17 - 09 - 2017
وزارت صنعت، پیشگام در رونق صنعت سیانجی
وزیر صنعت در نامهای به معاون اول رییسجمهور، خواستار بازنگری در قیمت سیانجی شد و گفت: این نرخ باید ۲۰ تا ۲۵ درصد قیمت بنزین در میزان پیمایش یکسان باشد در حالی که اکنون این نسبت ۴۰ درصد است.
به گزارش مهر، چندی قبل شاهرخ خسروانی، معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی اعلام کرد متوسط میزان مصرف بنزین از ابتدای امسال تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته هشت درصد رشد داشته است و طبق آخرین آمار، میزان مصرف بنزین از ابتدای شهریور بیش از ۸۶ میلیون لیتر بوده است. به گفته این مقام مسوول، متوسط میزان مصرف بنزین از ابتدای سال ۸۱ میلیون لیتر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته هشت درصد رشد داشته است.مدتی از اعلام این آمار و ارقام نگذشته بود که علی مهرابی، مدیر طرح گاز طبیعی فشرده (سیانجی) شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران اعلام کرد در صورت عدم استفاده از سیانجی با توجه به افزایش مصرف روزانه بنزین ناچار باید واردات روزانه حدود ۲۰ میلیون لیتر بنزین بیشتر تدارک دیده میشد که هزینهای هنگفت را بر بدنه اقتصاد کشور تحمیل میکرد. از سوی دیگر استفاده از سوخت جایگزین، تاثیر بسزایی در کاهش آلایندههای ناشی از مصرف بنزین در شهرهای بزرگ نیز داشته است.اما علت بیمیلی مردم به استفاده از این سوخت پاک و ارزان چیست آن هم در شرایطی که ایران دارای نخستین منابع قابل استحصال گاز جهان است و به گفته مسوولان امر در صورت رشد تقاضا برای این سوخت، مشکلی به لحاظ تامین وجود ندارد.
محسن مشایخی، رییس دبیرخانه دائمی سیانجی، علت این بیمیلی را اینگونه توضیح میدهد: نخستین و مهمترین دلیل بیمیلی مردم، ترس است؛ ترسی که نشأتگرفته از ناآگاهی و البته ملاحظه تجربیات تلخ انفجارهای متعدد در گذشته است. یکی دیگر از دلایل بیرغبتی عمومی را نیز میتوان اختلاف نهچندان زیاد قیمت سیانجی با بنزین دانست.
وی ادامه داد: آغاز به کار در صنعت سیانجی به نیکی انجام شد اما چندی نگذشته بود که کارشکنیهای مختلفی در بخشهای مختلف از جمله واردات مخزن بجای تولید داخلی و هزینهتراشیهای چندباره خودروسازان برای خودروهای گازسوز دست به دست هم داد تا اعتمادجمعی مردم نسبت به استفاده از این سوخت جایگزین کمرنگ شود.به گفته مشایخی، بیمیلی مردم به استفاده از این سوخت پاک و ارزان را نباید دستمایه افزایش واردات بنزین کرد چراکه با توجه به رشد جمعیت و رشد خرید و واردات خودرو، میل به مصرف و واردات بنزین روزافزون بوده و پایانی ندارد. در نتیجه آسیبهای به وجود آمده از مصرف این حامل انرژی نیز تمامی ندارد. بنابراین به جای افزایش واردات که در حکم مسکن کوتاهمدتی عمل میکند، باید طی یک برنامهریزی مدون، پلهپله و البته اصولی سهم سیانجی را در سبد مصرف حاملهای انرژی افزایش دهیم.
رییس دبیرخانه دائمی سیانجی تصریح کرد: اقدامات مطلوبی در زمینه آمادهسازی بستر برای افزایش مصرف سوخت سیانجی در حال انجام است که میتوان به آن امیدوار بود.در این میان محمد شریعتمداری، وزیر تازهنفس صنعت، معدن و تجارت آستین بالا زده و طی نامهای به اسحاق جهانگیری، معاون اول رییسجمهور خواهان اصلاحاتی در این صنعت شده تا به کمک آن رشد و رونق صنعت سیانجی سرعت بخشد.
یکی از بخشهای این نامه شامل نحوه قیمتگذاری این حامل انرژی است به این ترتیب که قیمت عرضه سیانجی حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد نرخ بنزین در میزان پیمایش یکسان باشد. به گفته شریعتمداری، این نسبت در سالهای اولیه راهاندازی این صنعت رعایت میشد که موجبات رشد و توسعه آن را نیز به همراه داشت.
در ادامه راه این نسبت به ۴۰ درصد افزایش یافت که طبیعتا مصرف سیانجی نسبت به بنزین را توجیهپذیر نمیکرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با مکاتبه این نامه و درخواست اصلاح قیمت سیانجی از تکاپو و جدیت دولت در راستای اصلاح این صنعت و البته جلوگیری از واردات بنزین خبر میدهد؛ صنعتی که حواشی زیادی را در سالهای اولیه شکلگیری خود تجربه کرده و اکنون نیز در صورت نبود جدیت در رسیدگی ریشهای میتواند یا به پرتگاه سقوط رود یا نان آن در روغنی قرار گیرد که منافع ملی کلانی را برای کشور تامین میکند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد