25 - 01 - 2023
هر سال یک درصد پیشرفت
در حالی معاون وزیر راهوشهرسازی از بهرهبرداری خطآهن اراک- ملایر در روزهای آینده خبر داده است که هنوز پروژه ۶۱۰ کیلومتری راهآهن غرب که این مسیر ریلی نیز بخشی از آن است کمتر از ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امید چندانی به اتمام مراحل ساخت آن نیست؛ خطآهنی که از سمنگان اراک آغاز و با عبور از ملایر به نهاوند، کنگاور، کرمانشاه، مرز خسروی و از آنجا به عراق و بندر لازقیه در سوریه ختم میشود. قرار بود راهآهن غرب چهار ساله به بهرهبرداری برسد اما با آنکه امروز بیش از ۱۰ سال از آغاز مراحل مطالعاتی و عملیات اجرایی آن میگذرد اما به دلیل آنچه از آن بهعنوان کمبود اعتبار نام برده میشود همچنان لاکپشتی حرکت میکند.
قرار است تا هفتههای آینده بخشی از راه آهن غرب افتتاح شود. خط آهنی که وزارت راهیها آن را راه آهن اراک- ملایر مینامند تنها بخشی از کریدور غرب است که قرار بود شرق را به غرب پیوند دهد.
بر اساس برآوردهای صورت گرفته، ساخت این راهآهن حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان هزینه در بر خواهد داشت اما بودجههای محدود دولتی جوابگوی این حجم نیست و باید برای برطرف کردن این مشکل سرمایهگذاران بخش خصوصی را تشویق به سرمایهگذاری در این پروژه کرد. موضوعی که همچنان از سوی دستاندرکاران مورد توجه
قرار نمیگیرد.
سرعت نامطلوب
بر اساس این گزارش پیشرفت نه چندان مناسب پروژه راهآهن غرب واکنش نمایندگان مجلس را نیز به دنبال داشته است تا آنجا که نماینده اسلامآباد غرب در مجلس با بیان اینکه این پروژه یکی از مهمترین طرحهای عمرانی کشور است، افزود: وعدههای فراوانی برای اتمام این راهآهن داده شده اما با این حال سرعت این طرح همچنان نامطلوب است.
حشمتالله فلاحتپیشه با بیان اینکه پیش از دولتهای نهم و دهم، وعده اتمام این خطآهن را تا پایان برنامه چهارم داده بودند که این مهم محقق نشد، اضافه کرد: قرار بود راهآهن غرب تا پایان سال به کرمانشاه و دو سال بعد، یعنی در پایان سال ۹۲ به مرز خسروی برسد اما با توجه به وضع کنونی این خطآهن این مساله هم محقق نخواهد شد.
به گزارش بنا، وی با بیان اینکه وزیر راه و شهرسازی در زمان سرپرستی بر وزارت راهوترابری وعده داد برای تسریع ساخت راهآهن غرب ۱۷۰ میلیارد تومان اعتبار علاوه بر اعتبار موجود در ردیف بودجه ۹۰ در نظر گرفته شود، گفت: هدف از این اقدام، رسیدن راهآهن غرب تا شهریورماه سال آینده به کرمانشاه بود که البته هنوز یک ریال از مبلغ پرداخت نشده است.
فلاحتپیشه با اشاره به نبود سرمایهگذاری خارجی برای این طرح گفت: قرار بود سرمایهگذارانی از مالزی و چین در این پروژه سرمایهگذاری کنند اما تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.به گفته این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، روند کند پیشرفت طرح راه غرب کشور منافع ملی را به هدر میدهد که باید برای آن چارهاندیشی شود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد