19 - 04 - 2020
پایان سیوهفتمین جشنواره فیلم فجر
سیوهفتمین دوره جشنواره فیلم فجر طی مراسمی در برج میلاد به کار خود پایان داد.
سیوهفتمین دوره جشنواره فیلم فجر با حضور هنرمندان و مسوولان سینمایی و فرهنگی کشور در سالن همایشهای برج میلاد به کار خود پایان داد.
این مراسم که اجرای آن را محمدرضا شهیدیفر بر عهده داشت، از ساعت ۱۸:۳۰ آغاز شد.
جمعی از خانوادههای شهدای دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و مدافعان حرم، سیدعباس صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، حسین انتظامی (رییس سازمان سینمایی)، محمود واعظی (رییس دفتر رییسجمهور)، سیدصادق موسوی (مدیرعامل انجمن سینمای جوان)، علیرضا تابش (مدیرعامل فارابی)، سیدمحمد طباطبایینژاد (مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی)، منوچهر شاهسواری، نرگس آبیار، هوتن شکیبا، فرشته صدرعرفایی، غلامرضا موسوی، الناز شاکردوست، فرشته طائرپور، سعید روستایی، جمشید مشایخی، علی نصیریان، کریستف رضاعی، سیروس الوند، اشکان رهگذر، محمدحسین قاسمی، هومن بهمنش، احسان رسولاف، نیلوفر خوشخلق، بهنوش طباطبایی، مهدی زمینپرداز و گیتی معینی ازجمله حاضران در این مراسم بودند.
سال ۱۳۹۷ پرمخاطبترین سال سینمای ایران در ۲ دهه اخیر بود
ابراهیم داروغهزاده (دبیر سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر) در مراسم اختتامیه طی سخنانی گفت: سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر را در حالی به پایان میبریم که برای سینمای ایران در این سال اتفاقات مهمی رقم خورده است. سال ۱۳۹۷ پرمخاطبترین سال سینمای ایران در دو دهه اخیر بود و به تبع آن پررونقترین و پرفروشترین سال سینمای ایران به شمار میآید.وی ادامه داد: در این میان آنچه شایسته توجه است استقبال تماشاگران از آثار متنوع و متعدد سینمای دفاع مقدس، مقاومت، کودک و هنری بود که در طول سال به نمایش درآمدند. در این سال بیش از یکصد سالن جدید و نو به مجموعه سالنهای سینمایی کشور اضافه شد.
داروغهزاده افزود: حضور موفق آثار سینمای ایران اعم از کوتاه، مستند و سینمایی در رویدادهای جهانی همچنان ادامه داشت و با وجود نوسانات اقتصادی ناشی از تحریمهای ظالمانه دشمنان ایران، اقتصاد سینما در تولید و نمایش، اقتصادی پویا و توام با رشد بود.
او ادامه داد: آثار حاضر در جشنواره سی و هفتم گواه آن است که سطح کیفی فیلمهای سینمایی این دوره نسبت به دورههای قبلی و نسبت به آثار سینمای ایران رشد قابل توجه و چشمگیری داشته است و این همان چیزی است که منتقدان و علاقهمندان به سینما پس از شروع نمایش فیلمها میگفتند که سال، سال سختی برای داوران است و هر سال که سال سختی برای داوران باشد یعنی آثار ممتاز زیاد و آثار خوب فراوان است.
دبیر جشنواره فیلم فجر گفت: بیتردید آنچه در تاریخ سینما از جشنواره سی و هفتم ثبت خواهد شد همین ویژگیهاست. تنوع آثار حاضر در جشنواره، تنوع ژانر، تنوع موقعیتهای خلق داستان و وسعت جغرافیای آثار به تمامی ایران و شاید از همه مهمتر توجه و تمرکز آثار ارزشمند سینمای ایران بر مفاهیم و موضوعات دارای اولویت، وحدت ملی و منافع ملی و خلق آثار مهم و ارزشمند، باورپذیر و مورد پسند علاقهمندان به سینما. رضایت بالای تماشاگران و منتقدان از آثار این دوره جشنواره گواه صادقی بر این امر است که سینمای ایران در چهل سالگی انقلاب اسلامی با وجود تمایل و تلاش دشمنان برای ناامیدسازی هنرمندان، تلاش شایسته و درخور و افزون کرد تا سهم خود را در جشنهای چهل سالگی انقلاب به خوبی و بیش از پیش ادا کند که جشنواره فیلم فجر برای سینمای ایران فقط یک رویداد هنری نیست بلکه بارزترین و باشکوهترین جلوه اجتماعی و مردمی و فرهنگی هنری جشنهای پیروزی انقلاب اسلامی است.
دبیر جشنواره فیلم فجر گفت: با کمال تاسف و شاید به دلیل اهمیت آثار تولید شده، آنچه از دید رسانهها خصوصا رسانههای پایتخت در این آیین باشکوه مغفول ماند شور و نشاط و جریان اجتماعی ایجاد شده حول محور سینما در سراسر ایران بود. نمایش همزمان گزیده آثار جشنواره در همه استانها و در سراسر کشور، شرایطی فراهم کرد تا به عدالت اجتماعی نزدیک شویم و جشنواره فیلم فجر، مردم سراسر ایران را دربرگیرد و همه آنان را در این رویداد در چهل سالگی انقلاب اسلامی شریک سازد. و در این میان سیمرغ و پروانهها که رهاورد مشترکی از آثار جشنواره فیلم فجر و جشنواره فیلم کودک بودند سهم کودکان و نوجوانان سراسر ایران در این شادمانی بود و لحظههای باشکوهی از مواجهه کودکان و فیلمها و سینما خلق کرد که در غوغای نمایش و نقد آثار، کمتر دیده شدند.
او افزود: صفهای طولانی علاقهمندان به تماشای آثار و سانسهای فوقالعاده برای بیش از ۱۰ فیلم و ادامه نمایشها در قالب سینماها تا ساعت ۳ بامداد، جشنواره امسال را جشنوارهای متمایز ساخته بود و خدای بزرگ را شاکریم که سینمای ایران توانست سهمی قابلتوجه از شادمانی جشنهای چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران داشته باشد.داروغهزاده سخنان خود را چنین پایان داد: از همه همکارانم، خصوصا هیاتهای محترم داوری که میدانم و میدانید که در سختترین سال برای قضاوت آثار، تلاش کردند شایستهترین و عادلانهترین قضاوتها را انجام دهند، سپاسگزارم. امشب تمام سینمای بزرگ ایران پیروز هستند و سربلند، همه نامزد شدهها و نشدهها، همه فیلمهای پذیرفته شده و نشده، و همه سینمای ایران از فردا راهی برای دستیابی به قلههای هنوز فتح نشده را آغاز خواهند کرد. برای سینمای ایران، در این راه طولانی توفیق و سعادت آرزو میکنم.
سیمرغهایی که اهدا شدند
در اولین بخش اهدای سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه به محمد کارت برای فیلم بچهخور اهدا شد. محمد کارت ابراز امیدواری کرد حضور فیلم کوتاه در جشنواره فیلم فجر استمرار و جدی ادامه داشته باشد.
سپس سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند به بابک بهداد برای فیلم بهارستان خانه ملت اهدا شد. بابک بهداد گفت: سینمای مستند با وجود مهم بودن و کسب جوایز بسیار در جشنوارههای جهانی در داخل دچار مشکلاتی است و توجه لازم به آن نمیشود.
در بخش نگاه نو سیمرغ بلورین بهترین فیلم به مسخرهباز به کارگردانی همایون غنیزاده اهدا شد. اما در این بخش به جای غنیزاده یک مهاجر افغان با قرائت متنی درباره مشکلات مهاجران افغان در ایران و سپاسگزاری از مردم ایران آرزو کرد که مشکلات مردم کمتر شود.
خیال محمد که یک مهاجر افغانستانی است به نمایندگی از همایون غنیزاده در این بخش از برنامه روی سن آمد و متن زیر را خواند: اسم من خیال محمد است. نزد آقای غنیزاده کار میکنم. من یک مهاجر افغانستانی هستم. از ایشان خواستم اگر توانست امروز از مشکلات مهاجران افغانستانی بگوید و بگوید که زندگی درد دارد. ایشان از من خواست بهجای ایشان اینجا حاضر شوم و خودم از مشکلات مهاجران بگویم و بگویم زندگی درد دارد. در راه فکر کردم مگر مشکلات ما را همه نمیدانند؟ مشکلات تحصیلی، دانشجویی، امتیازات حقوقی و اجتماعی اما خود مردم ایران مگر مشکلات کم دارند؟ برای همین دیگر نیکو نیافتم در این شرایط گله کنم. امروز باید فقط حرفهای خوب بزنیم. میخواهم از این فرصت استفاده کنم و مردم ایران را سپاس گویم. امروز که آفتاب امید در افغانستان دمیدن گرفته، ما مردم افغانستان به پاس سالهای میزبانی شما برایتان آرزوی عبور از مشکلات و بحرانها میکنیم. امید که رنگ آرامش دوباره به کشور بازگردد.
سپس خیال محمد نامهای از همایون غنیزاده کارگردان برگزیده نگاه نو خواند که در آن نوشته شده بود: نامهای از همایون غنیزاده که باید موفق شده باشد نگاهی نو به جشنواره تزریق کرده باشد. من که این نامه را میخوانم حاکی از آن است که این اتفاق رخ داده. لذا با ابراز خرسندی از ایجاد فرصت حضور در جشنواره امسال اینجانب همایون غنیزاده از پذیرفتن این جایزه معذورم. امید که در دورههای دیگری کارگردان مقبولتری برای جشنواره باشیم.
به این ترتیب غنیزاده از پذیرش جایزه جشنواره فیلم فجر سرباز زد.
سپس با پخش بخشهایی از فیلم ۲۳ نفر، از آزادگان گروه ۲۳ نفر که در زمان جنگ اسیر بودند، با حضور سیدعباس صالحی، حسین انتظامی، ابراهیم داروغهزاده، گوهر خیراندیش،حبیب احمدزاده و منوچهر شاهسواری قدردانی شد و تعدادی از آزادگان به همراه بازیگران نوجوانی که نقش آنها را در ۲۳ نفر بازی کردهاند، روی سن حاضر شدند.
در این بخش سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی به فیلم ۲۳نفر به تهیهکنندگی مجتبی فرآورده و کارگردانی مهدی جعفری اهدا شد.
گوهر خیراندیش در سخنانی گفت: من سلام و تعظیم میکنم به این قهرمانان کشورم. استادم جناب آقای نصیریان و جناب آقای مشایخی، ببخشید که من ِکوچکترین جای شما را میگیرم. به سینما رفته بودم ولی با این پای آسیبدیده نتوانستم بیشتر فیلمها را ببینم. داوران کارشان امسال سخت بود و من برای دیدن «مردی بدون سایه» و «قصر شیرین» به سینما آستارا رفتم. این فیلم بسیار عالی بود. وسط این دو فیلم فکر میکردم با یک فیلم جنگی که لابد حمایتهای دولتی را دارد روبهرو خواهم شد و میخواستم آن را نبینم. آنجا فیلم شروع شد و من دیگر نتوانستم آن را رها کنم. به خودم میگفتم اگر فرزندان ما در جوانی و نوجوانی بخواهند اینقدر رشادت به خرج بدهند تا یک وجب از خاک ما به دست بیگانه نیفتد و اینجور عمر خود را در اسارت بگذرانند، ما باید چه کنیم؟ من شاهد یک فیلم با استانداردهای جهانی بودم. بعد از ۱۳۰ فیلم که بازی کردم و فیلمهایی که دیدهام، اینبار قاببندیها، فیلمبرداری و بازی گرفتن از نابازیگران آنقدر درخشان بود که میتوانست شما را درگیر کند. هیچ انسانی را نمیتوانید پیدا کنید که دوست داشته باشد یک وجب از خاک وطنش را از دست بدهد.
سپس مجتبی فرآورده، سیمرغ بلورین فیلم ۲۳ نفر را به آزادگان اهدا کرد.
در ادامه برنامه، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روی سن حضور یافت و بخشهایی از پیام رییسجمهور به جشنواره فیلم فجر را خواند.
در ادامه مراسم با حضور هیات داوران بخش اصلی جشنواره فیلم فجر، اهدای سیمرغهای بخش سودای سیمرغ آغاز شد. بیانیه هیات داوران شامل پوران درخشنده، ریما رامینفر، محمد احسانی، محمدعلی باشهآهنگر، محمد بزرگنیا، مهرزاد دانش و محمود کلاری در این بخش توسط مهرزاد دانش، یکی از اعضای هیات داوران قرائت شد.
برترینهای سودای سیمرغ
اولین سیمرغ بخش سودای سیمرغ در بخش بهترین جلوههای ویژه میدانی به ایمان کریمیان برای فیلم سینمایی ماجرای نیمروز – رد خون اهدا شد. ایمان کریمیان با قدردانی از سیدمحمود رضوی (تهیهکننده) و محمدحسین مهدویان (کارگردان فیلم) و همچنین دستیاران خود این جایزه را دریافت کرد.
سپس سیمرغ بلورین بهترین جلوههای ویژه بصری به جواد مطوری برای فیلم مسخرهباز اهدا شد.
سیمرغ بلورین بهترین چهرهپردازی به ایمان امیدواری برای فیلم شبی که ماه کامل شد اهدا شد.
سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس به محمدرضا شجاعی برای فیلم شبی که ماه کامل شد، رسید. شجاعی با تقدیر از هیات داوران، از سازندگان فیلم دیگری که با آنها همکاری داشته است، ماجرای نیمروز – رد خون تشکر کرد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد