی از آثار استادان ابوالحسن صبا، فریدون شهبازیان، امینالله رشیدی، حسین دهلوی و… اجرا شود. بهتر است آثار اساتیدی که کمتر به آنها پرداخته شده است با ارکستر ملی اجرا شود چراکه این عمل باعث میشود این آثار به گوش مخاطب برسد. نکته دیگر حضور امیر نظری به عنوان سولیست ویولن در این کنسرت است که قطعه شوشتری ابوالحسن صبا را مینوازند. تنظیم آثار صبا برعهده مازیار حیدری بوده است. این رهبر ارکستر درباره رپرتوار (کارگان) ارکستر گفت: مشکل رپرتوار همیشه بوده و هست و سعی ما بر این بوده که رپرتوارهای خوبی را جمعآوری کنیم. حتی در این راستا با تعدادی از تنظیمکنندههای توانمند صحبتهایی صورت گرفت و قرار است کارهایی سفارش داده شود که اگر در حد انتظار بودند، از آنها بهره ببریم. او درباره استفاده از آثار آهنگسازان قدیمی در ارکستر یا ایجاد فرصت برای آهنگسازان جوان بیان کرد: برنامهریزی رپرتوار ارکستر به گونهای است که تلاش داریم هم از آثار آهنگسازان جوان بهره ببریم و هم از آثار آهنگسازان بزرگ ایران، کمااینکه در اجرای گذشته هم این موضوع مدنظر بوده و از آثار آهنگسازان جوان استفاده کردیم. ما از آثاری که قابلیت اجرا با ارکستر ملی ایران را داشته باشند، بسیار استقبال میکنیم. هدفمان این است که این فرصت در اختیار جوانان هم قرار گیرد اما تاکید میکنم این آثار باید در حد استانداردهای یک اثر موسیقی قابل اجرا با ارکستر باشند. درخصوص خوانندهها هم این نگاه وجود دارد و کسانی که علاقهمند به همکاری با ارکستر هستند و این توانایی در آنها وجود دارد، باید آزمون بدهند و در صورت تایید حتما از حضورشان بهره میبریم. رحیمیان درباره سازهای ارکستر گفت: خوشبختانه نوازندههای درجه یک و جوانی برای سازهای ایرانی انتخاب شدهاند و حتی قرار است سازهایی برای ارکستر خریداری شود تا مشکلی از این بابت نداشته باشیم.
لغو کنسرت «میلاد کیایی» در جشنواره موسیقی فجر
میلاد کیایی، نوازنده پیشکسوت سنتور که قرار بود سهشنبه ۲۳بهمنماه، در اولین روز از چهلمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر در قالب «شب میلاد کیایی» ساعت ۱۸:۳۰ در تالار رودکی روی صحنه برود، به دلیل آسیبدیدگی دست اجرایش در جشنواره کنسل شد. میلاد کیایی (نوازنده پیشکسوت سنتور) بر اثر زمین خوردن در برف دچار آسیبدیدگی دست شده است و به همین علت نمیتواند در جشنواره بینالمللی موسیقی فجر بنوازد. کیایی درباره این اتفاق اعلام کرده است: «با کمال تاسف با اینکه از سه ماه قبل خود و سازم را به دعوت دبیر محترم چهلمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر برای اجرا در تالار رودکی آماده کرده بودم اما بر اثر اتفاقی که برایم افتاد امکان حضور و اجرا ندارم.» عاشیق احد ملکی از تبریز در پی لغو کنسرت کیایی، قطعاتی از موسیقی عاشیقی را در همان سانس اجرا میکند.
چرا «سرود» از جشنواره موسیقی فجر حذف شد؟
مدیر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، درباره برگزار نشدن جشنواره سرود فجر و حذف این بخش از جشنواره موسیقی فجر میگوید: جشنوارههای سرود متعددی امسال برگزار شد که چندان کیفیتی نداشتند. حال برای اینکه برگزاری جشنوارههای سرود با کیفیت بهتری صورت بگیرد و صرفا رفع تکلیف نباشد، نیاز است در جایی که امکان تجمع انسانی وجود دارد، متمرکز شوند و متولی داشته باشند. البته به عنوان یک محقق معتقدم متولی اصلی سرود وزارت آموزشوپرورش است و ۴۰سال سابقه برگزاری سرود در ردههای سنی مختلف و حتی معلمان داشته است.
احمد صدری، مدیر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ارتباط حذف بخش سرود با استعفای مدیر دفتر سرود به ایسنا گفت: حذف بخش سرود از چهلمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر، ارتباطی با استعفای حامد جلیلی ندارد. در کشور چندین نهاد موسیقی داریم که به طور موازی فعالیتهای مشابه میکنند و دهها جشنواره سرود برگزار کردهاند. مدتهاست که تصمیم داریم شورای هماهنگی اجرایی بین مدیران بخشهای مختلف موسیقی کشور داشته باشیم تا هر فردی متولی یک کار شود و همه به او کمک کنیم و از موازیکاری دست برداریم. او ادامه داد: این تدبیری بود که در شورای سیاستگذاری اندیشیده بودیم. بنده پیش از اینکه به دفتر موسیقی بیایم، عضو شورای سیاستگذاری بودم و در آنجا تصمیمات لازم گرفته شده بود. هدف کلی ما ارتقای کیفی سرود بود چراکه جشنوارههای سرود متعددی طی این سالها برگزار شد که چندان کیفیتی نداشتند. فراموش نکنیم که ظرفیت کشور برای برگزاری جشنواره سرود هم حدی دارد و میتواند دافعه ایجاد کند. این پژوهشگر موسیقی گفت: نباید اینگونه شود که از وزارت ارشاد تا بسیج و هلالاحمر هر یک جشنواره سرود برگزار کنند، البته بخشی از سرود مربوط به آموزشوپرورش است، چه بسا سالهای گذشته زمانیکه آقای مجیدی مسوولیت بخش سرود و موسیقی را در وزارت آموزشوپرورش برعهده داشت، دانشآموزان و حتی معلمان (به صورت کر) کارهای زیبا و اعجابآوری را به صورت زنده و بدون لبخوانی (پلیبک) اجرا میکردند. صدری تصریح کرد: بسیاری از اجراها در این جشنوارهها، اصلا سرود نیستند چراکه یک قطعه موسیقی پخش میشود و گروه سرود صرفا همراه آن میخوانند. در مقابل با توجه به اجرای گروههای سرود دانشآموزی، مشخص بود در پرورش آنها به لحاظ مضامین و موسیقی تلاش ویژهای شده بود. او با تاکید بر اینکه امسال هم به نوعی سرود در جشنواره موسیقی فجر حضور دارد، گفت: بخشی از سرود بزرگسال، شیوههای کُر و آکاپلا است که امسال چند اجرا را با این محوریت از جمله گروه ارکسترال زنان و گروه کر آقای نکویی که سالها در همان جشنواره فرهنگیان کسب رتبه کردهاند نیز در جشنواره داریم؛ به همین جهت نمیتوان گفت در این دوره از جشنواره، کلا سرود را حذف کردهایم بلکه کیفیتر و عمیقتر به آن پرداختهایم. چهلمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر به دبیری رضا مهدوی، ریاست احمد صدری و مدیریت اجرایی محمدعلی مرآتی، از ۲۳ تا ۲۹بهمنماه ۱۴۰۳ در تهران و استانهای کشور برگزار میشود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد