11 - 04 - 2020
پراید به زیر ۳۰ میلیون تومان رسید
گروه صنعت- سهشنبه هفته گذشته به دنبال سقوط نرخ ارز در بازار آزاد، قیمت خودروهای داخلی در بازار بین ۵/۱ تا ۱۲ میلیون تومان و قیمت خودروهای وارداتی نیز به طور میانگین ۵۰ میلیون تومان کاهش یافته بود. با این حال طرح ساماندهی بازار خودرو که طی هفتههای گذشته برخی نمایندگان مجلس اصرار به مسکوت ماندن آن داشتند، باز هم در شرایطی دوباره برای بررسی در مجلس به جریان افتاده که کارشناسان معتقدند مردم برای خرید خودروهای بیکیفیت صف کشیدهاند و خودروسازان تمایلی به افزایش کیفیت ندارند. عبدالرضا عزیزی، عضو کمیسیون اجتماعی از به جریان افتادن طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس با هدف حمایت حمایت از واردات خودروهای پاک یا خودروهایی که آلودگی کمتری نسبت به خودروهای تولید داخل دارند، گفت: این اقدام گامی موثر در جهت کاهش آلودگی هوا و کاهش مصرف بنزین است به ویژه در آستانه فصل سرما که در کلانشهرهایی همچون تهران و مشهد با پدیده وارونگی هوا روبهرو بوده و آسیبهای اقتصادی و جانی زیادی را به دلیل آلودگی هوا متحمل میشویم. عزیزی با انتقاد از کیفیت خودروهای تولید داخل، ادامه داد: نبود بازار رقابتی در صنعت خودروسازی کشور باعث شده پیشرفتی در این بخش نداشته باشیم به طوری که شاهد هستیم مردم برای همین خودروهای بیکیفیت صف کشیده و ظرف یک ساعت ۱۵۰ هزار میلیارد تومان خودرو به فروش میرسد؛ طبیعی است که در چنین شرایطی خودروسازان داخلی تمایلی در بهروز و باکیفیتتر کردن محصولات خود نخواهند داشت. عضو کمیسیون اجتماعی با یادآوری توانمندی متخصصان داخلی در حوزههای مختلف، به مهر گفت: چطور ممکن است متخصصان ایرانی در حوزه هوافضا، تکنولوژی هستهای، موشکهای نقطهزن بالستیک با برد ۲ هزار تا ۳هزار و ۵۰۰ کیلومتر و سلولهای بنیادی حرفی برای گفتن داشته باشند اما در صنعت خودروسازی نتوانیم سمند باکیفیت تولید کنیم، واقعیت آن است که ما در صنعت خودروسازی در دنیا حرفی برای گفتن نداریم به طوری که همچنان شاهد تولید خودروهای با مصرف سوخت بالا، ایمنی پایین و آلاینده هستیم. وی ادامه داد: خودروهای داخلی ۱۰ تا ۱۲ درصد مصرف سوخت دارند درحالیکه در دنیا خودروهایی تولید میشود که مصرف سوخت ۴ درصدی داشته و در عین حال باکیفیتتر، ایمنتر، مشتریپسندتر و با گارانتی بالاتر هستند. دولت اگر هزینه همین اختلاف مصرف بنزین را پرداخته و از خودروهای پاک حمایت کند هم آلودگی کمتر خواهد شد هم اینکه مردم از خودرو ایمن استفاده خواهند کرد. عضو کمیسیون اجتماعی ادامه داد: البته این به معنای عدم حمایت از تولید داخل و حمایت از واردات نیست بلکه ما به دنبال ایجاد فضای رقابتی برای پیشرفت صنعت خودروسازی کشور هستیم. چنانچه چند خودروساز خارجی در کنار خودروسازان داخلی حضور داشته باشند یا اینکه واردات خودرو آزاد شود به طور قطع خودروسازان داخلی مجبور خواهند شد که تولیدات کمتر اما باکیفیتتری داشته باشند.
مجلس از طرح ساماندهی بازار خودرو حمایت میکند
این عضو کمیسیون اجتماعی در مجلس دهم با بیان اینکه مجلس با قوت از طرح ساماندهی بازار خودرو حمایت میکند گفت: هماکنون به دلیل آسیبهای ناشی از آلودگی هوا سالانه عده زیادی از مردم جان خود را از دست میدهند بنابراین مجلس با هدف کاهش مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا و حفظ سلامت مردم با قاطعیت از این طرح حمایت میکند. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره لزوم نظارت مجلس بر حسن اجرای طرح ساماندهی بازار خودرو در صورت تبدیل شدن به قانون تاکید کرد: وظیفه مجلس این است که بعد از تصویب قانون از مسیر دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور ناظر بر اجرای قانون بوده و دولت را مکلف به اجرای آن کند.
ترس دلالان از کاهش قیمتها
پیش از این برخی افراد خودروها را خریداری و انبار کرده بودند تا با قیمت بالاتری بفروشند اما با افت اخیر نرخ ارز از کاهش بیشتر قیمتها ترسیده و همه فروشنده شدهاند. رییس اتحادیه صنف نمایشگاهداران و فروشندگان خودروی تهران در ادامه این کاهش قیمتها گفت: در ادامه روند هفته گذشته، قیمتها در بازار خودرو روز گذشته نیز کاهش یافت بهگونهای که پس از ماهها قیمت پراید ۱۳۱ به زیر ۳۰ میلیون تومان رسید. سعید موتمنی اظهار کرد: روز گذشته قیمت خودروهای داخلی بین ۲ تا ۴ میلیون تومان کاهش یافته است. وی با بیان اینکه قیمت پراید ۱۳۱ از حدود ۳۱ میلیون تومان در روز یکشنبه به ۲۹ میلیون تومان رسیده است، خاطرنشان کرد: قیمت پراید ۱۱۱ نیز از حدود ۳۵ میلیون تومان به ۳۴ میلیون تومان و قیمت پژو ۴۰۵ نیز از حدود ۵۱ میلیون تومان در روز یکشنبه به ۴۹ میلیون تومان رسیده است. رییس اتحادیه صنف نمایشگاهداران و فروشندگان خودروی تهران ادامه داد: در یک هفته اخیر قیمت خودروهای مونتاژی تولید داخل همچون ۲۰۰۸ نیز به طور میانگین بین ۱۰ تا ۳۰ میلیون تومان کاهش یافته است. وی افزود: دلیل کاهش قیمت خودرو در روز گذشته، افزایش عرضه از سوی فروشندگان است. موتمنی با بیان اینکه کاهش قیمت خودرو در روز گذشته در حالی است که خریداری در بازار وجود ندارد، تصریح کرد: در حال حاضر برخی فروشندگان در بازار خودرو در برابر کاهش قیمتها مقاومت میکنند اما اگر روند کاهشی نرخ ارز ادامه داشته باشد باز هم شاهد کاهش قیمتها در بازار خودرو خواهیم بود.
استانداردهای ۸۵گانه خودرو تغییر نکرده
حالا با توجه به اینکه بازار خودرو قرار است رنگ آرامش قیمتی به خود بگیرد رییس سازمان ملی استاندارد گفت: استانداردهای ۸۵گانه خودرو تغییری نکرده و بر اساس برنامه زمانبندی اجرا میشود. نیره پیروزبخت با بیان اینکه زیبنده جمهوری اسلامی ایران نیست که تعداد محدودی کالا استاندارد باشد، گفت: بنابراین برنامههایی برای استاندارد در سطح کلان در دستور کار قرار داریم که از جمله آن میتوان به استاندارد مسوولیت اجتماعی یا همان حقوق شهروندی رییسجمهور است، اشاره کرد. رییس سازمان ملی استاندارد گفت: استاندارد دیگری که این روزها در ایران در حال تدوین است، استاندارد مبارزه با فساد و رشوهخواری که این استاندارد در ایزو به تصویب رسیده است. وی همچنین با اشاره به برگزاری شورایعالی استاندارد به ریاست معاون اول رییسجمهور گفت: دو بسته حمایتی در تولید سازمان تصویب شد و طی این دو بسته به زودی اعلام خواهد شد که چندین کالا از جمله آسانسور و پلهبرقی هم مشغول استاندارد اجباری میشوند.
پیروزبخت در پاسخ به سوالی در مورد استانداردهای خودرو گفت: در مورد استانداردهای ۸۵گانه خودرو تغییری ایجاد نشده است. وی در پاسخ به این سوال که چرا سازمان ملی استاندارد از تولید خودروهای بیکیفیت جلوگیری نمیکند، گفت: اجباری کردن استانداردهای ۸۵گانه در همین راستا بوده و از ۱۵ سال پیش پلهپله کار را شروع کردهایم، به طوری که ابتدا ۱۱ استاندارد اجباری شد و بعد تعداد این استانداردها را افزایش دادیم تا به مرور خودروهای بیکیفیت از دور خارج شوند و به جای آن خودروهای جدید وارد چرخه تولید شوند. رییس سازمان ملی استاندارد در پاسخ به این سوال که آیا از اول دیماه سالجاری بر اساس اعلام قبلی که به خودروسازان شده است، خودروهایی که استانداردهای ۸۵ گانه را پاس نکنند، از تولید خارج میشوند، گفت: خودروسازان همه برنامهها را به ما اعلام کردهاند و طبق برنامه که از پیش اعلام شده، عمل خواهیم کرد. البته خودرو کالایی نیست که فورا از مصرف خارج شود چون حتی اگر خودرویی بر اساس اعلام ما استاندارد نبوده باشد و تولید آن متوقف شده باشد از آنجا که این خودروها قبلا تولید شدهاند هنوز هم ممکن است تعدادی از آن را شاهد باشیم. اما از زمانی که ما اعلام میکنیم که این خودرو استانداردهای لازم را ندارد، نیروی انتظامی (ناجا) باید جلوی شمارهگذاری آن را بگیرد. پیروزبخت افزود: سازمان ملی استاندارد در تیرماه امسال هشت خودرو را به دلیل مصرف بالای بنزین برای توقف در شمارهگذاری به ناجا اعلام کرد و اکنون این خودروها نباید شمارهگذاری شوند. وی همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه برخی از خودروهایی که توسط خودروسازان هماکنون پیشفروش شدهاند، اگر استانداردهای ۸۵ گانه را تا اول دی ماه طی نکنند، آیا این خودروها شمارهگذاری میشوند، گفت: از اول دیماه ۹۷ ما بازرسیها را شروع میکنیم، برنامه واحدهای تولیدی را از آنها گرفتهایم و بعد از اینکه بررسی را آغاز کردیم اعلام میکنیم که کدام خودرو باید توقف تولید داشته باشد. رییس سازمان ملی استاندارد افزود: بر اساس برنامههایی که در سازمان استاندارد وجود دارد، سال ۹۳ وانت پیکان به دلیل عدم رعایت استانداردها در تولید از جرگه تولید خارج شد و در تیرماه هشت خودروی دیگر برای عدم شمارهگذاری و خارج شدن از تولید اعلام شد و این اقدام ما دارای سابقه است اما ظاهرا مردم منتظرند برخی از خودروهای مشخص از تولید خارج شوند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد