3 - 12 - 2023
پیشبینی مککینزی از آینده کسبوکارهای جدید
تازهترین گزارش مککینزی از آینده کسبوکارهای جدید نشان میدهد ۵۸ درصد از رهبران کسبوکارها موافق راهاندازی کسبوکارهای جدید هستند. طبق آخرین نظرسنجی جهانی موسسه مککینزی در مورد ایجاد کسبوکارهای جدید بیانگر آن است که با وجود عدماطمینان اقتصادی مداوم، سازمانها درحال ایجاد کسبوکارهای جدید هستند. این نظرسنجی نشان میدهد، درصد زیادی از صاحبان کسبوکارها نسبت به سالهای گذشته، ایجاد جریانهای جدید را اولویت استراتژیک خود قرار دادهاند. علاوه بر آن، از آنجایی که شرکتها با عدماطمینان اقتصادی دستوپنجه نرم میکنند، مدیران مالی، ایجاد کسبوکار را محتملترین اقدام استراتژیک سازمانشان در ۱۲ ماه آینده پیشبینی میکنند.
جدیدترین گزارش مککینزی از آینده کسبوکارها نشان میدهد، ۵۸ درصد از رهبران کسبوکارهایی که مورد بررسی قرار داده موافق کسبوکارهای جدید نسبت به گذشته برای سازمانهایشان هستند. درضمن حدود دومسوم سرمایهگذاران مورد بررسی میگویند که افزایش سرمایهگذاری در ایجاد کسبوکارهای جدید در سال آینده برای سازمانها سودمند خواهد بود.
آخرین نتایج نظرسنجی بیانگر این است که ایجاد کسبوکار جدید همچنان اولویت اصلی بسیاری از شرکتهاست. ۲۷ درصد از مدیران عامل مورد بررسی، ایجاد کسبوکار را به عنوان اولویت اصلی برای سازمانهای خود رتبهبندی میکنند که نسبت به دو نظرسنجی قبلی افزایش یافته است. در یک نظرسنجی جهانی اخیر نشان داده شده است، مدیران مالی سرمایهگذاری را در اولویت ایجاد کسبوکار قرار دادهاند، به طوری که ۵۵ درصد از مدیران مالی پاسخدهنده انتظار دارند که این مهمترین حرکت استراتژیک شرکتهایشان در سال آینده باشد.
به نظر میرسد، تمرکز شرکتها بر ایجاد کسبوکار جدید از مزایای بسیاری برخوردار است. ۲۰ درصد از درآمدهای سازمان پاسخدهنده از کسبوکارهای جدید ساختهشده در پنج سال گذشته حاصل شده که نسبت به سال گذشته ۱۲ افزایش یافته است. پاسخها نشان میدهد هرچه تعداد کسبوکارهای جدیدی که یک سازمان ایجاد میکند بیشتر باشد، درآمد کسبوکارهای جدید سهم بیشتری از درآمدهای سازمان خواهند داشت.
مرکز مطالعات اقتصادی اتاق بازرگانی تهران درباره این پژوهش مینویسد، نکته حائز اهمیت این نظرسنجی آن است که علیرغم اینکه شرکتها در درهای از عدمقطعیت اقتصادی کلان حرکت میکنند، بر تمام استراتژیهای کوتاهمدت، میانمدت تا بلندمدت تمرکز دارند. در حالی که تا پیش از این در مواقع نااطمینانی تمرکز بیشتر کسبوکارها روی اقدام و واکنشهای کوتاهمدت بوده است که این موضوع بر اهمیت ایحاد کسبوکار به عنوان یک اولویت تجاری برای رشد آینده تاکید دارد. نکته مهمتر این است که مدیران نیاز به توسعه قابلیتها برای راهاندازی چندین کسبوکار را درک میکنند.
سه عامل موفقیت در ایجاد کسبوکار
تجربه کسبوکارهای جدید موفق و سازمانهای ایجادکننده این کسبوکارها سه عامل موفقیت از نحوه تصمیمگیری تا نوع حمایتی که از بیرون انتظار دارند را نشان میدهد:
موفقیت در کسبوکار با نظم و انضباط مرتبط است
نتایج نظرسنجی نشان میدهد شرکتهایی که بیشترین تعداد کسبوکار را راهاندازی میکنند و در عین حال بیشترین موفقیت را در انجام این کار دارند، در طول این فرآیند به صورت سیستماتیک گام برمیدارند به ویژه پاسخدهندگان در سازمانهایی که در ایجاد کسبوکار بهترین هستند به مکانیسمهای خاصی اشاره میکنند؛ اول اینکه آنها چارچوب و فرآیند مشخصی برای راهاندازی کسبوکارهای جدید دارند. آنها مشارکتها و فرآیندهایی برای حمایت از کسبوکار جدیدی که ایجاد کردهاند تعریف میکنند و روشی سیستماتیک برای نظارت و ارزیابی نتایج کسبوکار جدید در نظر میگیرند.
موفقیت در ایجاد کسبوکار با تجربه مرتبط است
نتایج نظرسنجی بر این واقعیت صحه میگذارد که تجربه بهترین راهنما برای ایجاد کسبوکار جدید است. شرکتهایی که تجربه قابلتوجهی در ایجاد کسبوکار داشتهاند به احتمال بیشتری نسبت به سایرین نرخ بازگشت سرمایه بالاتری دارند. آخرین یافتهها نشان میدهد سازمانهایی که بیشترین تجربه را دارند- یعنی سازمانهایی که سه یا چند کسبوکار جدید در سال ایجاد کردهاند – نرخ موفقیت بالاتری داشتهاند.
آنها به ازای هر کسبوکار ناکارآمد، ۲۸ کسبوکار موفق دارند. برای بنگاههایی که تخصص کمتری دارند، این نسبت به ۱۶ کاهش مییابد. با تجربهترین بنگاهها تمایل دارند سایر عوامل موفقیت مانند تعامل با شرکای خارجی را نیز به کار گیرند.
نگاه دقیقتر به نرخ موفقیت سازمانها نشان میدهد که ایجادکنندگان کسبوکار با تجربه در صورت عدمموفقیت، به سرعت کسبوکار را تعطیل میکنند در نتیجه نرخ موفقیت کسبوکارهایی که هنوز در حال فعالیت هستند، افزایش مییابد. این در حالی است که در خصوص سایر بنگاهها این اطمینان وجود ندارد برای ایجادکنندگان کسبوکار دارای تجربه ۴/۱ برابر بیشتر از سایرین احتمال دارد یک کسبوکار با عملکرد ضعیف را تعطیل کنند تا اینکه بخواهند فعالیت آن را ادامه دهند. داشتن یک مکانیسم رسمی برای نظارت بر عملکرد کسبوکار (که معمولا با تجربهترین ایجادکنندگان کسبوکار این مکانیسم را دارند) میتواند به سازمانها در تعیین اینکه چه زمانی یک کسبوکار را تعطیل کنند، کمک کند.
سرمایهگذاران مسیر به حداکثر رساندن ارزش کسبوکارها را نشان میدهند
در این نظرسنجی حدود ۱۵۰ سرمایهگذار و تحلیلگر سهام مورد بررسی قرار گرفتهاند و تحلیلهای آنان سه مسیر را که رهبران کسبوکار میتوانند مانند سرمایهگذاران بیندیشند، نشان میدهد.
اول، آنها میتوانند یک رویکرد پورتفولیو برای ایجاد کسبوکار داشته باشند ریسکها برای سرمایهگذاران درک شده و آگاهند که موفقیت، تضمین نشده است.
به طور میانگین تعریف آنان از نرخ موفقیت قابلقبول برای سازمانی که کسبوکار جدید ایجاد میکند حدود ۳۰ درصد است و اذعان دارند که بیش از دو مورد از هر سه کسبوکار جدید ممکن است هرگز به کسبوکاری بادوام و در مقیاس بزرگ تبدیل نشود. این یافتهها نشان میدهد که سرمایهگذاران کسبوکارهای جدید را به نسبت هر مرحله از راهاندازی به عنوان سرمایهگذاری با ریسک کمتری در نظر میگیرند. دوسوم سرمایهگذاران مورد بررسی میگویند که ایجاد کسبوکار جدید راهی موثر برای افزایش ارزشگذاری سازمان است.
دوم، رهبران کسبوکار به جای اینکه انتظار حرکت سریع به سمت سودآوری داشته باشند لازم است صبور باشند؛ سرمایهگذاران صبورتر از آن چیزی هستند که رهبران کسبوکار انتظار دارند .به طور میانگین سرمایهگذاران انتظار دارند کسبوکار جدید تقریبا چهار سال پس از اعلام عمومی برای رسیدن به سودآوری زمان ببرد.
سوم، رهبران کسبوکار میتوانند معیارهای مختلفی همچون تعداد کاربران فعال، عملکرد سودآوری اندازه، بازار و… را در مراحل مختلف فرآیند ایجاد کسبوکار همچون سرمایهگذاران دنبال کنند. به عنوان مثال در مرحله راهاندازی سرمایهگذاران نگران این هستند که آیا ایده موردنظر قابل اجراست یا خیر و تعیین میکنند که آیا ارزش دنبال کردن دارد یا خیر؟ با رشد کسبوکار جدید سرمایهگذاران پتانسیل کامل آن را درک میکنند و با گسترش و بلوغ کسبوکار جدید انتظار رشد و سودآوری آن را خواهند داشت.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد