28 - 06 - 2023
همکاری گروه سایپا با ۷ دانشگاه برتر کشور
«جهانصنعت»- مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه سیاستگذاری سال ۱۴۰۲ گروه سایپا بر مبنای شعار رهبر معظم انقلاب مهار تورم و رشد تولید با رویکرد اقتصادمقاومتی است، گفت: در ۸ ماه گذشته با ۷دانشگاه مطرح کشور در حوزههای مختلف و مورد نیاز سایپا، قرارداد همکاری امضا کردهایم زیرا اعتقاد داریم با همکاری مجموعههای دانشبنیان و دانشگاههای کشور میتوان اهداف گروه سایپا در کاهش هزینههای خرید، افزایش کیفیت، ارتقای بهرهوری و افزایش تولید محصولات را با سرعت بیشتری محقق کرد.
محمدعلی تیموری در کنگره ملی آموزش هدفمند، مهارتی و نیاز محور که در تالار علامه امینی دانشگاه تهران با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، برگزار شد، با بیان اینکه میزان گردش مالی صنعت خودرو در کشور ۴۳۶ هزار میلیارد تومان است که ۹/۲ درصد تولید ناخالص داخلی کشور را شامل میشود، گفت: در حال حاضر ۲۷ میلیون خودرو در کشور در حال تردد هستند که بیش از ۱۷ میلیون دستگاه آن فرسوده و مصرف این خودروها بیش از ۱۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش است که این امر باعث آلودگی زیستمحیطی و از بین رفتن انرژی میشود.
او با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری که در سال ۸۹ موضوع اقتصاد مقاومتی را مطرح فرمودند، ادامه داد: به طور قطع تنها راه نجات صنعت خودرو، بهرهگیری و برنامهریزی بر اساس اقتصاد مقاومتی است. در گذشته تولید روزانه گروه سایپا هزار و ۵۰ دستگاه بود که ۹۲ درصد از این میزان به صورت ناقص تولید میشد. در مدت زمان عنوانشده ۸۷ هزار خودرو با نقص قطعه (با ارزش ۱۷ هزار میلیارد تومان) در ۱۸ پارکینگ نگهداری میشد که با تلاش مهندسان و کارگران توانستیم این عدد را به صفر برسانیم.
او افزود: در ۵/۱ سال گذشته گروه خودروسازی سایپا با بهرهگیری از توان داخلی و اتکا به اقتصاد مقاومتی، توانست میزان تولید خودرو را به بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ دستگاه در روز برساند و همچنین با کنترل خریدهای خارجی و جلوگیری از خروج ارز از کشور، توانست شرایط بسیار خوب مالی ایجاد کند.
تیموری با تاکید بر اینکه پروژههای کیفی مناسبی برای خودروهای این مجموعه تعریف شده تا در راستای آن رضایت مشتریان به صورت کامل تامین شود، تصریح کرد: سال آینده، محصولات جدید گروه سایپا با شرایط مطلوب و کیفیت مناسب به بازار عرضه خواهد شد. همچنین با تولید و عرضه ون ۱۴ نفره گروه سایپا میتوان به جهت قیمت، کیفیت و کاهش هزینه حملونقل شهری در حوزه خودروهای عمومی تحول ایجاد کرد.
او اذعان کرد: در دهه ۹۰ در زیرساختهای صنعت خودرو، سرمایهگذاری رخ نداده و عملا تکنولوژیهای این صنعت متعلق به دهه ۷۰ است، لذا گروه خودروسازی سایپا با تعریف پروژههای جدید به دنبال توسعه زیرساختهای صنعت خودرو و جبران عقبماندگیهای گذشته است.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا افزود: در ۸ ماه گذشته با ۷ دانشگاه مطرح کشور در حوزههای مختلف و مورد نیاز سایپا، قرارداد همکاری امضا کردهایم. قطعا این روند شرایط مطلوب توسعهای را برای گروه سایپا و صنعت خودرو ایجاد خواهد کرد.
او گفت: با دانشگاه شهید بهشتی، اولین پروژه « طراحی نظام مدیریت کارخانه گروه سایپا» را در یکی از کارخانههای گروه شروع کردیم و قرار است این امر برای سایر کارخانههای گروه سایپا، اجرایی شود. همچنین قراردادی با دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، برای تولید خودروی شاهین هیبریدی با هدف کاهش آلایندگی و مصرف سوخت، منعقد شده که اکنون این پروژه در حال انجام است.
تیموری ادامه داد: در راستای توسعه همکاریها با جامعه دانشگاهی، با دانشگاه تهران هم قرارداد همکاری امضا شده است. بر این اساس، بنا شده به منظور استفاده از تکنولوژیهای روز و بهینهسازی مصرف انرژی در سقف تمام کارخانههای گروه سایپا از پنلهای خورشیدی استفاده شود. همچنین قرار است با دانشگاه علم و صنعت در زمینه طرح جامع جریان مواد و جانمایی کارخانه و با دانشگاه خواجهنصیرالدین طوسی در تولید لنت ترمز و شناسایی محل بهینه مرکز توزیع محصولات گروه سایپا همکاری داشته باشیم.
او افزود: همکاری دیگری که با هدف پیوند صنعت و دانشگاه از سوی گروه سایپا دنبال میشود، جذب نیرو و پرسنل از طریق سازمان فنیحرفهای است. قصد داریم شرایط جذب نخبگان دانشگاهها در گروه خودروسازی سایپا را مهیا کنیم که بر این اساس در سال گذشته حدود ۱۵۰ نفر جذب شدهاند. همچنین در حال برنامهریزی برای بورسیه کردن دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشتههای مرتبط با صنعت خودرو نظیر مکانیک، الکترونیک، مکاترونیک، پلیمر و… هستیم. علاوهبر این به دنبال ایجاد شرایط و امکانات لازم برای کارآموزی دانشجویان از دانشگاههای معتبر هستیم که تاکنون حدود ۴۰۰ نفر محقق شده است.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا اظهار کرد: در سه سال اخیر، قیمت خودرو در دنیا به جهت رشد نهادههای تولید خودرو (فولاد، پلیمر، قطعات الکترونیک و… ) افزایش داشته است و ما تنها کشوری در دنیا هستیم که از آذرماه ۱۴۰۰ تا فروردین ۱۴۰۲ یعنی در طول ۱۷ ماه، قیمت محصولات خود را افزایش ندادهایم که این امر منجر به زیان ما شده است.
او ادامه داد: برای اینکه در تولید خودرو به قیمت مناسب دست پیدا کنیم و تعادل کارخانه و بازار برقرار شود، ضرورت دارد به سمت استفاده بیشتر از توان شرکتهای دانشبنیان و همکاری با مجموعههای دانشگاهی برای ایجاد زیرساختهای مهندسی برویم.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه ظرفیت تولید صنعت خودروی دنیا بیش از ۱۳۰ میلیون دستگاه بوده که اکنون حدود ۸۵ میلیون خودرو در حال تولید است، اظهار کرد: خودروسازان بزرگ دنیا با برنامههایی خاص، مانع از تولید مازاد این تعداد خودروها در سایر کشورها میشوند. کشور چین تا ۵ سال گذشته فرصت حضور در صنعت خودروسازی دنیا را نداشت و با برنامهریزیای که در این کشور انجام شد و با ورود به حوزه خودروهای هیبریدی و تمامبرقی توانست به سرعت خود را در سطح خودروسازان مطرح دنیا معرفی کند و در حال حاضر محصولات خود را به ۷۰ کشور صادر میکند.
تیموری با تاکید بر اینکه تا سه سال آینده چین دیگر خودروی بنزینی تولید نخواهد کرد، گفت: این شرایط برای ایران هم تهدید است و هم فرصت. خودروسازان ایرانی برخی قطعات الکترونیکی خود را از چین تامین میکنند، لذا رویکرد جدید این کشور احتمال دارد که در مقطعی کوتاه مشکلاتی را ایجاد کند، اما فرصت این است که میتوان به کشورهایی که سطح تکنولوژی پایینتری دارند، خودرو صادر کرد.
او با اشاره به اینکه گردش مالی در صنعت خودروی دنیا حدود ۳ هزار میلیارد دلار است، یادآور شد: صنعت خودروسازی کشورمان به ۶۰ صنعت دیگر مرتبط است و به ازای هر خودرو، برای ۷ نفر شغل ایجاد میشود. البته در دنیا به جهت سیستمهای تمام روباتیک، این تعداد اشتغال کاهش یافته است.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا افزود: تولید خودروی برقی در چین در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۲۱ میلادی ۵۴ درصد رشد داشته است. در این کشور دو مجموعه خودروساز وجود دارد؛ یک مجموعه در هلدینگ شانگهای با حضور خودروسازان بزرگ دنیا خودرو تولید میکند و دومین مجموعه، خودروسازان چینی هستند که رشد این خودروسازان در تولید خودروی برقی بیش از ۵۰ درصد بوده است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد