12 - 04 - 2020
هیچ کس حاضر به خرید شرکتهای زیرمجموعه خودروسازان نیست
خبرخودرو- مشاور انجمن خودروسازان ایران به بررسی موضوع واگذاری شرکتهای زیرمجموعه زیانده خودروسازان و چابکسازی صنعت خودرو پرداخت. داوود میرخانی رشتی در این زمینه گفت: بیست سال پیش زمانی که تمام خودروسازان و اکثر قطعهسازان کاملا دولتی بوده و زیر نظر سازمان گسترش فعالیت میکردند، رییس سازمان به فکر تغییر ساختار این صنعت افتاد تا به جای اداره ۱۵۰ شرکت ریز و درشت، فقط با دو خودروساز بزرگ کار کند. پس دو خودروساز بزرگ را ترغیب به خرید شرکتهای قطعهسازی و برخی دیگر از شرکتهای مرتبط کرد. دو خودروساز بزرگ که از توسعه حیطه اقتدار خود به وجد آمده بودند، نیز این کار را انجام دادند و شر و دشواری اداره ۱۵۰ شرکت کپی کار، با ماشینهای کهنه و فرسوده را به گردن گرفتند. تا امروز که با این مشکل بزرگ مواجه بوده و به فکر این هستند که چگونه از این امور دست و پا گیر و زیانده راحت شوند. مشاور انجمن خودروسازان ایران تصریح کرد: از آنجا که شرکتهای زیرمجموعه به شکل دولتی اداره شده و برای خودروسازان زیانده هستند تصمیم فروش این شرکتها وجود دارد، اما موضوع این است که با این شرایط کسی حاضر به خرید این دسته از شرکتها نمیشود. وی افزود: در حال حاضر حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ شرکت مرتبط با صنعت خودرو اعم از قطعهسازی، لیزینگ و. . . وجود دارد که قصد واگذاری و فروش آنها وجود دارد اما کسی حاضر نیست این شرکتهای زیانده را با نیروی کار مازاد خریداری کند چون دولت اجازه تعدیل نیرو نمیدهد. بنابراین افراد از خرید این بنگاههای زیانده منصرف میشوند. وی گفت: سوال اصلی این است که چرا این شرکتها زیانده هستند؟ دلیل اصلی این امر تکنولوژی و ماشینآلات قدیمی است. سرمایهگذاری زیادی برای ساماندهی این کارخانجات لازم است. در حال حاضر به عنوان مثال سایپا در فروش هر دستگاه خودرو با زیان مواجه است و چند سال است که شورای رقابت کمر خودروسازان را خرد کرده، بنابراین خودروسازان با وجود این بدهی به بانکها با آن رقم سی درصد بهره بانکی چگونه میتوانند روی شرکتهای زیانده خود سرمایهگذاری کنند؟
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد