27 - 04 - 2017
هواپیما ابزار سیاسی دلواپسان
گروه حملونقل- در شرایطی که تا سه هفته دیگر قرار است چهار فروند هواپیمای ATR توسط ایرانایر تحول گرفته شود، قرارداد ایران با بوئینگ موجب نگرانی برخی از اقشار جامعه شده بود، از جمله اینکه این عمل را یک تبلیغ انتخاباتی و سیاسی دانسته و سپس نیامدن بوئینگ را نیز به کمبود منابع مالی ربط دادند.این در حالی است که براساس قرارداد نخستین بوئینگ اواخر فروردین سال آینده وارد کشور میشود.
زمانی که نخستین هواپیماها توسط ایرلاینهای ایران خریداری شدند، موج بسیاری به راه افتاد مبنی بر اینکه چرا با خریدن هواپیمای نو از نتایج برجام استفاده میکنیم در حالی که میتوان با استفاده از رفع تحریمها و سرمایههای وارد شده در راستای ایجاد اشتغال و راههای دیگر به وضعیت اقتصادی کشور کمک کرد.بسیاری هواپیما را کالای لوکس دانستند و اذعان کردند که بسیاری از مردم حتی فرصت سوار شدن به این هواپیماها را پیدا نخواهند کرد.
این مساله که تحریمهای هوایی نه مربوط به سال ۸۸ که به اوایل انقلاب بازمیگردد، موجب شده بود طی چهار دهه اخیر هواپیمای نو وارد کشور نشود و از سوی دیگر امکان تعمیر هواپیماهای قدیمی نیز وجود نداشته باشد، این مساله به خودی خود امنیت مردم را هنگام استفاده از راههای حملونقل هوایی کاهش و خطر سقوط هواپیماها را به طور فزایندهای افزایش میداد.
حال اگر از این مساله عبور کنیم که خرید هواپیمای نو چگونه باعث میشود امنیت مردم هنگام استفاده از سفر هوایی بالا برود، به این موضوع میرسیم که زیاد شدن تعداد هواپیماهای موجود در ایرلاینها از یکسو عرضه را نسبت به تقاضا بالا میبرد و در نتیجه باعث میشود استفاده از این سرویس به نفع مردم که مشتری هستند تمام شود چراکه علاوه بر پایین آمدن قیمتها بالا بردن کیفیت سفر را به همراه خواهد داشت.در کنار این موضوع، ایرلاینهایی که اکنون در معرض ورشکستگی قرار دارند و تنها با حمایت دولت کماکان پابرجا هستند نیز میتوانند با جذب مشتری بیشتر از ورشکستگی نجات پیدا کنند. همچنین با افزایش تعداد هواپیما و بالا رفتن تقاضا برای سفر هوایی، هم امکان سفر به کشورهای جدیدتر مهیا میشود و هم توسعه فرودگاه امام و فرودگاههای شهرهای دیگر سهلالوصولتر خواهد شد.
با توجه به آنچه گفته شد به نظر میرسد برای دلواپسان چرایی ضرورت خرید هواپیما اهمیت ندارد، بلکه آنچه مهم است صرف مخالفت و ابراز نگرانی کردن است.
افرادی که دو سال قبل با امضای توافقنامه برجام مخالف بودند و آن را بردگی غرب و آمریکا مینامیدند، هنگامی که نخستین هواپیما توسط ایران خریداری شد خرید هواپیما را بیدلیل و اشتباه دانسته و همان افراد امروز شکایت دارند که چرا بوئینگ تاکنون به ایران تحویل داده نشده است.با این اوصاف بسیار بعید به نظر میرسد در صورتی که بوئینگ نیز به ایران تحویل داده شود این گروه راضی شوند و به دنبال بهانه تازهای نباشند.
دلایل عدم تحویل هواپیمای بوئینگ
در همین زمینه مدیرعامل هواپیماییجمهوری اسلامی ایران با اعلام اینکه عدم ورود بوئینگ ۷۷۷ به ایران به دلیل ناتوانی مالی هما نیست، موجود نبودن این هواپیما را دلیل اصلی این امر دانست و در عین حال خبر داد که ایرانایر تا سه هفته دیگر چهار فروند از هواپیماهای ایتیآر سفارشی خود را تحویل میگیرد.
فرهاد پرورش گفت: طبق قرارداد ایرانایر با کمپانی بوئینگ اولین فروند از سری هواپیماهای بوئینگ ۷۷۷ در اواخر فروردین ماه ۹۷ تحویل ایران داده میشود.
وی ادامه داد: بوئینگ اخیرا پیشنهاد خرید یک فروند هواپیمایی را که شرکت (ترکیش ایرلاینز) از خرید آن انصراف داده بود به ایران مطرح کرد و ما ضمن استقبال از پیشنهاد بوئینگ بررسیهای فنی و تخصصی را انجام دادیم اما پس از بررسیهای فنی و اقتصادی و درست زمانی که ۹۰ درصد موافق خرید این هواپیما بودیم دیگر این هواپیما موجود نبود.
مدیرعامل هما در این باره اضافه کرد: ایرانایر مشروط به موجود بودن این هواپیما مذاکرات جدید را پذیرفت و در شرایط فعلی که از این نوع هواپیما موجود نیست مذاکرات متوقف میشود.
وی با رد اخبار برخی رسانهها در خصوص عدم تامین مالی برای خرید بوئینگ ۷۷۷ به عنوان دلیل اصلی لغو خرید، گفت: اینکه هما نتوانسته است شرایط را برای تامین مالی این هواپیما فراهم کند، موضوعیت ندارد.
مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران همچنین در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات با لوفتهانزا به پایگاه خبری وزارت راه گفت: چندی پیش تفاهمنامهای با لوفتهانزا در زمینه آموزش فنی و عملیاتی، کترینگ و اصلاح ساختار شرکت و همچنین همکاریهای بازرگانی منعقد کردیم.این تفاهمنامه در بخش بازرگانی، نماد مشترک (code-share) اخیرا به مرحله اجرا رسید و هماکنون در سایر بخشها مذاکرات ادامه دارد.
پرورش گفت: درحال حاضر پیشرفت خوبی برای مسایلی همچون تعمیر، نگهداری، آموزش خلبانی و کترینگ با لوفاتهانزا کسب کردهایم که احتمالا به همکاریهای بیشتر ما منجر خواهد شد.
پرورش همچنین با رد اخباری در خصوص تحویل هواپیماهای ایتیآر تا یک هفته دیگر گفت: همان طور که اعلام کرده بودم از تاریخ یک ماهه تحویل هواپیماهای ایتیآر به ایران یک هفته گذشته بنابراین ایرانایر تا سه هفته دیگر چهار فروند ایتیآر تحویل میگیرد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد