15 - 08 - 2022
همه مصائب سیانجی
«جهان صنعت»- در حالی که مصرف بنزین به بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر در روز افزایش پیدا کرده، انجمن سیانجی اعلام میکنند که دولت نه تنها تکالیف مربوط به هوشمندسازی جایگاههای سوخت را اجرایی نکرده، بلکه در طرح جدید وزارت نفت نیز خبری از توجه به این بخش نیست.
براساس ردیف (۶) بخش مصارف جدول تبصره (۱۴) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱، دولت مکلف است معادل ۷/۳ هزار میلیارد ریال برای اجرای ایمنسازی و هوشمندسازی جایگاههای سیانجی در نظر بگیرد و همچنین در ردیف (۱۰) بخش مصارف جدول تبصره (۱۴)، ۲۰ هزار میلیارد ریال جهت ایجاد جایگاههای عرضه گاز مایع و استانداردسازی خودروها دیده شده است.
صرف نظر از اینکه این تکلیف که بر دوش دولت نهاده شده تا چه اندازه به لحاظ سیاستگذاری اقتصادی مطابق با شرایط کشور است، اما قانونی که مصوب میشود، باید اجرایی شود.
رضا نیکزاد عضو انجمن سیانجی در اینباره گفته است: اقدامات آزمایشی که تاکنون از سوی وزارت نفت برای هوشمندسازی جایگاههای سیانجی صورت گرفته، حاشیهای بوده و در جهت اجرای مصوبه هیات وزیران رخ نداده؛ زیرا هدف اصلی این مصوبه، برقراری ارتباط بین سامانه خودروهای دوگانهسوز با سیمفا، بررسی خودروهای دوگانهسوز از سوی سازمان استاندارد و پلیس راهور بوده، اما به فراموشی سپرده شده است.
وی افزود: وزارت نفت در طرح جدید آزمایشی خود، موضوعاتی مانند تسهیم مبلغ یا ارتباطگیری تجهیزات جایگاهها و سامانه هوشمند سوخت را در نظر گرفته که طرح خوبی است، اما موضوع مهمتر این است که اگر سطح ایمنی جایگاه بالاتر برود اما به ایمنی خودروها توجهی نشود، نمیتوان تضمین کرد که یک خودرو در جایگاه منفجر نشود.
نیکزاد با تاکید بر اینکه حوادث رخ داده طی سالهای اخیر در جایگاههای سیانجی سبب ایجاد تبلیغات منفی علیه این صنعت شده، گفت: علت وقوع تمامی حوادث در جایگاههای سیانجی، مشکلات مربوط به خود خودروها بوده؛ به طور مثال، عدم دسترسی به مخازن خودروها، ارتباطی به جایگاهداران ندارد.وی همچنین با بیان اینکه در فرآیند احداث جایگاههای عرضهکننده سیانجی تحت نظارت وزارت نفت و سازمان ملی استاندارد، ایمنی لازم در این جایگاهها تامین میشود، گفت: بیش از ۸۵ درصد از مخازن جایگاههای سیانجی کشور مورد آزمایش هیدرواستاتیک قرار گرفتهاند و ایمن هستند؛ در حالی که آزمایش برای خودروها در اولویت قرار دارد، اما به فراموشی سپرده شده است.
عضو انجمن سیانجی کشور افزود: مخازن جایگاهها که در شرایط مطلوبی نگهداری میشوند را آزمایش میکنند، اما مخازن خودرویی که به صورت مخفی هستند و مدت زیادی از نصب آنها گذشته، مشخص نیست که به چه شکلی وارد جایگاهها میشوند. در خصوص تامین ایمنی مشتریان جایگاههای سیانجی، اقدام عملی صورت نگرفته است.
وی با تاکید بر اینکه در اثر افزایش هزینههای جایگاهداری و پایین بودن نرخ کارمزد جایگاهها، حوادث نیز میتواند خسارت احتمالی بیشتری را به صنعت سیانجی وارد کند، گفت: اخیرا یک جایگاه سیانجی در گیلان منفجر شد که فقط بیش از یک میلیارد تومان خسارت ابنیه دیده است.
این فعال صنعت سیانجی کشور اضافه کرد: تجهیزاتی که از سوی ۱۱ یا ۱۲ برند در جایگاههای سیانجی ایران نصب شدهاند، در زمان خودشان تجهیزات به روزی بودند و از نظر الکترونیکی در سطح بالایی قرار داشتند؛ هرچند که در ۱۴ یا ۱۵ سال اخیر این تجهیزات متصل شدهاند و باید به وضعیت بهسازی و نوسازی جایگاهها توجه بیشتری شود.
به گفته وی وزارتخانههای صمت، کشور و پلیس راهور، باید ورود بیشتری در این زمینه داشته باشند؛ چراکه وزارت نفت به تنهایی نمیتواند نقشی در ایجاد ایمنی برای خودروها ایفا کند. اکنون وقتی یک خودرو وارد جایگاه سوخت میشود، متصدی آن جایگاه نمیتواند تشخیص دهد که این خودرو دارای معاینه فنی و بیمه هست یا خیر و به چه شکلی دوگانهسوز شده است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد