1 - 09 - 2022
پایان جدال ایرلاینها و وزارت نفت
نماینده ایرلاینها در شورای عالی هواپیمایی اعلام کرد که دولت با تصمیم منطقی خود در تعیین نرخ سوخت هواپیمای مسافری کمک بسزایی در ارتقای کیفیت خدمات ایرلاینها و کاهش هواپیماهای زمینگیر به دلیل مشکلات فنی داشت.
سیدعبدالرضا موسوی در تحلیل تعیین نرخ سوخت برای شرکتهای هواپیمایی به قیمت هر لیتر ۵۰۰ تومان توضیح داد: از این تصمیم دولت خشنود شدیم و استقبال کردیم. اینکه دولت تصمیم گرفت این نرخ را برای سوخت هواپیماهای مسافری داخلی در نظر بگیرد، تصمیمی منطقی و صحیح بود.
رییس هیاتمدیره زاگرسایر با تاکید بر اینکه حملونقل هوایی را نمیتوان به حال خود رها کرد و بدون حمایت گذاشت به فارس بیان کرد: این صنعت سیستمی استراتژیک است که کشور به آن نیاز دارد و از سوی دیگر سیستم حملونقل هوایی در ایران درگیر تحریمهای یکجانبه است بنابراین باید از آن حمایت کرد.
وی با تاکید بر اینکه در تمام دنیا نیز قیمت سوخت هواپیما مشمول یارانه است، بیان کرد: قیمت سوخت خودرو در دنیا حدود هر لیتر یک یورو و ۶۰ سنت است ولی سوخت هواپیما به قیمت هر لیتر حدود ۹۰ سنت به ایرلاینها داده میشود زیرا مالیات به سوخت ماشین تعلق میگیرد اما در سوخت هواپیما فقط درصدی بابت خدمات فرودگاهی به آن اضافه میشود.موسوینژاد بیان کرد: قطعا تعیین نرخ سوخت هواپیما به قیمت فوب خلیج فارس برای ایرلاینهای داخلی امری منطقی نبود و موجب افزایش هزینه ایرلاینها و کاهش خدمات میشد.
نماینده ایرلاینها در شورای عالی هواپیمایی درباره تاثیر سوخت با نرخ ۵۰۰ تومانی در کیفیت خدمات ایرلاینها گفت: قطعا با توجیه مالی مطلوب ایرلاینها در کنار آزادسازی قیمت بلیت و نرخ سوخت ۵۰۰ تومانی، کیفیت خدمات ایرلاینها ارتقا مییابد ضمن آنکه نوسازی ناوگان را نیز در ادامه خواهیم داشت.
تثبیت قیمتبا شرکت پخش
وی درباره بدهی سوختی ایرلاینها بیان کرد: مذاکرات با شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، درباره قیمت سوختی که در سالهای گذشته که به ایرلاینها داده شده است، ادامه دارد البته اختلافات حسابی هم در اینباره هست که به قوت خود باقی است اما با این مصوبه دولت، مشکل تعیین بدهیهای قبلی ایرلاینها بابت سوخت که در واقع بدهیهای غیرواقعی است، رفع میشود.
نماینده ایرلاینها در شورای عالی هواپیمایی ادامه داد: بستگی به تایپ هواپیما، قیمت سوخت در هزینه شرکتهای هواپیمایی درصدی تاثیر دارد اما به طور متوسط این رقم حدود ۲۰ درصد است.
وی تاکید کرد: به هر حال فعلا این گام، گام تثبیتسازی قیمتهاست و گامی نیست که درآمدی به ایرلاینها تزریق شود و قطعا سوخت ۵۰۰ تومانی درآمدی برای شرکتها ندارد اما در حال حاضر به سمت تثبیتسازی پیش میرویم زیرا نرخ ثابتی بین ایرلاینها و شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی درباره سوخت هواپیما مشخص شده است.
نماینده ایرلاینها در شورای عالی هواپیمایی بیان کرد: شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی تا پیش از این نرخ سوخت هواپیما را در چوبخط ما
۷۰۰ تومان مینوشتند اما ما سوخت با نرخ لیتری ۲۰۰ تومان را قبول داشتیم.
ایرلاینها نیازمند حمایت ارزی دولت
عضو هیاتمدیره شرکت هواپیمایی زاگرس گفت: البته هنوز به دلیل افزایش نرخ ارز و اینکه هزینه شرکتهای هواپیمایی ارزی است، مشکلاتی داریم که امیدواریم در این باره نیز به ایرلاینها کمک شود تا هزینهها کاهش یافته، کیفیت خدمات ارتقا یابد و شاهد کاهش تاخیرات پروازی نیز باشیم.
موسوینژاد تاکید کرد: در کنار حمایتهای ارزی و تعیین این نرخ سوخت، بدین ترتیب تعداد هواپیماهای زمینگیر نیز که به دلیل مسایل فنی مشکل دارند، کاهش مییابد.
نماینده ایرلاینها در شورای عالی هواپیمایی گفت: فعلا ارز مبادلهای چندانی به ایرلاینها اختصاص نمییابد.
نماینده ایرلاینها در شورای عالی هواپیمایی کشوری گفت: هزینه سوخت حدود ۲۰ درصد از هزینههای یک پرواز را شامل میشود و افزایش ۲۵ درصدی آن تاثیر چندانی در هزینه ایرلاینها ندارد.
وی اظهار کرد: از سال ۹۱ هزینه هر لیتر سوخت هواپیمای مسافری ۴۰۰ تومان بود که ابتدای هفته به ۵۰۰ تومان افزایش یافت و با توجه به این موضوع اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما ضروری است و هر چه زودتر باید اجرایی شود.
وی بر حذف تعرفههای گمرکی قطعات هواپیما و مالیات اعمال شده بر آنها تاکید کرد.
موسوی اظهار کرد: مبالغ کمی به شرکتهای هواپیمایی داده میشود و میتوان گفت که همچنان موضوعات مالی از مهمترین چالشهای ایرلاینها محسوب میشود که در این زمینه باید راهکاری اندیشید.
نماینده ایرلاینها در شورای عالی هواپیمایی کشوری با بیان اینکه یکی از هزینههای جاری ایرلاینها که میتوان آن را کاهش داد در بخش خط فنی پروازهاست، گفت: به عنوان مثال میتوان هواپیماهای مشابه در ایرلاینهای مختلف را با استفاده از تجهیزات و تجربیات شرکتها تعمیر کرد که ادغام اینگونه خدمات به حمایتهای مالی نیاز دارد.
توازن صنعت حملونقل هوایی
همچنین دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با بیان اینکه اقتصاد کنونی صنعت هوانوردی کشور نامتوازن است، گفت: اگر نرخ جدید ۵۰۰ تومانی سوخت با آزادسازی قیمت بلیت هواپیما همزمان شود، صنعت حملونقل هوایی به توازن میرسد.حمید غوابش با اشاره به مصوبه دولت درخصوص تعیین نرخ ۵۰۰ تومانی سوخت تحویلی به ایرلاینها، به تسنیم افزود: نکته مثبتی در مصوبه دولت وجود دارد و اینکه نگاه دولت به سوخت هواپیما و سوخت مصرفی اتومبیل تفکیک و متفاوت شده است. ما هم انتظار داشتیم که دولت همین کار را انجام دهد چراکه حملونقل هوایی یک صنعت تولیدی است.
وی تصریح کرد: فلسفه قانون هدفمندی یارانهها حمایت از تولید و کاهش هزینههاست. از اینرو بهطور طبیعی انتظار داشتیم عملکرد دولت بهگونهای نباشد که هزینههای تولید افزایش یابد.غوابش در عین حال تاکید کرد: نرخ
۵۰۰ تومانی که دولت برای سوخت اعلام کرده مشروط به اینکه با اجرای ماده«۱۶۱» قانون برنامه پنجم توسعه همزمان شود میتواند به یک توازن اقتصادی در صنعت حملونقل هوایی منجر شود.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با تاکید بر اینکه هماکنون متوسط هزینه ایرلاینها ۳۷ درصد از متوسط درآمدها بیشتر است، گفت: بنابراین در حال حاضر اقتصاد صنعت هوانوردی یک اقتصاد نامتوازن از نظر هزینه- درآمد است.
غوابش ادامه داد: به نظر میرسد دولت باید یک نگاه حمایتی به حملونقل بار هم میداشت، گرچه پیش از این نیز شرکتهای هواپیمایی حمل بار سوخت را با نرخ بینالمللی میخریدند و به همین دلیل آمار حملونقل هوایی بار در ایران کاهش یافت. بهتر بود برای حملونقل هوایی بار هم با شیب ملایمتری افزایش نرخ سوخت را انجام دهند تا دوباره هزینه تولید در این عرضه کاهش یافته و میتوانستیم شرکتها را برای توسعه فعالیتها در حوزه حملونقل بار ترغیب کنیم.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد