3 - 10 - 2022
وام ۸۰ میلیونی به خانه اولیها
وزیر راه و شهرسازی در یک برنامه تلویزیونی با انتقاد از رویه سرمایهگذاری و بنگاهداری در بانکها گفت که در سال ۹۲ حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان به تسهیلات مسکن اختصاص یافت که اگر قدرت وامدهی بانکها به شکل واقعی به بالای ۳۰۰ هزار میلیارد برسد و حداقل ۲۵ درصد آن وارد بخش مسکن شود، به این ترتیب چیزی حدود ۶۰ تا ۷۰ میلیارد تومان در بخش مسکن در سال تسهیلات به مردم داده خواهد شد.
عباس آخوندی افزود: به طور متوسط خانوادههای متوسط در ایران باید ۱۲ سال درآمد خود را برای خانهدار شدن اختصاص دهند در حالی که این میزان در بسیاری از کشورها بین سه تا پنج سال است.
آخوندی افزود: برنامهای که داریم با هدف قرار دادن قشر متوسط، ارایه تسهیلات بانکی به گونهای باشد که چیزی کمتر از ۴۰ درصد درآمد یک خانواده متوسط هزینه پرداخت اقساط برای تامین مسکن شود.
وی قیمت زمین را ناشی از میزان تقاضا دانست و تصریح کرد: اگر بتوانیم توزیع مناسبی از جمعیت داشته باشیم قاعدتا قیمت زمین کاهش مییابد چراکه اگر قرار باشد همه خدمات و اشتغال را توی شهرهای بزرگ متمرکز کنیم، هیچ وقت قیمت زمین را نمیشود کنترل کرد.
تامین کسری منابع صندوق پسانداز
وزیر راه و شهرسازی گفت: نکته دیگر استفاده از اندوخته زمین در شهرهاست از جمله در تهران بافت فرسودهای در دل شهر داریم که برای هر دو موضوع یعنی توزیع جمعیت و استفاده از اندوخته زمین برنامه داریم.
وی از جمله این برنامهها را ایجاد شهرهای جدید در مکانهایی که توسعههای منفصل در کنار شهرهای بزرگ ایجاد شود و نیز ارایه تسهیلات آسانتر برای ساختوساز در بافتهای فرسوده ذکر کرد و افزود: اگر چرخه اقتصاد راهاندازی شود و سرمایه در تولید و خدمات سودآوری بیشتری داشته باشد از مسکن به عنوان سرمایه استفاده نخواهد شد.
وی افزود: بخش اعظم منابع صندوق پسانداز از اندوختههای مردم تامین میشود و اگر دولت بخواهد کمک کند، به جای ساخت خانه به کسری منابع این صندوق کمک میکند که بسیار موثر هم است.
آخوندی گفت: در این طرح ما یک و نیم میلیون واحد مسکونی پیش بینی کردیم که طی پنج تا شش سال دست کم سالی ۳۰۰ هزار واحد برای قشر متوسط ساخته شود، برای اقشار پایین تر و بالاتر هم برنامههای مکمل در نظر گرفته خواهد شد.
وی منبع پرداختهای دولت در این بخش را بودجه عمومی ذکر کرد و افزود: همزمان با افزایش قدرت خرید مردم، انواع روشهای تامین و تولید انبوه مسکن از جمله تسهیلاتی که به انبوهسازان داده میشود در نظر گرفته شده است.
وی همچنین با اشاره به نرخ سود صندوق پسانداز مسکن گفت: نرخ سود صندوق پسانداز مسکن تابعی از میزان نرخ سود در بازار و تسهیلات بانکی است، بنابراین اگر نرخ سود
۲۲ درصد باشد، ما علاقهمند هستیم که نرخ سود این صندوقها ۱۴ درصد باشد و مابهالتفاوت این دو نرخ را دولت پرداخت کند.
وی با اشاره به اینکه پرداخت ۵۰ درصد قیمت مسکن به صورت تسهیلات آثار تورمی نخواهد داشت، گفت: اولین مخاطبان ما برای این صندوقهای پسانداز زوجهای جوان در خانهاولیها هستند که وارد بازار میشوند، بنابراین استاندارد یک واحد مسکونی برای این مخاطبان ۷۵ متر مربع خواهد بود.
وی ادامه داد: میانگین پرداخت تسهیلات ۸۰ میلیون تومان است. قیمت متوسط هر مترمربع مسکن ۵/۲ تا ۳ میلیون تومان است و اگر قیمت مسکن را ۲۰۰ میلیون تومان در نظر بگیریم با پرداخت تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی میتوان زمینه خرید خانه را فراهم کرد.
آخوندی اظهارداشت: هدف ما خانهدار کردن زوجهای جوان است. این افراد باید ۲۰ میلیون تومان پسانداز داشته باشند و حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان دیگر را نیز تامین کنند تا به همراه تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی بتوانند قدرت خرید را در بازار به دست آورند.
وی گفت: میزان وامی که قرار است در پنج سال از طریق صندوق پسانداز مسکن به متقاضیان پرداخت شود، ۵/۱ میلیون واحد مسکونی یا به عبارتی سالانه ۳۰۰ هزار فقره تسهیلات به قشر متوسط
خواهد بود.
وی گفت: مابهالتفاوت پرداخت نرخ سود این صندوقها از طریق بودجه عمومی باید تامین شود که باید برنامهریزی کنیم تا آن را در سال ۹۴ اجرایی نماییم.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: برنامه ما این است که عرضه و تقاضا را همزمان باهم تقویت کنیم، بنابراین انواع روشها برای تولید مسکن از طریق صندوقهای زمین و ساختمان و تسهیلات به انبوهسازان صورت خواهد گرفت.
وی در پاسخ به این سوال که آیا این روشها مناسب خواهد بود، گفت: اگر این کار را نکنیم چه باید کرد، آیا وضع موجود خوب است؟ پس برای بالا بردن قدرت خرید باید به بخش تقاضا تسهیلات اعطا شود البته معتقد هستیم که این روش آثارر تورمی ندارد.
وزیر راه و شهرسازی مشکل کشور در بخش مسکن را برنامههای لحظهای ذکر کرد و گفت: بخش مسکن به سیاستهای بلندمدت نیاز دارد و سیاستهای لحظهای تاثیرگذار نیست.
آخوندی افزود: لازمه بازار مسکن، بازار رهن بزرگ برای متعادل کردن عرضه و تقاضاست تا افراد بتوانند تسهیلات بگیرند و خانه خود را در رهن بانک قرار دهند.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در بسیاری از کشورها بازار رهن حتی برابر کل تولید ناخالص داخلی است.
وی گفت: اساسا دولتها به شکل مستقیم در ساختوساز دخالت نمیکنند و برای اقشار بسیار کمدرآمد هم نهادهای عمومی باید ورود کنند که جزو برنامههای ما قرار دارد ولی فعلا باید از این رکود خارج شویم.
راههای کشور نیازمند اعتبار
وزیر راه و شهرسازی یکی از اولویتهای بخش راه را فعال کردن کریدورهای بینالمللی و منطقهای ذکر کرد و گفت: این طرحهایی که جنبه بینالمللی دارند چیزی حدود
۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که با توجه به تنگناهای اعتباری شدیدی که با آن مواجهیم، به دنبال تامین مالی از سیستمهای بینالمللی هستیم و با کشورهای مختلفی صحبت کردهایم. در صورت تحقق این امر، بخش جادهای را راحتتر و بهتر از منابع داخلی تامین منابع میکنیم.آخوندی گفت: در زمینه حملونقل ریلی، برنامه اتمام چیزی بیش از سه هزار کیلومتر راهآهن را تا پایان ۹۶ داریم. در بخش جادهای وضع ما مقداری بهتر است و امسال چیزی حدود ۷۰۰ کیلومتر را میتوانیم به شبکه راههای ایران اضافه کنیم و در راههای روستایی هم انشاءالله حدود ۹۲۰ کیلومتر راه امسال
عرضه میکنیم.
وی میزان راههای موجود کشور را بیش از ۲۰۰ هزار کیلومتر ذکر کرد و گفت: راهها ثروت بزرگی است که نگهداری آنها هم خیلی مهم است.
وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود به اضافه شدن ۱۰ فروند هواپیما به ناوگان هوایی کشور اشاره کرد و گفت: چیزی حدود ۲۸۰۰ صندلی به ظرفیت پروازی اضافه و سن ناوگان یک و نیم سال کاهش یافت و تعدادی از موتورهای هواپیما که تعمیر نمیشد برای اورهال اساسی به خارج فرستاده شد.
وی در ادامه تاکید کرد: ایمنی حرف اول را در پروازها میزند و کمیسیون بررسی سانحه هواپیمای ایران ۱۴۰ هم در حال بررسی جوانب این حادثه است که امیدواریم زودتر علت آن مشخص شود و باید همه تابع کمیسیون بررسی سانحه باشیم.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه کاهش تحریمها موجب نفس کشیدن نسبی صنعت حملونقل هوایی شده است، اظهار داشت: خرید قطعات هواپیما راحتتر شده است و موتورهای هواپیما را برای تعمیرات اساسی به کشورهای خارجی فرستادهایم و همچنین دسترسی به دستورالعملهای تعمیر و نگهداری و کتابچههای تعمیر و نگهداری تسهیل شده است.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: پروازهای بینالمللی در تهران از طریق فرودگاه امام خمینی (ره) انجام میشود و پروازهای حجاج هم به زودی منتقل میشود.
آخوندی افزود: حدود شش میلیون مسافر از فرودگاه امام سالانه جابهجا میشود و در حال تکمیل مراحل بعدی آن هستیم اما اجرای آن پرهزینه است.
وی در پایان انتقال فرودگاه مهرآباد را هم از نظر هزینه بسیار گران دانست و گفت: البته محدودیتهایی از جمله در ساعات نشست و برخاست هواپیما در برنامه وجود دارد.
وی افزود:انتقال پروازهای داخلی به فواصل دور هم با توجه به فواصل کم پروازهای داخلی مشخص نیست که خیلی موجب آسایش مردم شود چراکه طی مسافت طولانی برای پروازی نیم یا یک ساعته چندان منطقی به نظر نمیرسد بلکه ما باید ایمنی را افزایش بدهیم همان گونه که در شهرهای مختلف اروپایی فرودگاههایی در داخل یا کنار شهرها وجود دارند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد