22 - 12 - 2022
هر کس ساز خودش را میزند
پس از آنکه سامانه مدیریت برنامهریزی و فروش بلیت قطار از سوی شرکت راهآهن راهاندازی شد شرکتهای خصوصی مسافربری دست به اعتراض زدند و گفتند چگونه راهآهن میتواند برای فروش بلیت شرکتها تعیینتکلیف کند. حق هم داشتند اما راهآهن به پشتوانه دولتی بودنش توانست تعیینتکلیف کند و حرف خود را به کرسی بنشاند اما هنوز بهطور کامل نتوانسته است پشت بخش خصوصی را به زمین بزند چراکه فعلا شرکت رجا و جوپار سامانه فروش بلیت خود را دارند و براساس آن بلیت میفروشند که بر این اساس مسافران میتوانند تمامی بلیتها را از این سایت خریداری کنند.
شرکت راهآهن هدف از اجرای این سامانه را این دانست که همه آژانسها امکان فروش بلیت را دارند و هیچ شرکتی نمیتواند در ساعات اولیه سامانه را قفل کند و ظرفیتها را به فروش نرساند. گفته میشود پیشفروش نوروزی بلیت قطار در هفته اول اسفندماه امسال آغاز خواهد شد. سرپرست معاونت مسافری راهآهن با اشاره به آغاز پیشفروش اینترنتی بلیت قطار برای ایام عید ظرف یک هفته آینده، از پیشفروش حضوری بلیت نوروزی قطار در آژانسها حداکثر دو روز پس از پیشفروش اینترنتی خبر داد.
غضنفر فولادی در گفتوگو با فارس در مورد پیشفروش اینترنتی و حضوری بلیت قطار برای ایام نوروز ۱۳۹۲ اظهار داشت: هنوز پیشفروش بلیتها برای ایام نوروز آغاز نشده اما برنامه داریم پیشفروش نوروزی بلیت قطار را بهزودی آغاز کنیم.
وی ادامه داد: پیشفروش اینترنتی بلیت قطار برای ایام نوروز یکی دو روز زودتر از پیشفروش حضوری آغاز میشود.
سرپرست معاونت مسافری راهآهن جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: مسافران برای دریافت بلیت قطار از طریق خرید اینترنتی میتوانند بلیت خود را از پایگاه اینترنتی فروش بلیت قطار شرکت قطارهای رجا و شرکت قطارهای جوپار دریافت کنند.
فولادی اظهار داشت: برنامه داریم ظرف یک هفته آینده پیشفروش اینترنتی بلیت قطار را برای ایام نوروز آغاز کنیم و حداکثر دو روز بعد از پیشفروش اینترنتی، پیشفروش حضور بلیت قطار در آژانسها آغاز میشود.
شنیدهها حاکی از آن است که پیشفروش اینترنتی بلیت قطار احتمالا از ۲۹ بهمنماه آغاز خواهد شد. در حال حاضر سه سامانه فروش بلیت قطار به صورت مجزا فعال هستند که شامل سامانه فروش بلیت قطار رجا (http://www.raja.ir)، سامانه فروش جوپار (http://www.joopar.com) و سیستم نوین فروش بلیت قطار مسافری (http://i10.30.109.100) است.
مردم فعلا از طریق آژانسها میتوانند بلیت قطار خود را از محل «سامانه ملی نوین فروش بلیت قطار» تهیه کنند و از اواسط فروردینماه فاز فروش اینترنتی این سیستم نوین نیز راهاندازی خواهد شد.
هماکنون مردم برای تهیه بلیت اینترنتی فعلا میتوانند مثل گذشته از سیستم فروش بلیت شرکت قطارهای جوپار و رجا استفاده کنند.
سیستم فروش بلیت قطارهای جوپار نیز طی حداکثر ظرف دو ماه آینده با سیستم نوین فروش بلیت یکسان میشود همچنین سیستم فروش بلیت قطارهای رجا نیز تا پس از نوروز و پایان فروردین به این سیستم نوین افزوده خواهد شد.
در حال حاضر بلیت شش شرکت ریلی توسط این سامانه نوین فروش بلیت به فروش میرسد و ظرف یک تا دو ماه آینده این رقم به ۹ شرکت با احتساب شرکت ریلی جوپار افزایش مییابد.
سیستم فروش بلیت شرکت قطارهای رجا نیز به عنوان دهمین شرکت ریلی پس از نوروز ۹۲ به سیستم نوین سامانه ملی فروش بلیت قطارهای مسافری متصل میشود.
بنابراین گزارش راهاندازی این سامانه نوین فروش بلیت، نظارت دقیق راهآهن جمهوری اسلامی ایران به عنوان حاکمیت بر این سیستم را به دنبال دارد ضمن آنکه آسایش مسافران، افزایش ضریب اشغال صندلیها و جلوگیری از بروز بیعدالتی در توزیع بلیت قطارهای مسافری از مزایای آن است.
در همین حال روز گذشته مدیر تنظیم تعرفه و نظارت بر بازار شرکت راهآهن از فروش بلیت قطارهای نوروزی در دو سایت رجا و سامانه فروش بلیت قطار شرکت راهآهن خبر داد.
علی کاظمیمنش با اشاره به اینکه هنوز زمان پیشفروش بلیت قطارهای نوروزی مشخص نشده است، گفت: در شرکت راهآهن در حال بررسی زمان اعلام پیشفروش بلیت قطارها هستیم و در حال حاضر نمیتوان زمان مشخصی را برای آن اعلام کرد.
مدیر تنظیم تعرفه و نظارت بر بازار شرکت راهآهن درخصوص چگونگی فروش بلیتهای نوروزی اظهار داشت: پیشفروش بلیتها برای نوروز روی دو سایت رجا و سامانه ریلی
انجام میگیرد.
وی تصریح کرد: نوع قطارها در این دو سایت مشخص میشوند و پس از آن هر متقاضی میتواند بنا به قطار انتخاب شده از این دو سایت بلیت خریداری کند.
روز سهشنبه هم مدیرعامل راهآهن با اشاره به اهمیت تعامل بخش خصوصی و دولت در صنعت حملونقل ریلی، خواستار مشارکت حداکثری بخش خصوصی در حوزه ریلی شد.
به گزارش تیننیوز و به نقل از روابط عمومی جمهوری اسلامی ایران، عبدالعلی صاحب محمدی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راهآهن در جمع مدیران عامل و نمایندگان شرکتهای خصوصی بار و مسافر حوزه ریلی با تاکید بر این موضوع و با اشاره به اینکه راهآهن هیچگاه به دنبال فروش بلیت نیست، گفت: سامانه جدید فروش بلیت قطار با هدف مدیریت و نظارت بر نحوه فروش بلیت راهاندازی شده و این فرصتی است مناسب برای افزایش همکاری شرکتهای خصوصی در این حوزه.
صاحبمحمدی افزود: بخش مسافری در حوزه ریلی هیچگاه مدعی دلسوزتر از راهآهن نداشته است و باوجود اینکه توجه به بخش مسافری در بسیاری موارد موجب کاهش درآمدهای حوزه ریلی در بخش جابهجایی بار خواهد شد اما همواره دولت توجه ویژهای به حوزه مسافری داشته است چراکه بخش مسافری ویترین راهآهن است.
وی خواستار ارتقای بازاریابی در حوزه بازرگانی راهآهن شد و گفت: بزرگترین عاملی که موجب مطلوبیت جابهجایی بار در بخش ریلی میشود تقویت تعامل بین راهآهن و بخش خصوصی است و در این میان شفافیت در امور اجرایی و مالی کمک شایانی به این مهم خواهد کرد.
مدیرعامل راهآهن در پاسخ به برخی مباحث مطروحه از سوی نمایندگان بخش خصوصی در جلسه یادشده درخصوص بحث دپوهای تعمیراتی گفت: هیچ محدودیتی در اینکه شرکتهای خصوصی تعمیرگاههای مجزا داشته باشند وجود ندارد و راهآهن آمادگی راهاندازی قطار کامل را نیز دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه هیچ دستورالعمل و آییننامهای نباید بدون تعامل با بخش خصوصی تهیه شود، گفت: تمامی دستورالعملها در راهآهن باید با مشارکت و نظرخواهی از نمایندگان بخش خصوصی
تدوین شود.
وی همچنین بر ضرورت تشکیل نظام رتبهبندی شرکتهای خصوصی حوزه ریلی تاکید کرد و گفت: با تحقق این امر، قیمت ارایه خدمات از این پس بر مبنای رتبه شرکتها تعیین خواهد شد.
صاحبمحمدی در ادامه سخنان خود در جمع فعالان بخش خصوصی صنعت حملونقل ریلی از ارایه تخفیفات لازم در حوزه جابهجایی بار خبر داد و گفت: این تخفیفات برای فعالان حوزه حملونقل ترکیبی و شرکتهایی که بار بیشتری را جذب و مطالبات خود را نقدی دریافت کنند، اعمال خواهد شد.
گفتنی است؛ ارتقای مزیتهای رقابتی راهآهن نسبت به جاده، ایجاد کمیتههای تخصصی در راستای توسعه زیرساختهای ریلی و افزایش ظرفیت ناوگان، بازنگری در قوانین موجود در حوزه فعالیت بخش خصوصی، بهرهبرداری حداکثری از شرایط موجود با هدف انتفاع راهآهن، بخش خصوصی و صاحبان صنعت و معادن، بهرهمندی از نظرات سرمایهگذاران بخش خصوصی برای تدوین آییننامهها، انعطافپذیر شدن نرخ حمل با توجه به مسیر، نوع بار و مشتری و افزایش تعاملات بدنه راهآهن با بخش خصوصی از جمله اهم مواردی بود که از سوی مدیران عامل و نمایندگان شرکتهای خصوصی حملونقل ریلی مطرح شد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد