13 - 05 - 2020
وابستگی مانع خودکفایی صنعتی شد
«جهانصنعت»- حسین مدرسخیابانی سرپرست وزارت صمت، با اشاره به ابعاد گوناگون «جهش تولید»، از آن به عنوان راهبرد گذر از تنگناهای فعلی اقتصاد ایران، یاد کرد و گفت: «اولین نکته این است که شعارهای سال صرفاً یک نماد نیست که تنها با چند همایش و بنر و تابلو و شعار با آن برخورد کرد، بلکه این شعارهای سال تعیین اولویتهای کشور است. یعنی امسال تولید، اولویت محوری کشور است. به این معنا که باید امسال تمام منابع ما ازجمله منابع انسانی، طبیعی، مالی و تکنولوژیکی ما باید همگی در خدمت این مساله محوری قرار بگیرند.»
جهش تولید، انتخابی برآمده از یک تحلیل محیطی
مدرسخیابانی با اشاره به ابعاد فرصتبخش تحریمهای ظالمانه در کنار تهدیدهای آن ادامه داد: «مقام معظم رهبری قصد داشتند با هوشمندی کامل از این فرصت تحریمها برای رشد و جهش تولید استفاده کنند و نمیخواهند که این فرصت از دست برود. ظرفیتسازی که در بخشهای عظیم صنعتی، کشاورزی، معدنی و حتی خدماتی در طول مدتها ایجاد کردهایم، سالهای طولانی به دلیل ایجاد درآمد از طریق منابع نفتی و صادرات نفت، معطلمانده بودند. آن چیزی که به نظر میرسد در فضای تحریم مهم است آنکه ما نباید برای تامین نیازهای کشور خودمان منتظر کسی باشیم و حتماً باید روی پای خودمان بایستیم».
وی با اشاره به علل اهمیت توجه به تولید ملی در شرایط بحران شیوع ویروس کرونا، انتخاب «جهش تولید» بهعنوان شعار سال ۱۳۹۹ را برآمده از شرایط محیطی و پیرامونی جامعه ایران دانست و ادامه داد: « نکته مهمی که باید امسال به آن توجه کنیم بحث استفاده از ظرفیتهای نیمهتمام است. یعنی بخش عمدهای از پروژههای تولیدی در سال ۹۸ نیمهتمام مانده بود و طبیعی است که باید حتماً یک فرصتی میدادیم که کارهای نیمهتمام در بخشهای مختلف اقتصادی کشور، نیروگاهی و نفت به انجام میرسید. برای مثال هفته گذشته واحد تولید آلومینیوم جنوب سالکو، به بهرهبرداری رسید و توانست تقریباً ظرفیت تولید آلومینیوم کشور را به دو برابر افزایش دهد.»
معیشت و اشتغال، دو محور اساسی اقتصاد ایران در سال ۹۹
مدرسخیابانی با اشاره به کتاب «هنر تحریمها، نگاهی از درون میدان» نوشته «ریچارد نفیو»، گفت: «اگر دقت کنید در این کتاب، آمریکاییها دو هدف اصلی دارند که یکی آسیب زدن به تولید و دیگری آسیب رساندن به معیشت است. خوشبختانه با ادامه بحث تحریمها و تنگتر شدن حلقه محدودیتها اینها نتایج عکس گرفتند و تولید در اکثر رستهها بهجز یکی دو تا رسته از جمله خودرو، نسبت به سال قبلش افزایش داشته است و این در سختترین شرایط تحریم است. البته در بحث تامین مواد اولیه، ما بخشی از تولیدمان بخش واردات محور است؛ یعنی باید نهادههای تولید از بیرون بیاید ولی بااینحال و با تمام خباثتهایی که اینها به خرج دادند ولی بالاخره تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان کشور خوشبختانه توانستند تولید را حمایت کنند و با یک لجستیک قدرتمند، تولید را افزایش دهند. در موضوع معیشت هم کافی است آن چیزی که در ایران اتفاق افتاد را با سایر کشورهای دنیا مقایسه کنید. ایران با نظام توزیع و تابآوری بالا توانست در برابر بحران واکنش مناسبی انجام دهد. در مقابل مدعیان کشورهای توسعهیافته با اتصال به تجارتهای بینالمللی دنیا، با چالش قفسههای خالی فروشگاههای خود روبهرو شدند».
سرپرست جدید وزارت صمت در ادامه با اشاره به اهمیت دو رکن «معیشت» و «اشتغال» مردم در سال ۱۳۹۹، جهش تولید را لازمه تحقق این دو هدف دانست و افزود: «در بحث جهش تولید میخواهم به ارتباط میان تولید و معیشت اشاره کنم که جهش تولید ما باید حتماً بتواند امنیت غذایی و معیشت مردم را تامین کند. بحث تولید هم از منظر اشتغال آن چیزی که امروز ما به دنبالش هستیم، علاوه بر اینکه منجر به خوداتکایی کشور است؛ منجر به حل کردن یک مشکل بزرگی به نام بیکاری میشود.»
جهش تولید با محوریت توسعه صادرات
سرپرست وزارت صمت با اشاره به اهمیت توسعه صادرات در شرایط رکودی فعلی ادامه داد: «بنده تفاوتی بین توسعه صادرات و جهش تولید قائل نیستم و اعتقادم این است که به دلیل شرایط رکودی که کشور به لحاظ کاهش درآمد و قدرت خرید مردم داشته، کیک تقاضای داخلی بسیار کاهش پیدا کرده است و طبیعی است که این جهش تولید، باید یک بازار مصرفی برای خودش پیدا کند و به نظر من مؤثرترین و تنها راه، «صادرات» است. نمیتوانیم به بخشهای مختلف تولید خودمان بگویید که شما تولید کنید و جهش تولید داشته باشید اما بازار مصرفی برایش متصور نباشیم. صادرات تنها راهحل در این زمینه و بهترین گزینه است.»وی در ادامه با اشاره به مهمترین محورهای موردتوجه کشور در بخش توسعه صادرات گفت: «در مقوله صادرات، یک بحث پیرامون تمرکز صادرات بر روی ۱۵ کشور پیرامونی و همسایه است. زیرا در حوزه تجارت یکی از شاخههای مزیت رقابتی، مساله فاصله است؛ این خود مزیتی است که بتوانیم به بازارهای مجاورمان دسترسی پیدا کنیم. بهاضافه اینکه ما در صادرات دنبال چند کلیدواژه مهم دیگر هم هستیم. یکی تنوعسازی در کالاها و بازارهاست. البته باز تعارضی با هدف قرار دادن ۱۵ تا کشور همسایه ندارد؛ زیرا باز در همان صادرات به ۱۵ تا کشور یک تمرکز ویژهای به پنج کشور اصلی داریم. یعنی ۷۴ درصد صادرات ما تنها به ۱۵ کشور همسایه بهاضافه چین است. بنابراین در بازار هدف صادراتی باید تنوعسازی کنیم.»
مدرس خیابانی با اشاره به چالشهای نظام سیاستهای تجاری کشور گفت: «همیشه مساله انتخاب سیاست «جایگزینی واردات» یا «توسعه صادرات» در جامعه علمی و سیاستگذاری کشور مطرح بوده است که بالاخره کشور به کدام سمت برود؟ من معتقدم هیچکدام نافی دیگری نیست. ما باید یک مدیریت اقتضایی در حوزه تجارت و حوزه اقتصادی اتخاذ کنیم که هم بتوانیم در بخشی از کالاهایمان که امروز میدانیم دنیا تامین نیازهای ما را انجام نمیدهد حتی اگر کالاهای بسیار ساده باشد باید جایگزینی واردات را مدنظر داشته باشیم و حتماً در بخش عظیمی از کالاهای دیگر باید بتوانیم توسعه صادرات را در دستور کار قرار دهیم».

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد