6 - 12 - 2022
پایان کار نمایشگاه ضیافت با ۲۵ میلیارد تومان تخلف
نمایشگاه ضیافت که به منظور کاهش قیمتها در ماه رمضان برگزار شده بود پس از انتقادات فراوان در تهران پایان یافت. چند نرخی بودن، کیفیت پایین اجناس و تخلف و گرانفروشی از مواردی بود که صدای مردم را درآورد اما با وجود پایان یافتن نمایشگاههای طرح ضیافت در شهر تهران خود طرح ضیافت حداقل تا پایان ماه رمضان ادامه دارد.
درهمین رابطه مجتبی فراهانی، معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان از پایان کار نمایشگاههای برگزار شده در طرح ضیافت خبر داد و گفت: این نمایشگاهها در شهر تهران به کار خود پایان داد ولی در شهرستانها و برخی استانها همچنان ادامه دارد.
وی ادامه داد: طرح ضیافت در تمامی کشور تا تعدیل قیمتها و حداقل پایان ماه رمضان ادامه دارد.
فراهانی با بیان اینکه در فروشگاههای زنجیرهای و مراکز فروش منتخب عرضه کالاهای هدف همچنان ادامه دارد، تصریح کرد: از سوی دیگر بازرسان در تمام طول طرح در کارخانههای روغن، قند و شکر حضور داشته و برای پیشگیری از تخلفات به نظارتها ادامه میدهند.
معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت از برگزاری جلساتی با اتحادیههای میوه و سبزی خبر داد و بیان کرد: در طی این جلسات راهکارهایی برای جلوگیری از افزایش قیمت این کالاها و عرضههای آنها با قیمت مناسب مطرح شد.
وی با تاکید بر اینکه هدف ما پیشگیری از تخلف است بیان کرد: در همین راستا و جلوگیری از برخوردهای قهری با اتحادیههای کالاهای هدف جلساتی را برگزار و نقطه نظرات آن را برای جلوگیری از تخلفات تا پایان طرح ضیافت دریافت کردهایم.
تشکیل ۴۵ هزار پرونده
وی در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به پایان نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا در طرح ضیافت ۴۵ هزار پرونده تخلف با ارزش ۲۵ میلیارد تومان تشکیل شده است.
به گفته فراهانی از کالاهای هدف شامل مواد لبنی، پروتئینی، میوه و سبزی، غلات و حبوبات، زولبیا و بامیه، خرما، قند و شکر و روغن نباتی حدود ۵۷۰ هزار مورد بازرسی انجام شد.
وی با بیان اینکه طی این بازرسیها ۱۸۱۰ مورد گشت مشترک با سازمان تعزیرات حکومتی انجام دادهایم گفت: علاوه بر بازرسیهایی که در نمایشگاههای شهر تهران انجام شده به صورت مشترک گشتهایی هم در سطح شهر انجام شده است.
معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت درباره تعداد شکایتهای رسیده از مردم اظهار کرد: ۲۵ هزار و ۴۶۰ مورد شکایت از مردم در این ایام دریافت کردهایم که در مورد کالاهای اساسی سریعا موضوع را پیگیری کردهایم.
وی در پاسخ به این سوال که بیشترین تخلفات در حوزه کدام کالا بوده است، بیان کرد: بیشترین بازرسیها در مواد پروتئینی بوده که حدود ۳۶۲۰ مورد پرونده در مورد آن تشکیل شده است. همچنین در مواد لبنی ۱۴۰۰ پرونده، زولبیا و بامیه ۱۷۰۰ پرونده و روغن ۲۴۰۰ پرونده تشکیل شده است.
او تصریح کرد: در نمایشگاههای عرضه مستقیم کالاهایی که از سوی معاونت بازرگانی داخلی عرضه شده کمترین تخلف را داشته و بیشترین تخلفات از سوی غرفهداران بخش خصوصی انجام شده که اقدام به توزیع کالاهای هدف کردهاند.
وی درباره کیفیت مرغهای توزیع شده در نمایشگاه نیز بیان کرد: از آنجایی که بیشتر کالاهای مصرفی در رمضان خوراکی است علاوه بر نظارت بر تخلفاتی مثل کمفروشی و گرانفروشی بحث کیفیت و بهداشت کالا را نیز به جدیت دنبال کردهایم.
معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان با بیان اینکه مرغهای ترکیهای که در نمایشگاههای مصلا و حکیمیه توزیع شد از همان مرغی بود که در شبکه فرهنگیان و اسکاد توزیع شده بود، بیان کرد: اکثر مرغهای توزیع شده در نمایشگاهها تولید داخل و خرید تضمینی بوده است.
وی با بیان اینکه قبل از ورود مواد پروتئینی و سایر کالاها به چرخه توزیع، سازمان دامپزشکی سلامت آنها را تایید میکند، تصریح کرد: هیچ کدام از مرغهایی که در نمایشگاهها توزیع شده مشکل نداشته و سلامت آنها از سوی سازمان دامپزشکی تایید شده بود.
معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت ادامه داد: بازرسان ما کنترل میکنند که هر کالایی که وارد نمایشگاه میشود از سوی سازمان غذا و دارو، سازمان استاندارد وسازمان دامپزشکی تاییدیه داشته باشد زیرا در غیر این صورت اجازه توزیع به آن کالاها را نمی دهند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد