21 - 01 - 2023
پینگ قرمز اعتماد
گروه فناوری- روز سهشنبه (۲۷دیماه) بود که وزیر ارتباطات از افتتاح یک سامانه برای کاهش پینگ بازیها و افزایش سرعت دانلود آنها برای کاربران ایرانی خبر داد. زارعپور از سرعت پایین دانلود و زمان تاخیر بالای بازیهای آنلاین به عنوان مشکلات گیمرهای ایرانی یاد کرده و رادار گیم را راهحلی برای آن دانسته است. سامانه رادار قرار است بستری برای بهبود تجربه گیم میان کاربران ایرانی باشد و مشکلات آنها را رفع کند. این سامانه علاوه بر تست پینگ و خدمات مرتبط، دارای برنامههایی برای سهولت کار در سیستمعاملهای ویندوز و اندروید است.
اما موضوع عجیب این است که با بررسی فایل نرمافزارهای مورد بحث در سرویس virus total برخی از سرویسدهندههای امنیتی، آنها را بدافزار یا نرمافزار مخرب تشخیص میدهند. این در حالی است که وزیر ارتباطات ادعا کرده استفاده از این وبسایت و اپلیکیشن علاوه بر بهبود امنیت، سرعت دانلود بازی و آپدیت آن را افزایش خواهد داد و موجب کاهش چشمگیر پینگ بازیها خواهد شد. برای آن دسته از دوستانی که با این موضوع آشنایی کمتری دارند باید بگوییم که سامانه VirusTotal تحت تملک یکی از زیرمجموعههای گوگل قرار داشته و با ارسال فایل یا لینکهای مشکوک به انبوهی از سرویسدهندههای امنیتی که خدمات آنها شامل آنتیویروس یا سرویسهای امنیتی است، ماهیت فایلها یا محتویات ارسالی را از دید آنها مورد بررسی قرار میدهد.
همچنین نتایج اعلامی از سوی ویروس توتال که منابع آنها سرویسهای معتبری مانند «وبروت» و… هستند نشان میدهد که این نرمافزارها دارای ماهیتی هستند که از دید سرویسهای امنیتی مشکوک تشخیص داده شده و در یکی از دو دسته Malware (بدافزار) یا Malicious (نرمافزار مخرب) قرار گرفتهاند.
از دید فنی یکی از دلایل اصلی این تحلیل توسط وبسایتهای امنیتی، میتواند ترسینگ پکتهای ارتباطی از مسیری خارج از رویه عادی ارتباط با سرور بازیها باشد.
البته سرویسهای امنیتی در این زمینه اطلاعات ریزی را منتشر نمیکنند و شاید بهتر باشد توضیحات متخصصان امنیتی که به صورت ویژه روی این پروژه کار میکنند را جویا شویم.
پاسخ بنیانگذار «رادار بازی» به حواشی
بر همین اساس بنیانگذار «رادار بازی» اعلام کرد هزینههای مادی این سرویس از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت با یک شرط تامین شده است. «مرادی» همچنین در رابطه با نگرانیهای امنیتی پیشآمده حول رادار بازی گفت تاییدیههای امنیتی از شرکتهای «کسپراسکای» و «مایکروسافت» دریافت کردهاند و اقدامات دیگری نیز برای رفع نگرانیها در این حوزه انجام خواهند داد.
او در ادامه به دیجیاتو گفت: وزارت ارتباطات مدتی بود که برای انجام اقداماتی در حوزه بازی، احساس نیاز کرده بود. ما نیز همچون چند شرکت دیگر برای حوزه گیم، پروپوزالی تهیه و برای رییس شرکت ارتباطات زیرساخت ارسال کردیم.
ما اعلام کردیم که میتوانیم در زمینه بازی کمک کنیم و تنها به حمایت شما نیاز داریم. زیرساخت هم در حوزههای مختلفی مثل تامین سرور، پورت، کولکیشن و سایر مسائل فنی هزینهبر به ما کمک کرد. در واقع کل زیرساخت مورد نیاز ما را چه مادی و چه فیزیکی، تامین کردند در ازای اینکه ما هم این خدمات را به صورت رایگان در اختیار مردم قرار دهیم.
بنیانگذار «رادار بازی» در ادامه در خصوص شناسایی این سرویس به عنوان یک بدافزار بیان کرد: ما در پروسه توسعه سرویس رادار بازی میتوانستیم یک پروتکل جدید و مختص به خود را راهاندازی کنیم، با این حال برای آسودگی خاطر کاربران از پروتکل شناختهشده WireGuard برای کاهش پینگ استفاده کردیم.
اما بحث بدافزار شناختهشدن به استانداردهای مختلف آنتیویروسهای ویندوزی بازمیگردد. در حال حاضر اپ اندرویدی ما هیچ مشکلی نداشته، در مارکتهای داخلی تایید شده و گوگلپلی نیز برای آن هشداری نمیدهد.
هوش مصنوعی این آنتیویروسها به واسطه درخواستهای متعدد کاربران، نزدیکترین بدافزاری که شبیهترین کارکرد به ما دارد را شناسایی میکند. این فعالیت مشابه میتواند دانلود یک فایل کانفیگ از اینترنت باشد. در نتیجه این اسکنها باید صحتسنجی شوند.
هر اپلیکیشنی میتواند به اطلاعات دسترسی داشته باشد
در همین راستا احمد احمدی تحلیلگر مسائل اقتصادی دنیای بازی به «جهانصنعت» گفت: در حوزه بدافزار به خصوص در بحث گیم چند موضوع وجود دارد که بسیار اهمیت دارد. اولین موضوع این است که اطلاعاتی که از سمت هر نوع برنامه کمکی که میخواهد کمکی نسبت به گیمرها انجام دهد، از چند وجه اهمیت ویژهای در مباحث امنیتی برخوردار است. چراکه میتواند با دراختیار داشتن یکسری اطلاعات در یک جایی به ضرر گیمر استفاده کند. او ادامه داد: زمانی که یک اپلیکیشن را نصب میکنیم به صورت خواسته یا ناخواسته اجازه یکسری دسترسیها را تایید میکنیم.
این دسترسیها این اجازه را میدهد که خود اپلیکیشن عاملی برای امکان نفوذ و استفاده ناصحیح از اطلاعاتی که کاربر بر روی گوشی یا رایانه شخصی خود در اختیار دارد، باشد و از آن اطلاعات استفاده کند. این اطلاعات میتواند اطلاعات اکانت گیمر، یکسری دسترسیها به اکانت مالی یا حتی دزدیدن اطلاعات باشد. بنابراین این اپلیکیشنها نگاه نگرانکنندهای را میتوانند دربرگیرند، بر این اساس که اطلاعات شخصی و مالی کاربر و گیمر، اطلاعات اکانت آن یا به طور کلی اکانت گیم حذف یا به یک کاربر دیگر منتقل شود. این کلیتی درخصوص اپلیکیشنهایی است که به این شکل هستند و میتوانیم به عنوان یک نقطه تهدید به آن نگاه کنیم.
بدافزار بودن یک اپلیکیشن توسط کاربران فاش میشود
احمد احمدی در ادامه خاطرنشان کرد: معمولا در گوگلپلی حتی اگر یک اپلیکیشنی نصب شود و بدافزار باشد به این شکل نیست که گوگلپلی اعلام کند این بدافزار است. بنابراین اگر هر اپلیکیشنی که در گوگلپلی و هر نوع اپاستوری وجود داشته باشد دلیل نمیشود که آن اپلیکیشن مشکلدار نباشد و مورد تایید باشد. تا زمانی که گزارشاتی از سمت کاربران برای گوگلپلی اعلام نشود که این اپلیکیشن یک بدافزار است، گوگلپلی آن برنامه را حذف نمیکند. مگر اینکه یک ویروس باشد که به صورت پیشفرض حذف میشود.او در ادامه بیان کرد: اما در حالت کلی اگر یک اپلیکیشن بدافزار باشد، زمانی مشخص میشود که کاربران بگویند این برنامه برای من ایجاد مشکل میکند. بنابراین حتی اگر سازنده بیاید در جایی ادعا کند که برنامه من بدافزار نیست، این ادعا نمیتواند صحت داشته باشد. صحت این داستان زمانی تایید میشود که کاربران میزان مزایا یا مخرب بودن را اطلاعرسانی کنند.
احمدی در پایان افزود: بنابراین نمیتوان تایید کرد زمانی که برنامهای در گوگلپلی قرار گرفته ذاتا بدافزار نیست. خودم به شخصه زمانی به یک اپلیکیشن اعتماد میکنم که تعداد گیمرهایی که از آن استفاده میکنند، مشکلاتی را گزارش نکرده باشند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد