1 - 07 - 2018
پایان تلخ نوسازی ناوگان هوایی ایران
گروه حملونقل- مدیرعامل ایتیآر از مذاکره این شرکت با آمریکا برای تحویل ۴ فروند هواپیمای ایتیآر ۷۲-۶۰۰ تکمیل شده در خط مونتاژ به هواپیمایی جمهوری اسلامی خبر داد. به گزارش لاتریبون فرانسه، کریستن شرر گفت: به علت تحریمهای آمریکا علیه ایران، بالا رفتن نرخ دلار و احتمال برنده نشدن سفارش مهمی در ۲۰۱۸، این شرکت خود را آماده سالی بسیار ضعیفتر از ۲۰۱۷ میکند.
مدیرعامل شرکت ایتالیایی- فرانسوی هواپیماسازی ایتیآر افزود: بسیاری از مشتریان ما به علت افزایش نرخ دلار در برابر ارز آنها، دچار مشکل شدهاند. نوسانات قیمت بسیار زیاد هستند، در نتیجه توانایی مشتریان ما برای فاینانس هواپیمایی که سفارش دادهاند ضعیف شده است. مهمتر از همه وضعیت ایران است که تاثیر بسیار منفی و زیادی بر ایتیآر گذاشته است.
این هواپیماساز اروپایی که دیرتر از دو شرکت بوئینگ و ایرباس قرارداد خود با ایران را نهایی کرده بود در طول ماههای گذشته بیشترین تحویل هواپیما را به ایران داشت و پس از اعلام خروج رسمی آمریکا از برجام همچنان اصلیترین امید ایران برای تحویل هواپیماهای جدید به شمار میرفت.
فرزانه شرفبافی مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایرانایر چند روز پس از خروج آمریکا از برجام اعلام کرد که این شرکت تعدادی هواپیمای جدید تحویل میگیرد و در این بین هواپیماهای ATR بخشی از این برنامهریزی خواهند بود. با این وجود و حتی در شرایطی که اعلام شده بود دو هواپیمای ATR نیز برای تحویل به ایران آماده شده حالا مدیرعامل این شرکت میگوید که برای تداوم تحویل هواپیماهای جدید به ایران ابهامهای مهمی پیش رو دارد.کریستن شرر اعلام کرده که ترس قرار گرفتن در فهرست تحریمهای آمریکا که میتواند ایرباس را نیز با خود درگیر کند باعث شده این شرکت نسبت به تحویل هواپیماهای جدید به ایران فعلا جانب احتیاط را پیش گیرد.این مقام اروپایی این را نیز گفته که دو فروند از هواپیماهای ایران آماده بوده و دیگر هواپیماها نیز هریک در مراحلی از تولید به سر میبرند و در صورتی که تحریمهای جدید وضع نمیشد، ایران و ATR آماده بودند قرارداد ۲۰ فروندی خود را در سال ۲۰۱۸ طبق برنامهریزی صورت گرفته اجرایی کنند.
در کنار قرارداد فروش هواپیما، این شرکت اروپایی برای آموزش و خدمات پس از فروش نیز به ایران تعهداتی داده که به نظر میرسد فعلا اجرای آنها ممکن نخواهد بود. مدیرعامل ATR این را نیز گفته که قرارداد با ایرانایر بنا بوده نقطه شروع روابط با ایران باشد و در صورت مانع نشدن تحریمها امکان آن وجود داشت که قراردادهای جدیدی نیز میان طرفین اجرایی شود.بر اساس گفتههای شرر هرچند صحبت دولت فرانسه برای حمایت از شرکتهایی که با ایران در قالب برجام کار میکنند میتواند مهم باشد اما در این زمینه باید مذاکراتی صورت گیرد و چگونگی مواجه با تحریمهای آمریکا مشخص شود. مدت سه ماهه در نظر گرفته شده از سوی آمریکا برای بازگشت تحریمها علیه ایران برای صنعت هواپیمایی بسیار کوتاه است و نمیتوان انتظار داشت که فروش هواپیما در این مدت کوتاه میسر شود.
ایران ریسک ایتیآر را افزایش داد
مدیرعامل ایتیآر افزود: از ۸۰ هواپیمایی که ما فکر میکردیم در سال ۲۰۱۸ تحویل میدهیم، ۱۲ فروند به ایران تعلق داشت که تعداد بالایی است. به ویژه وقتی تحویل این ۱۲ هواپیما با ریسک بالایی مواجه هستند. ایرانیها هواپیماهایی سفارش دادند که بهطور ویژه برای آنها درست شوند چراکه آنها بیشتر در بالای مناطق کوهستانی فعالیت میکنند. آنها از ما خواستند که برای همه مسافران در شرایط افت فشار کابین، سیستم تامین اکسیژن وجود داشته باشد. این چیزی نیست که در یک هواپیمای منطقهای الزامی باشد. ما مجبور شدیم این هواپیماها را اصلاح کنیم که آنها را نسبت به مدلهای ایتیآر استاندارد، ویژه میکند. با اوضاع ژئوپولیتیکی پیش آمده پیرامون ایران ریسک تامین مالی ایتیآر بالا رفته است.
وضعیت ۱۲ ایتیآر باقی مانده هما در کارخانه ایتیآر
کریستن شرر با بیان اینکه از ۲۰ هواپیمای سفارش داده شده ایران تا به حال ۸ فروند آن را تحویل دادهایم گفت: ما در حال حاضر ۱۲ هواپیما را در فرآیند تولید داریم که ۲ فروند از آنها تکمیل شدهاند. همچنین شش فروند از هواپیماها روی خط مونتاژ هستند و ساخت چهار فروند آخر شروع شده و مشغول سفارشیسازی آنها هستیم.
مذاکره ایتیآر با آمریکا برای تحویل ۴ ایتیآر به ایرانایر
مدیرعامل ایتیآر ادامه داد: ایرانیها میخواهند هواپیماهای خود را تحویل بگیرند اما ایتیآر هیچ ریسکی را در تقابل با مقامات آمریکایی نخواهد پذیرفت و خود را در معرض تحریمهای آمریکا قرار نمیدهد. البته ما در حال مذاکره با مقامات آمریکایی هستیم تا بتوانیم ۲ فروند هواپیمای تکمیل شده و دو فروند دیگری که در انتهای خط تولید قرار دارند را به ایران تحویل دهیم.
مجوز قبلی اوفک باطل شد
وی با بیان اینکه عملی شدن این برنامه، نیازمند درخواست مجوز جدید از آمریکاست، اظهار داشت: در حال حاضر مجوز قبلی اوفک لغو شده است. ضمن اینکه که دو هواپیمای تکمیل شده از لحاظ فنی توسط ایرانیان مورد قبول واقع شده، اما نمیتوان آنها را تحویل داد که در نتیجه هدفگذاری ایتیآر برای تحویل هواپیما به مشتریهایش در سال ۲۰۱۸ با آسیب مواجه خواهد شد.
مهلت ۳ ماهه ترامپ برای تحویل سفارشات به ایران کوتاه است
مدیرعامل ایتیآر گفت: من کاملا مطمئن نیستم که شرکت ما بتواند از دولت آمریکا معافیت دریافت کند. آمریکاییها یک دوره ۳ ماهه را فرصت دادهاند تا شرکتها بتوانند محصولاتی را که در لحظه اعلام تحریمها توسط دونالد ترامپ در دست ساخت داشتند به ایران تحویل دهند. به علاوه مقامات آمریکایی گفتهاند که درخواستهای ما برای مجوزهای جدید را بررسی خواهند کرد. همچنین باید در نظر داشت که برای صنعت هوایی، دوره سه ماهه باز بسیار کوتاهی است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد