8 - 07 - 2024
چرا واردات قطعات خودرو برای اقتصاد ایران خطرناک است؟
شرکت کروز، با تولید و بومیسازی قطعات خودرو، نقش حیاتی در خودکفایی صنعت خودروی ایران ایفا میکند و وابستگی به واردات قطعات میتواند منجربه افزایش هزینهها، بیکاری و کاهش کیفیت شود.
به گزارش «جهانصنعتنیوز»، شرکت کروز به عنوان بزرگترین قطعهساز ایران و خاورمیانه با بیش از ۳۴هزار نیروی کار و تولید ۳هزار قطعه خودرو، نقش حیاتی در صنعت خودروی کشور دارد. این شرکت با تولید قطعات باکیفیت و بومیسازی تکنولوژیهای پیشرفته، علاوهبر تامین نیازهای داخلی، توانایی توسعه بازارهای صادراتی را نیز داراست. وابستگی به واردات قطعات خودرو میتواند منجربه افزایش هزینهها، بیکاری و کاهش کیفیت شود، اما کروز با جذب نخبگان و ایجاد اشتغال، توانسته است به خودکفایی در صنعت خودرو نزدیک شود و الگویی برای سایر بخشها باشد.جهان از ذرات میکروسکوپی تشکیل شده است و دل هر ذرهای که شکافته شود، غوغایی بیهیاهو دیده میشود. خودروها نیز از این قاعده مستثنا نیستند و از بیش از ۱۰هزار قطعه تشکیل شدهاند، همانند یک پازل عظیم. شرکت کروز به عنوان بزرگترین مجموعه صنعتی قطعهسازی در ایران و خاورمیانه، در این پازل عظیم نقش حیاتی ایفا میکند. بدون قطعات دقیق و تکنولوژیهای پیشرفته این مجموعه، صنعت خودروی کشور نمیتواند بهدرستی عمل کند.
پیامدهای وابستگی به واردات قطعات
اگر به جای تولید داخلی قطعات، به واردات آنها روی آوریم، پیامدهای منفی بسیاری به دنبال خواهد داشت:
۱- قیمت تمامشده هر قطعه بین ۵ تا ۱۰برابر هزینه تمامشده خواهد بود.
۲- اشتغال کارگر ایرانی صورت نخواهد گرفت، در نتیجه با بحران بیکاری در کشور روبهرو خواهیم شد.
۳- فناوری تولیدات در داخل کشور ممکن نبوده، بلکه وابستگی کامل به خارج صورت میگیرد.
۴- طرف خارجی قیمت تمامشده قطعات را تعیین میکند و در هر زمان با هر پیششرطی قیمت موردنظر قطعات خودرو را به ما تحمیل خواهد کرد.
۵- کیفیت محصول بستگی به شرکت تولیدکننده خارجی داشته و به دلیل انحصار تولیدکننده خارجی جای هیچگونه اعتراضی نخواهد بود.
۶- به جای گردش ریال در داخل، ارز خارجی باید ابتدا برای صادرات فراهم شود و سپس به هزینه واردات قطعات خودرو اختصاص یابد.
۸- امکان کاهش قیمت خودرو در داخل کشور تنها با مساعدت طرف خارجی در کاهش قیمت تمامشده قطعات وارداتی ممکن خواهد بود.
۹- تامین قطعات پس از فروش خودرو تنها در صورت استمرار تولید طرف خارجی ممکن بوده و به هر دلیلی که شرکت خارجی از استمرار تولید قطعات خودداری کند با بحران تامین قطعه در داخل کشور روبهرو
خواهیم بود.
۱۰- متخصص تحصیلکرده ایرانی به جای جذب در کانون تحقیق و توسعه داخلی مجبور به مهاجرت و درخدمت قرارگرفتن شرکتهای خارجی خواهد شد.
راز موفقیت کروز
شرکت کروز در سال ۱۳۶۰ وارد صنعت شده و ابتدا به تولید قطعات لوازم برقی پرداخته است. سپس در سال ۱۳۶۶ به تولید قطعات مخابراتی روی آورده و از سال ۱۳۷۰ وارد صنعت خودروسازی و قطعهسازی شده است. این شرکت با داشتن ۴کارخانه تولیدی، ۱۴هزار نیروی کار مستقیم و ۲۰هزار نیروی کار غیرمستقیم، بیش از ۳هزار قطعه خودرو تولید میکند.موفقیت کروز نتیجه تلاش همه پرسنل از مدیران تا اپراتورهاست. اولین پارامتر مهم در این مجموعه، کیفیت کار است که باعث تفاوت و رضایت مشتریان میشود. تولید کالای باکیفیت و اقتصادی با استفاده از دانش مهندسان ایرانی و کارگران بومی، به توانمندی صنعت و خودکفایی در صنعت خودرو و صنایع مشابه کمک کرده و اشتغال مداوم را تضمین میکند.کروز با توانایی خلق و بومیسازی دانش فنی و نگه داشتن تکنولوژیهای پیشرفته، به عنوان پیشرو در صنعت خودروسازی شناخته میشود. این شرکت علاوهبر تامین نیازهای داخلی، توانایی ایجاد و توسعه بازارهای صادراتی را نیز دارد.واحد مادر کروز به بررسی مسائل رفتاری و دیگر مشکلات مجموعه میپردازد و آنها را حل میکند. این شرکت به عنوان محور صنعت خودروی ایران، نقشی حیاتی در گردش صحیح چرخهای صنعت ایفا میکند.
کروز توانسته بخشی از جوانان خلاق و نخبه را جذب کند و با اتکا به نخبگان داخلی، مسیر رشد و توسعه را با سرعت قابل قبولی طی کند. این شرکت با تولید اتصالات مخابراتی با کیفیت بالا و پایین بودن نرخ خطا، جایگاه مطمئنی در بازار یافته است.شرکت کروز با تولید قطعات پیچیده الکترونیکی مانند ECU و ACU و حسگرهای مختلف، به یکی از بزرگترین قطعهسازان غرب آسیا تبدیل شده و تجربه صادرات قطعه به خودروسازان بزرگ جهان مانند پژو فرانسه را دارد.
کروز با راهاندازی واحد خودکفایی و حمایت از زنجیره اقتصاد صنعت خودرو، چتر حمایتی خود را بر فعالان خرد و متوسط این صنعت گسترانیده است. این شرکت به عنوان یک مجموعه خصوصی موفق، میتواند الگویی برای تمام صنعت خودروسازی باشد.
تنها راه نجات کشور
تنها راه نجات کشور، اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و حمایت از بخش خصوصی واقعی است. هرجا که بخش خصوصی حضور یابد، موفقیتهای چشمگیری به دست میآید. مردم از عملکرد مسوولان در بخش اقتصاد و خودرو گلایه دارند و برای رفع مشکلات باید به بخش خصوصی واقعی حمایت جدی در عمل ارائه شود تا تولیدات داخلی از نظر کیفیت و کمیت افزایش یابند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد