18 - 12 - 2022
پژو و رنو به بازار ایران باز میگردند
لیلا ناطقی
فرانسویها از بازار ایران دل نمیکنند. ایرانیهای راغب به خودروسازان فرانسه نیز بیتمایل به بازگشت پژو و رنو به صنعت کشور نیستند.
شرکت فرانسوی پژو خواستار ادامه همکاری با صنعت خودرو ایران است؛ رنو هم همکاری استراتژیک با ایران را بسیار با اهمیت میخواند.
شرکت فرانسوی پژو در حالی خواستار ادامه همکاری با صنعت خودرو ایران شده است که هنوز چند ماهی از قطع همکاری این خودروساز فرانسوی با خودروسازان ایرانی برای تولید خودرو نمیگذرد. در شرایطی که تحریمهای جامعه جهانی علیه ایران تشدید شد؛ فرانسویها که به محافظهکاری در دنیای امروز معروفند؛ پا پس کشیدند و جزو اولین شرکتهای اروپایی شدند که بار خود را از صنعت ایران برداشتند و رفتند. کنسرسیوم پژو سیتروئن که پرفروشترینها در ایران بود برای راضی نگه داشتن شریک تجاری خود جنرالموتورز از ایران رفت.
از آنجا که جنرالموتورز آمریکا هفت درصد سهام پژو را خریداری کرده تا بتواند در امور مدیریتی این شرکت فرانسوی عریض و طویل حرفی برای گفتن داشته باشد چراغ سبز را به فرانسویها نشان داد تا پژو از بازار ایران برود، این به معنای تحمیل فشار مضاعف بر اقتصاد ایران و تشدید تحریمها بود. خبر بازگشت دوباره پژو به صنعت خودروسازی ایران که میتواند یک اتفاق خوب و نشان از تحولات مثبت در اقتصاد ایران تحتتاتیر شرایط فعلی که بیتاثیر از مذاکرات پیدا و پنهان ایران و آمریکا نیست، باشد. فرانسویهای محافظهکار باز هم تحتتاثیر تحولات جهانی میخواهند دوباره به صنعت خودروسازی ایران بازگردند.
پژو چرا رفت؛ چرا باز میگردد
اوایل سالجاری اخباری مبنی بر قطع همکاری پژو با شرکت ایرانخودرو منتشر شد. در آن زمان اعلام شد که شرکت پژو ارسال قطعه به ایران برای تولید خودروهای تحت برند خود را متوقف کرده است.
البته این رویکرد پژو در حالی بود که همزمان رقیب فرانسوی این شرکت (رنو) در برابر این فشارها تاکید کرد که صنعت خودرو مشمول تحریمها نبوده و همچنان به همکاری خود با ایران ادامه خواهد داد.
به هر حال در حالی که چند ماهی از توقف ارسال قطعه از سوی پژو به ایرانخودرو میگذرد، عضو هیات مدیره انجمن قطعهسازان ایران از ابراز تمایل شرکت پژو برای آغاز مجدد همکاری با ایرانخودرو خبر میدهد.
محمدرضا نجفیمنش در گفتوگو با ایسنا میگوید: پژو برای همکاری با ایرانخودرو اعلام آمادگی کرده البته به شرطی که بتواند پول قطعات ارسالی به ایران را دریافت کند.
وی با بیان اینکه قطع ارسال قطعه به ایران در چند ماه اخیر تاثیرات منفی بر شرکت پژو داشته است، خاطرنشان کرد: ایران بزرگترین بازار صادراتی پژو است و این شرکت دوست ندارد چنین بازاری را از دست دهد.
اتاقهای ایران و فرانسه دست به کار شدند
گفته میشود اتاق ایران و فرانسه در نامهای به مقامات وزارت تجارت این کشور اروپایی از آنها خواسته که ارتباطات خودروسازان دو کشور تحت تاثیر محدودیتهای بینالمللی قرار نگیرد و خودروسازان با برنامهریزی دولتمردان باردیگر بتوانند به همکاری دوجانبه ادامه دهند.
در این نامه همچنین به مشکلات شرکت پژو نیز اشاره شده و بازگرداندن ارتباطات گذشته را منجر به بهبود شرایط این شرکت فرانسوی و خودروساز طرف قرارداد آنها خوانده است. تعامل بیشتر و یافتن راهحلی برای بازگشت به همکاریهای قبلی از جمله مواردی است که اتاق ایران و فرانسه از وزارت تجارت این کشور خواسته است. در عین حال خبر میرسد که انجمن قطعهسازان فرانسه نیز که با محدودیتهای بینالمللی اعمال شده از سوی دولت فرانسه با قطع صادرات قطعات خودرویی به ایران مواجه هستند دست به کار شدهاند و در نامهای به وزارت تجارت این کشور خواستار مهیا شدن زمینه همکاری دوباره با خودروسازان و قطعهسازان ایرانی شدهاند. آنها نیز در نامه خود به شرایط سخت قطعهسازان فرانسوی اشاره کرده و خواهان آن شدند که هرچه زودتر زمینه بازگشت صادرات قطعه به ایران گشوده شود.
اعلام آمادگی پژو برای آغاز دور جدید همکاریها با ایران در حالی است که ۲۳ سال است که از اولین روزهای حضور آن در ایران میگذرد، این شرکت فرانسوی از سال ۱۳۶۸ همکاری با ایران را برای تولید پژو ۴۰۵ آغاز کرد؛ خودرویی که همچنان در ایران تولید میشود. پس از آن پژو فعالیتهای خود را گسترش داده و دیگر محصولات تحت برند این شرکت از جمله ۲۰۶، روآ و پارس در ایران تولید شد. برخی از این خودروها مانند ۲۰۶ نیز به محبوبیت بالایی در بازار ایران دست یافتند.
رنو هم جا نماند
اما با خروج پژو به ایران و بازگشت مجددش رنو هم خواستار ادامه همکاری با ایرانیان شده است.
قائممقام مدیرعامل رنو گفت: ایران یکی از جامعههای بزرگ تجاری است که توسعه همکاری استراتژیک با این کشور برای شرکت رنو بسیار اهمیت دارد.
ژان پیر ولود، قائممقام مدیرعامل رنو در کیفیت، با بیان این مطلب گفت: ۱۰ سال پیش بازار ایران برای رنو خیلی مهم نبود اما امروز ایران جزو ۱۰ بازار اول شرکت رنو است.
وی که در نشست مشترک با چند نفر از مدیران ایرانخودرو سخن میگفت با بیان اینکه ایران مهمترین بازار رنو در حوزه آسیا و خاورمیانه است، اظهار داشت: پتانسیل بسیار بزرگی در بازار ایران وجود دارد که این بازار میتواند فرصت بسیار خوبی برای شرکت رنو باشد.
قائممقام مدیرعامل رنو روابط فعلی رنو و ایران را مثبت ارزیابی کرد و افزود: شرکت رنو علاقه دارد همکاریهای استراتژیک خود و ایران را گسترش دهد.
وی تاکید کرد: اعتقاد داریم که بازار ایران برای رنو بسیار مهم است از اینرو با تمام توان تولید خودرو در این کشور را حمایت و پشتیبانی خواهیم کرد.
ولود همچنین در خصوص فعالیتهای کیفی در حال انجام تصریح کرد: کیفیت محصولات تولیدی در ایران روز به روز از اهمیت بیشتری برخوردار میشود و شرکت ایرانخودرو دستاوردهای مناسبی در این زمینه به دست آورده است. قائممقام مدیرعامل رنو با بیان اینکه کیفیت همواره یک اصل مهم برای رنو بوده است، اظهار کرد: لزوم حضور موفق و پررنگ در بازار ایران افزایش کیفیت است به شکلی که بتوان از سایر رقبا پیشی گرفت و سهم بیشتری از این بازار مهم کسب کرد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد