4 - 04 - 2024
چرا «مهمونی»، «محفل» و «زیرخاکی» هنوز محبوباند؟
نگاهی به سریالها و برنامههای نوروزی و رمضانی نشان میدهد چرا برنامههایی همچون «محفل» و «زندگی پس از زندگی» موفق شدهاند و «پایتخت» و «زیرخاکی» هم هنوز محبوباند. امسال عملکرد نوروزی تلویزیون و رمضانی شبکههای سیما تاکنون نشان میدهد برنامهها خصوصا در میان ویژههای تحویل سال جلوتر از سریالهای نمایشی بودند و سریالهای شبکه دو و سه سیما نتوانستند از اقبال بالایی برخوردار شوند. هرچند دوباره تکراریها در آیفیلم همچون «خانه به دوش»، «میوه ممنوعه» و «زیرزمین» توانستند از برخی سریالهای جدید در جذب مخاطب جلوتر باشند. از طرفی این نکته وجود دارد که بازگشت ایرج طهماسب با «مهمونی» چقدر توانست درس بزرگی برای برنامهسازی و جذب مخاطب برای برنامهسازان این چند سال اخیر تلویزیون باشد که نتوانستند به موفقیت برسند. او چقدر خوب چارچوب و خطقرمزهای تلویزیون را میشناسد و به خانوادهها احترام میگذارد. هم شوخی و صحنهها و موقعیتهای جذاب خانوادگی خلق میکند و هم به هر قیمتی از الفاظ و اتفاقاتی استفاده نمیکند که به سبک برخی از برنامهها صرفا بخواهد دیده شود. امروز این مشکل بهجد در تلویزیون وجود دارد که برنامهسازان و عوامل سازنده با خلاقیت، نوآوری و استفاده از محتوا به ندرت میتوانند موفق باشند و صرفا با برخی از رفتارها و اتفاقات تلاش میکنند در صدر کانالهای مجازی و شبکههای اجتماعی قرار بگیرد، اما برنامههایی همچون «محفل» که نوآورانه به میدان میآیند، «مهمونی» با مدیریت و خلاقیت پیش میرود و «زیرخاکی» هم با اتکا به یک عقبه فیلمنامهای و محتوایی و کارگردانی خوب پابرجا و محبوب میماند. جملهای که شاید در مقام تحلیل سریالها و برنامههای نوروزی و رمضانی نشان میدهد راهکار حفظ و جذب مخاطبان تلویزیون است و همچنین میتواند به افزایش سرمایه اجتماعی کمک کند. همانطور که معصومه نصیری مدرس دانشگاه و کارشناس سواد رسانهای این اعتقاد را نسبت به برنامههای نوروزی و رمضانی تلویزیون خصوصا سریالهای «نون خ»، «زیرخاکی» و «پایتخت» و از آن طرف هم برنامههای «محفل» و «زندگی پس از زندگی» دارد. او معتقد است: «نون خ» و «زیرخاکی»، سریالهایی هستند که توانستهاند با مخاطبان ارتباط برقرار کنند، حتی آن دسته از مخاطبان که بیننده دائمی تلویزیون نیستند.
نصیری با بیان اینکه رسانههای موفق رسانههاییاند که از برندهای موفق مراقبت کنند، گفت: البته خلاقیت و نوآوری در ادامه حیات برندها مهم است و میتواند مخاطبان وفادار را برای آنها بیشتر و همواره پابرجا نگه دارد. این یک فرآیند حرفهای رسانهای است، یعنی رسانهها یک برندی را در برنامهها، دکورها و مجریان خودشان بسازند و براساس آنها مخاطبان را با خود همراه کرده و حفظ کنند. وی با اشاره به برنامههای ویژه ماه مبارک رمضان سیما اظهار کرد: قاطعانه میتوانم بگویم که بخش زیادی از مخاطبان رسانه ملی با برنامههای ویژه ماه مبارک رمضان مثل «محفل» و «زندگی پس از زندگی» ارتباط خوبی برقرار کردهاند. برنامه سحر شبکه سه سیما هم از حالت روتین و خستهکننده خارج شده و برنامه قابل قبولی است. البته کیفیت برنامههای سحر مثل برنامههای افطار صداوسیما نیست و باید اذعان کنم که برنامههای قبل از افطار به مراتب قویتر از برنامههای سحر است و مدیران و برنامهسازان صداوسیما باید در این خصوص چارهاندیشی کنند. این کارشناس رسانه همچنین افزود: البته به نظرم باید شبکههای دیگر رسانه ملی هم به فراخور فضا و ماموریتهایی که برای آنها تعریف شده برنامهسازی جدیتری داشته باشند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد