9 - 05 - 2024
پتانسیل تقویت توسعه منطقهای
گروه حملونقل- چین راهآهن سریعالسیر را به حملونقل انتخابی برای مسافران در مسافت طولانی تبدیل کرده است اما این ابرقطارها اهمیت بسیار بیشتری دارند و راهآهنهای سریعالسیر چین مترادف با قدرت اقتصادی رو به رشد آن هستند.
موضوع برقی کردن خطآهن در ایران با وجود اینکه سالها مطرح شده، اما هنوز اجرا نشده است و طول خط برقی ریلی ایران کمتر از ۲۰۰کیلومتر مربوط به مسیر جلفا- تبریز و تبریز – آذرشهر است. پس از آن دولتها وعدههای مختلفی برای اجرای راهآهن برقی به ویژه در مسیر پرتردد و با استراتژیک تهران- مشهد دادند اما این قطار برقی هنوز به حرکت درنیامده و به مقصد نرسیده است.
در این راستا دولت سیزدهم برنامههایی دارد و مهرداد بذرپاش وزیر راهوشهرسازی دولت سیزدهم در روزهای پایانی ۱۴۰۱ وعده داد که عملیات قطار سریعالسیر مسیر تهران – مشهد از ۱۴۰۲ آغاز میشود.
چندی پیش ابراهیم رییسی رییسجمهوری نیز در جلسهای، آخرین وضعیت مهمترین پروژههای ریلی و تزانزیتی کشور و راهکارهای تسریع در اجرا و تسهیل تامین مالی این طرحها را بررسی کرد و با تاکید بر اهمیت احداث خط ریلی سریعالسیر مشهد- تهران با توجه به نیاز رو به افزایش برای گسترش امکانات حملونقلی در این مسیر و ضرورت تسهیل و ارتقای ایمنی تردد زائران علیابن موسیالرضا (ع) بر تسریع در اجرای مطالعات و تمهید مقدمات زیرساختی اجرای این پروژه تاکید کرد.
ابراهیم رییسی در ادامه برگزاری جلسات پیگیری موضوعات ویژه، در نشستی با حضور معاون اول رییسجمهوری رییسدفتر رییسجمهوری، وزرای راه و شهرسازی، نفت، امور اقتصادی و دارایی، رییس کل بانک مرکزی، رییس سازمان برنامهوبودجه و تعدادی دیگر از معاونین ایشان و مدیران دستگاههای اجرایی به بررسی راهکارهای تسریع در اجرا و تکمیل مهمترین طرحهای ریلی کشور از جمله خطآهن سریعالسیر تهران-مشهد و خطآهن رشت- آستارا پرداختند. مشکلات موجود در مسیر اجرا و تکمیل این طرحها، راهکارهای رفع موانع و بررسی منابع تامین مالی از جمله مباحث مطرح در این جلسه بود.
در پایان سال ۲۰۲۳، حدود ۴۵هزار کیلومتر خطآهن سریعالسیر، مناطق دوردست کشور چین را به یکدیگر پیوند زدند که این رقم برای محاصره جهان کافی است. جاهطلبی چین این مورد است که راهآهن سریعالسیر را به حملونقل انتخابی برای مسافران در مسافت طولانی تبدیل کند، اما این ابرقطارها اهمیت بسیار بیشتری یافتند و مانند قطارهای گلولهای ژاپن در دهه ۱۹۶۰، راهآهنهای سریعالسیر چین مترادف با قدرت اقتصادی رو به رشد آن شدند. برای پکن، شبکه راهآهن پرسرعت وسیلهای قدرتمند برای انسجام اجتماعی است که مناطق مختلف را با فرهنگهای متمایزشان به هم متصل میکند.
عبارت قدیمی چینی «ثروتمندتر شدن با ساخت جاده» بر رهبری چین در این حوزه تاثیر گذاشته است. موفقیت اقتصادی این کشور تا حدی بر پایه سرمایهگذاری در زیرساختها از طریق مالیه عمومی و وامهای دولتی است.
پکن در ابتدا به فناوری وارداتی از اروپا متکی بود. شرکتهایی مانند زیمنس و آلستوم مشتاق کمک به چین در این حوزه بودند. از آن زمان، شرکتهای داخلی نهتنها فناوری و مهندسی خارجی را پذیرفتهاند، بلکه در پاسخ به فراخوان رهبری چین و برای دستیابی به خوداتکایی علمی، فناوری و مهندسی خود را توسعه دادهاند. فناوریهای راهآهن پرسرعت چین اکنون در میان بهترینهای جهان قرار دارند.
پکن، قطارهای سریعالسیر خود را با صادرات فناوری، تخصص و زیرساخت آن به سایر کشورها بخشی از مدل دیپلماتیک خود کرده و بخشی از طرح گستردهتر کمربند و جاده چین است که هدف آن ارتقای ارتباط اقتصادی در سراسر جهان است. بهعنوان مثال، چین سرمایهگذاریهای هنگفتی در خطآهن جاکارتا- باندونگ اندونزی و راهآهن ترانس-لائو همچنین خطوطآهن در کنیا، ویتنام و تایلند انجام داده است.
سناریوی ایدهآل این است، پروژههای راهآهن سریعالسیر چین میتوانند با اتصال کشورهای همسایه و تقویت پیوندهای حملونقل فرامرزی، یکپارچگی منطقهای را ارتقا دهند که در راستای دیدگاه پکن برای تقویت وابستگی متقابل اقتصادی و توسعه منطقهای است.
پروژههای راهآهن اغلب در چارچوب جاهطلبیهای ژئوپلیتیکی چین نیز دیده میشوند. چین با ارائه پشتیبانی زیرساختی قصد دارد نفوذ اقتصادی و سیاسی خود را تقویت کند. در حالی که مزایایی وجود دارد، برخی کشورها نگرانیهایی را در مورد پیامدهای مالی پروژههای مورد حمایت چین – بار بدهیهای بالقوه و پایداری سرمایهگذاریهای راهآهن پرسرعت در بلندمدت – مطرح کردهاند.
همه پروژههای قطار سریعالسیر به راحتی اجرا نشدند. مدل بودجه و برنامهریزی متمرکز دولتی پکن به این راحتی قابل تکرار نیست و برخی از کشورها شاهد به تعویق افتادن پروژهها با کشمکشهای حقوقی بیپایان بودهاند.
راهآهن پرسرعت چین به ۴۵هزار کیلومتر میرسد، دادههای اپراتور ملی راهآهن چین نشان داد که طول کل خطوط راهآهن پرسرعت چین تا پایان سال ۲۰۲۳ حدود ۴۵هزار کیلومتر رسید و براساس کنفرانس کاری گروه راهآهن دولتی چین، مسافت پیموده شده شبکه راهآهن چین ۱۵۹هزار کیلومتر است.
در سال ۲۰۲۳، سرمایهگذاری دارایی ثابت در بخش راهآهن این کشور به ۵/۷۶۴میلیارد یوآن (حدود ۷/۱۰۷میلیارد دلار آمریکا) رسید که نسبت به سال گذشته ۵/۷درصد افزایش را نشان میدهد. دادهها نشان میدهد که در مجموع ۳۶۳۷ کیلومتر مسیر جدید در سال ۲۰۲۳ به بهرهبرداری رسیده که شامل ۲۷۷۶کیلومتر راهآهن پرسرعت میشود.ذکر شده است که پیشرفت در ساخت زیرساختهای ریلی این کشور در سال گذشته، شامل تکمیل و بهرهبرداری از ۳۴ پروژه ریلی، راهاندازی خدمات در ۱۰۲ایستگاه راهآهن و پیشرفت ۱۱۲پروژه ریلی است که هنوز در دست ساخت هستند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد