1 - 01 - 2023
چرا منافع را در حاشیه بازار میبینید؟!
گروه خودرو- وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت که اواخر سال ۹۰ مدیران عامل دوخودروساز بزرگ را به دفترم صدا زدم و از آنها سوال کردم که آیا دولت در مورد بازار خودرو باید همانند سایر کالاهای اساسی ذخیره سازی کند تا در هنگام لزوم به بازار عرضه شود یا اینکه خود خودروسازان باید تنظیم بازار را به عهده بگیرند.
مهدی غضنفری گفت: دهه ۴۰ آغاز مونتاژ خودرو در کشور بود که ایران تحت لیسانس سایر کشورها کار نصب قطعات را انجام می داد، این در حالی است که تا پایان دهه ۶۰ مونتاژ در صنعت خودروسازی ایران ادامه یافت اما در دهه ۷۰ تغییرات فوق العاده ای در صنعت خودروسازی ایران صورت گرفت که میتوان این دوره را دوره زرین برای صنعت خودروسازی کشور دانست.وزیر صنعت، معدن و تجارت اصلاح ساختار صنعت خودرو، تشکیل شورای سیاست گذاری خودرو و توسعه صنعت قطعه سازی را از جمله اقدامات مهم صورت گرفته در صنعت خودروسازی در دهه ۷۰ دانست.وی تصریح کرد: همچنین در دهه ۸۰ موضوع اصلی در صنعت خودروسازی کیفیت و وضع قوانین و مقررات بود به نحوی که قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو و نیز قانون ارتقای کیفیت خودرو مورد تصویب واقع شد ضمن اینکه جهش در تولید و صادرات نیز از جمله دیگر دستاوردهای صنعت خودروسازی در دهه ۸۰ به شمار می رود.
به گفته غضنفری، حال در آغاز دهه ۹۰ سوال بزرگ پیشروی صنعت خودروسازی این است که در این دهه چه اهدافی برای این صنعت ترسیم شده است؟ این در شرایطی است که سال ۸۱ تولید خودرو در ایران ۵/۰ میلیون دستگاه بوده که در سال ۹۰ به ۶/۱ میلیون دستگاه رسیده است.
این عضو کابینه دهم با اشاره به صادرات چهار هزار دستگاه خودرو در سال ۸۱ اظهار داشت: در سال ۹۰، ۵۵ هزار دستگاه خودرو از کشور صادر شده است ضمن اینکه بالغ بر ۶۵۰ هزار نفر نیز اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در این صنعت حادث شده است.
وزیر صنعت معدن و تجارت در ادامه به ترسیم افقهای پیشرفت برای صنعت خودروسازی اشاره کرد و گفت: در افق ۱۴۰۴ باید تولید خودرو در ایران به حداقل سه میلیون دستگاه و صادرات به یک میلیون دستگاه برسد ضمن اینکه حداقل ۵۰ درصد خودروهای تولیدی کشور با برند ملی روانه بازار شود. وی ادامه داد: در این افق تامین ۲۵ میلیارد دلار قطعه از سوی قطعهسازان داخلی و صادرات شش میلیارد دلار قطعه از سوی آنها باید محقق شود.
غضنفری با اشاره به گلایه قطعهسازان از خودروسازان ادامه داد: قطعهسازان از عدم پرداخت به موقع وجوه خود از خودروسازان گلایهمند هستند و این کار را برای آنها سخت کرده بنابراین خودروسازان ممکن است به خاطر قدرت بالای خود فشارهایی را به قطعهسازان وارد کنند بنابراین هماکنون روابط میان قطعهسازان و خودروسازان برای دستیابی به اهداف چشمانداز به صورت راهبردی شکل نگرفته در حالی که تنها شکلگیری منافع مشترک است که میتواند مسیر تحول را ادامه دهد.
غضنفری گفت: در نگاه مدیران ارشد خودروسازی چند نگاه وجود دارد که هر یک نیازمند تجزیه و تحلیل است؛ به این معنا که برخی مدیران به طراحی و برندسازی فکر میکنند و نگاه درون کارخانهای دارند در حالی که برخی مدیران نگاه برون بنگاهی داشته و به خرید و فروش و مسایل مالی در بازار بورس نگاه میکنند.
وی ادامه داد: نگاه سومی نیز از سوی مدیران وجود دارد که آن ایستادگی خودرو تولیدی در مقابل رقبا است.
وزیر صنعت معدن و تجارت ادامه داد: حفظ و ماندگاری در بازارهای بینالمللی باید از جمله دیدگاههای خودروسازان در کشور باشد.
وی در ادامه به بیان مسایل به وجود آمده در بازار خودرو در آستانه شب عید سال ۹۱ اشاره کرد و گفت: آن زمان مدیران عامل دوخودروساز بزرگ کشور را به دفتر خود صدا زدم و از آنها سوال کردم که آیا دولت در مورد بازار خودرو نیز باید همانند سایر کالاهای اساسی حساس و ضروری مورد نیاز مردم به مدیریت پرداخته و خودرو را نیز همچون سیب و پرتقال ذخیرهسازی کند تا در هنگام لزوم به بازار عرضه شود یا اینکه خود خودروسازان باید تنظیم بازار را به عهده بگیرند.
وی خاطرنشان کرد: باید بررسی کرد که چرا خودروساز ما تصور میکند که منافعش در حاشیه بازار شکل میگیرد و اصلا چرا باید حاشیه بازار با قیمتهای دیگری شکلی گرفته و مصرفکننده در میان قیمتهای مختلف سردرگم شود.
غضنفری ادامه داد: اگر ما میخواهیم در سطح بازار بینالمللی حاظر شویم باید ابتدا به تنظیم بازار داخلی بپردازیم و این تفکر را در میان خودوسازان نداشته باشیم که از حاشیه بازار استفاده کنند و دولت نیز دخالتی در این زمینه نداشته باشد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: متاسفانه در ایام شب عید ۹۱ چند جلسه شورای سیاستگذاری خودرو به مسایل قیمتی سپری شد که این چندان مناسب نیست. این عضو کابینه دهم در ادامه به بیان پیشنهادی به خودروسازان پرداخت و خاطرنشان کرد: برای گذر از این مشکلات خودروسازان نیازمند طراحی و تبیین آرمان مشترک هستند و باید استراتژی خود را در سالهای آینده از روی کاغذ به عرصه عمل وارد کنند.وی ادامه داد: بهترین آرمان مشترک میان خودروسازان داخلی حضور قدرتمندانه در بازارهایی است که غولهای برگ خودروسازی نیز در آن حضور دارند به این معنا که تنها بازارهای عراق، افغانستان و آفریقا را مدنظر نداشته باشیم بلکه حضور خودرو ایرانی در اروپا، خاور دور، آمریکا و آمریکای لاتین رونق گیرد و برند ایرانی خودروسازان نیز در کنار غولهای بزرگ خودروساز دنیا مورد استقبال مردم قرار گیرد.
غضنفری در پایان خاطرنشان کرد: چنانچه این آرمان مشترک به باور رسد آنگاه رابطه خودروساز و قطعهساز نیز خود به خود اصلاح میشود و خودرو ایرانی میتواند همپای خودرو خارجی در بازارهای بینالمللی حضور داشته باشد البته دولت نیز همراهی لازم را به عمل خواهد آورد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد