19 - 06 - 2023
چالشهای قانونی مانع تردد کمپرها
گروه فرهنگ و گردشگری- زندگی در کمپر یکی از آرزوهای عاشقان سفر و گردشگری است. خودرویی که به اسباب و اثاثیه لازم جهت سفر مجهز است و با استفاده از آن دیگر نیازی به اجاره واحد اقامتی در طول سفر ندارید.
به لطف کمپر هزینه سفر به شکل قابل ملاحظهای کاهش مییابد و البته سفر زمینی امکان تماشای تمام جاذبههای گردشگری را نیز به فرد داده و هرجا که چشم گردشگر به جاذبهای بیفتد به راحتی میتواند توقف و از آن بازدید کند.
باوجود آنکه کمپرها در دنیای امروز مورد تایید کشورها هستند و امکان سفر با آنها تعریف شده است، اما در ایران رانندگان عاشق سفر با این خودروها با چالشهای زیادی دست و پنجه نرم میکنند.
قوانین، مانع تردد آسوده کمپرها
اگرچه شاید در نگاه اول سفر با کمپر لذتبخش باشد اما اگر پای صحبتهای صاحبان این کمپرها بنشینید متوجه میشوید که چالشهای قانونی زیادی در این حوزه در کشور وجود دارد.
«صادق داوریفر» -مسوول رسانهای کلوپ کمپر و کاروانینگ کانون جهانگردی و اتومبیلرانی- گفت: یکی از اصلیترین مشکلات کمپرها و کاروانینگها در ایران، تردد در جاده است. به دلیل محدودیت در قانون، پلیس این ماشینها را که روی کارت بعضی از آنها «کامیونت» نوشته، بهراحتی در جاده متوقف میکند و حتی با وجود حضور خانواده به پارکینگ منتقل میکند، چون توقع دارد این ماشین بار حمل کند. البته خیلی از پلیسها هم چون علاقهمندند با ما همراهی کردهاند. موردی هم بوده که کانون جهانگردی و اتومبیلرانی کمکهایی کرده است، اما این نگرانی همیشه وجود دارد. چون ما با خانواده سفر میکنیم و سفرها اکثرا طولانی است، اگر پلیس ماشین ما را که خانه ماست، متوقف کند معلوم نیست چه میشود. یکی از کمپردارها به پلیس گفته بود ایراد ندارد ماشینمان را به پارکینگ انتقال دهید، ولی چون اینجا خانه و زندگی ماست، ما را هم همراه آن به پارکینگ انتقال دهید.
او اضافه کرد: کانون جهانگردی و اتومبیلرانی بارها با پلیس راهور در اینباره صحبت کرده و حتی پلیس از این اتومبیلها بازدید کرده، اما یکسری قوانین دستوپاگیر وجود دارد که بهراحتی میتوانند این قوانین را تغییر دهند.
داوریفر با اشاره به قوانین دستوپاگیر معاینه فنی، تعویض پلاک و بیمه برای خودروهای مسافرتی یادآور شد: این صنعت در دنیا در حال رشد است. علاوهبر این میتواند آورده اقتصادی خیلی خوبی داشته باشد، ولی مساله این است که محدودیتهای قانون حتی این اجازه را به ما نمیدهد که ماشینهایمان را به آسانی بفروشیم، چون خریدار نمیتواند تعویض پلاک کند. باید تمام وسایل ماشین را تخلیه کرد تا خودرو به ماهیت اولیه خود برگردد و این یعنی خراب کردن ماشین مسافرتی.
او افزود: معاینه فنی را هم به سختی صادر میکنند. البته این مساله تا حدی حل شده است، اما اصل قضیه تردد این ماشینها در جادههای داخلی است.
داوریفر به تجربه کمپرهای خارجی اشاره کرد و گفت: با یک آلمانی گفتوگو میکردم که یک آمبولانس را خریده بود و به سادهترین شکل تجهیز کرده و تغییر کاربری داده بود که در مقایسه با کمپرهایی که در ایران موجود است تجهیزات بسیار ضعیفی داشت، اما تعریف میکرد که بهراحتی تعویض پلاک کرده و تغییر کاربری داده است. یعنی این تجربه در بیرون از ایران وجود دارد فقط باید آن را در داخل کشور اجرا کرد.
او ادامه داد: ممکن است ما به تعویض پلاک مراجعه کنیم و آنها هم با این کار موافقت کنند، اما پیشنهاد میدهند که به یک شرکتی برای تجهیز ماشین مراجعه کنیم که این یعنی رقمهای هنگفت و عجیب و غریب. بعد از آن باید با خودروی تجهیزشده به اداره استاندارد مراجعه کنیم، آنجا یک نامه میدهند که به وزارت صمت باید مراجعه شود، چون آن شرکت تغییر کاربریاش در فهرست وزارت صمت است. بعد از اینکه آنها تایید کردند میتوانیم تغییر کاربری دهیم. بیشتر کمپرها به سمت این ماجرا نمیروند، چون بودجه و زمان این کار را ندارند. این فرآیند تقریبا شش ماه طول میکشد.
داوریفر گفت: اگر به کمپر یا کاروانینگ معاینه فنی ندهند، در سهمیه بنزین تاثیر میگذارد، به ویژه در سهمیه ماشینهای عمومی که پلاک زرد دارند.
او با اشاره به چالش بیمه افزود: بیشتر ماشینهای ما باری است و فقط دو نفر را میتوان بیمه کرد. از طرفی مینیبوسهایی هستند که کمپر شدهاند و باید هزینه بیمه ۱۵ نفر را بدهند، درحالی که با این مینیبوس دو نفر سفر میکنند. همه این چالشها بدون پاسخ مانده است.
مشکلات کمتر کاروانها
در شرایطی که استفاده از ونهای تجهیزشده برای مسافرت در ایران با چالشهای متعدد قانونی همراه است، اما استفاده از کاروانها تعارضات قانونی کمتری دارد.
علی محمدی مدیر مجموعه رویالکمپر میگوید: «در ایران کمپر به صورت عام به خودروهای مسافرتی گفته میشود. اما در واقع این خودروها چند مدل دارند.
مدل اول کمپرها هستند یعنی خودرو (ون، مینیبوس و…) کاملا تجهیز شده است اما در مدل دوم کابینهایی وجود دارند که به خودرو وصل میشوند که به آنها کاروان میگویند.»
وی درباره اجاره کمپر و کاروان ادامه داد: «در ایران اجاره کاروانها برخلاف خودرو کمپر کاملا قانونی است، درصورتیکه بیشتر مردم فکر میکنند خودرو کمپر قانونی است اما در واقع اینطور نیست. چراکه متاسفانه خودروهایی که به نام کمپر تجهیز میشوند از نظر قانونی دچار مشکل هستند، زیرا این خودروها تغییر کاربری دادهاند و از نظر راهنمایی و رانندگی و بیمه دچار مشکل میشوند.»
علی محمدی افزود: «اگر شخصی خودرویی تهیه و آن را تجهیز کند، مسوولیت این کار برعهده اوست و اگر در این میان تصادفی رخ بدهد، ممکن است بیمه خسارت را پرداخت نکند (این خودروها وانت مسقف هستند و اگر ۵ یا ۶ نفر داخل خودرو باشند و تصادف رخ بدهد، بیمه خسارتی پرداخت نمیکند). بنابراین نمیتوان این خودروها را در ایران اجاره داد و اگر هم کسی چنین کاری را انجام بدهد، مسوولیت سنگینی برعهده او خواهد بود.»
مدیر مجموعه رویالکمپر درباره استفاده از کاروان بیان کرد: «در قوانین راهنمایی و رانندگی که ایران و همچنین کشورهایی که عضو کنوانسیون جهانی حملونقل هستند، به خودروهای کاروان تریلر گفته میشود. تریلرها تقریبا در دنیا قانونی هستند زیرا همگی یکسری استانداردها (بوکسل ثابت، چراغ، عرض و ارتفاع استاندارد، نصب پلاک، بیمه یدککش و…) دارند و هنگام تصادف مراحل قانونی برای آنها طی میشود. البته هنگام حرکت مانند خودروهای وانت نباید کسی داخل کاروان باشد.»
باتوجه به شرایط فعلی در حوزه قانونی بین کمپر و کاروان انتخاب گزینه دوم منطقیتر به نظر میرسد و تبعات قانونی و چالشهای کمتری دارد.
با این وجود باتوجه به اهمیت سفر و گردشگری و تاثیر آن بر اقتصاد کشور انتظار میرود کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و وزارت گردشگری اقدامات موثری را برای تسهیل استفاده از کمپرها تدارک ببیند. طبیعتا رفع چالشهای قانونی موجود در این حوزه میتواند زمینه را برای افزایش حجم سفر و گردشگری در کشور فراهم کند .
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد