12 - 03 - 2020
همکاری هند در ساخت راهآهن چابهار-زاهدان
یک مقام مسوول گفت: برای مشارکت شرکت ایرکون هند در ساخت خط آهن چابهار- زاهدان هنوز به الگوی مشخصی نرسیدهایم. عباس خطیبی، سرپرست معاونت ساخت راهآهن در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در گفتوگو با مهر درباره سرمایهگذاری هندیها در ساخت خط آهن چابهار ـ زاهدان گفت: ما با شرکت ایرکون هند تفاهمنامه داریم که با شرکت LPG هند که در حوزه توسعه زیرساختها و اپراتوری بندر شهید بهشتی چابهار فعال است، متفاوت است.
وی افزود: از ابتدای اجرای پروژه راهآهن چابهار ـ زاهدان هم به دنبال جذب سرمایه از منابع مختلف علاوه بر بودجه دولتی بودهایم. اگرچه از زمانی که طرح شروع شد، توانست منابع دولتی خوبی جذب کند و ما کار را با سرعت مناسبی به پیش بردیم. اگر تا این حد پروژه پیشرفت داشته، به دلیل داشتن منابع مالی است وگرنه انجام این حجم کار غیرممکن بود. سرپرست معاونت ساخت و توسعه راهآهن، بنادر و فرودگاههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: با این حال میدانستیم که منابع بودجهای برای اجرای این طرح کافی نیست و باید از سایر روشها برای دستیابی به منابع استفاده کنیم.
خطیبی یادآور شد: سال گذشته مذاکراتی با شرکت ایرکون هند داشتیم که منجر به امضای یک تفاهمنامه در اواخر بهمن سال گذشته در ارتباط با سرمایهگذاری این شرکت به صورت فاینانس در احداث بخشی از خط آهن چابهار ـ زاهدان و همچنین همکاری با پیمانکار ایرانی در خصوص مباحث روسازی و تجهیزات این محور ریلی شد. وی تصریح کرد: مدت زمان این تفاهمنامه منقضی شد اما در اواخر مرداد ماه امسال تفاهمنامه را تمدید کردیم ولی هنوز به نتیجه قطعی با این شرکت نرسیدهایم و نتوانستهایم به سناریویی که میخواهیم، جامه عمل بپوشانیم. این مقام مسوول در شرکت ساخت خاطرنشان کرد: کل راهآهن چابهار ـ زاهدان با ۵/۱ میلیارد دلار ساخته میشود. وی در خصوص مذاکره با آستان قدس رضوی برای اجرای این پروژه گفت: تاکنون با آستان قدس رضوی(ع) مذاکرهای در خصوص راهآهن چابهار ـ زاهدان نداشتهام. خطیبی درباره رقم پیشنهادی شرکت ساخت در بودجه سال ۹۸ برای احداث خط آهن چابهار ـ زاهدان اظهار داشت: هنوز رقم بودجه مورد نظر برای تکمیل این خط آهن برای درج در لایحه بودجه تقدیمی دولت به مجلس، نهایی نشده است اما رقمی که ما پیشنهاد دادهایم، ۱۵۰ میلیارد تومان است که برای اعتبار ردیف بودجه سال ۹۸ است. غیر از این اعتبار، از سایر منابع هم استفاده میکنیم و صرفا به بودجه عمومی اکتفا نمیکنیم. البته اوراق مشارکت و اسناد خزانه هم به ما داده میشود که خارج از سقف اعتباری بودجه است. اما پیشنهاد شرکت ساخت باید به دولت و سازمان برنامه و مجلس برود که نهایتا رقم مورد نظر تصویب و ابلاغ شود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد