20 - 12 - 2022
واردات تایرهای بیکیفیت چینی ادامه دارد
عضو انجمن صنعت تایر ایران گفت، واردات بیرویه تایرهای ارزانقیمت و بیکیفیت چینی در حالی به شدت افزایش یافته است که بسیاری از این تایرها به هیچوجه قابل رقابت با بسیاری از تولیدات داخلی مشابه نیست.
به گزارش مهر، رضا محمددوست با اشاره به نامگذاری سال ۹۱ به سال «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» از سوی مقام معظم رهبری گفت: شرایط کنونی کشور میطلبد که براساس رهنمودهای معظمله تمام مقامات و دستگاههای اجرایی کشور در کنار تولیدکنندگان به رفع موانع تولید بپردازند و از هرگونه تحریکات مایوسکننده و ضدتولید پرهیز شود.
عضو انجمن صنعت تایر ایران با بیان این مطلب ضمن برشمردن موقعیت استراتژیک صنعت تایر کشور که سالیان متمادی به خصوص در روزهای بحرانی چون زمان جنگ با افتخار ناوگان حملونقل کشور و لجستیک جنگ را عاشقانه بر دوش کشیده و سربلند از این آزمون بزرگ الهی بیرون آمده است به جایگاه این صنعت در میزان اشتغالزایی و توسعه صنعتی کشور اشاره کرد.
وی ادامه داد: صنعت تایر کشور بهرغم وجود تمامی مشکلات و تبعات ناشی از تحریمها نهتنها توانست تولید تایر را در سال۹۰ نسبت به سال۸۹ ثابت نگه دارد بلکه بخشی از این تولیدات را به دیگر کشورها صادر کرد.
محمددوست با اشاره به طرح مشکلاتی از قبیل تاثیر واردات بیرویه تایرهای بیکیفیت چینی، تامین مواد اولیه بهخصوص کائوچوی طبیعی و عدم اجرای به موقع تعهد خودروسازان در پرداخت مطالبات شرکتهای تایرسازی اظهار داشت: در حال حاضر واردات بیرویه تایرهای ارزانقیمت و بیکیفیت چینی به شدت افزایش یافته در حالی که بسیاری از این تایرها به هیچوجه قابل رقابت با بسیاری از تولیدات داخلی مشابه نیست و این مساله اگر نگوییم تضاد، حداقل با دیدگاههای رهبر معظم انقلاب اسلامی همسو نیست.
وی با بیان اینکه واردکنندگان تایر با سوءاستفاده از اعتماد مصرفکنندگان داخلی نوعی رقابت ناسالم و هدف دار را در بازار ایجاد کردهاند، گفت: ادامه این روند، صنعت تایر کشور را با چالشهای جدی مواجه میکند.
محمددوست در ادامه به طول عمر کمتر از ۵۰ درصد و افزایش ۲۰ درصد مصرف بنزین اینگونه تایرها در مقایسه با تایرهای داخلی اشاره کرد و با بیان اینکه براساس اعلام روزنامه چاینادیلی بیش از ۴۳ درصد تصادفات در چین به علت استفاده از چنین تایرهایی بوده است، این پرسش را مطرح کرد که به راستی عوارض جبرانناپذیر ورود این تایرها در زمینههای اقتصاد ملی، حادثهآفرینی، حوادث جانی و محیطزیست بر عهده چه سازمانی است؟
عضو انجمن صنعت تایر ایران، برخی عواقب استفاده از این نوع تایرهای چینی را آلایندگی شدید محیطزیست عنوان کرد و از اینکه تاکنون مسوولان سازمان حفاظت از محیطزیست عکسالعملی در این زمینه نداشته و نظرات خود را به صراحت اعلام نکردهاند، اظهار تعجب کرد و افزود: برای غلبه بر مشکلات ناشی از تحریم و بیاثر کردن آن نیازمند عزم ملی هستیم که بحمدالله این عزم در مردم کشور ما وجود دارد و تحریمکنندگان آن را بارها تجربه کردهاند اما مسالهای که بعضا و بیش از پیش ضربات و لطمات جبرانناپذیری به صنعت تایر و سایر صنایع کشور وارد میسازد، خود تحریمیهای ناشی از بیتدبیری یا کمتدبیری برخی مسوولان یا سازمانهای کشور است.
وی با گلایه شدید از سازمان حفاظت محیط زیست به دلیل عدم توجه به وضع خاص حاکم بر کشور و علیالخصوص صنعت تایر، به عدم امکان تهیه قطعات و لوازم یدکی ماشینآلات این صنعت اشاره کرد و سختگیریهایی بیمورد و در بسیاری موارد واهی و بیاساس و اعمال جرایم سنگین که پرداخت آن در بسیاری مواقع غیرممکن است توسط سازمان حفاظت محیط زیست را بیمهری محض خواند و گفت: با وضع چنین جرایمی در شرایط کنونی، توان عملیاتی در بسیاری موارد در این صنعت نهتنها کند شده بلکه دچار وقفه میشود و تولید لاستیک مورد نیاز کشور را دچار اختلال میکند.
به گفته محمددوست، قسمت جالب قضیه اینجاست که تمامی شرکتهای تایرسازی داوطلبانه از سالهای قبل دارای گواهینامه ایزو ۱۴۰۰۰ که مربوط به استقرار سیستم مدیریت زیستمحیطی میباشد، شده است و بارها توسط سازمان حفاظت محیط زیست مورد تشویق و تمجید قرار گرفتهاند!
عضو انجمن صنعت تایر ایران با انتقاد از بوروکراسی حاکم بر سازمان حفاظت محیطزیست تصریح کرد: براساس مدارک و شواهد موجود، در این سازمان به انحای مختلف اطاله زمان میشود تا بر اثر این اطاله، موضوعات و اتهامات وارده به شرکتهای تایرسازی توسط آن سازمان قابل پیگیری نباشد و با مرور زمان مسایل به فراموشی سپرده شود.
وی در پایان به منظور تحقق دیدگاههای رهبر معظم انقلاب در سال حمایت از تولید ملی مواردی همچون «اعمال کنترلهای لازم در جلوگیری از واردات تایرهای بیکیفیت چینی از سوی مقامات و دستگاههای ذیربط»، «اجازه افزایش معقول قیمت و فروش محصولات تایرسازی داخلی»، «برگزاری جلسات منظم بین انجمن صنعت تایر و وزارتخانههای ذیربط در مورد مسایل مربوط به تعرفه تایر و گمرکات»، «افزایش سقف تسهیلات ارزی و ریالی برای خرید مواد اولیه و نوسازی یا خرید ماشینآلات و تجهیزات تکنولوژی جدید و استهمال در بازپرداخت بدهی به بانکها» و «نظارت واقعبینانه مسوولان سازمان حفاظت محیط زیست کشور بر این صنعت با توجه به شرایط حساس کنونی کشور و تجدیدنظر در جرایمی که ناصواب در حق شرکتهای این صنعت اعمال کردهاند» را پیشنهاد کرد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد