7 - 09 - 2024
کاربرد کدهای اخلاقی در شرکتهای رتبهبندی
اطلاعات بورس- یک کارشناس ریسک اعتباری گفت: در اکثر اوقات فرآیند ارزیابیای که شرکتهای رتبهبندی اعتباری انجام میدهند دربرگیرنده تعامل بین کارمندان شرکت رتبهبندی و نهاد ارزیابی
شونده است.
محمدعرفان رایگان بیان کرد: در اکثر اوقات فرآیند ارزیابی که شرکتهای رتبهبندی اعتباری انجام میدهند دربرگیرنده تعامل بین کارمندان شرکت رتبهبندی و نهاد ارزیابیشونده است تا از طریق این تعامل و ارتباط، تمامی اطلاعات لازم برای ارزیابی شرکت مربوطه جمعآوری شود. حال در صورتی که کدهای اخلاقی، مورد توجه کافی قرار نگیرد میتواند منجر به خطر وقوع فساد و تضاد منافع سازمانی شود. اجرای کدهای اخلاقی، روشی است پیشگیرانه که معمولا توسط شرکتها برای تعریف حداقل قوانین مورد نیاز برای تمامی کارمندان و کاهش تضاد منافع اتخاذ میشود.
او افزود: هدف اصلی این کدها، کاهش ریسکهای قانونی شرکت در ارتباط با رفتار نادرست کارمندان است. شرکتهای رتبهبندی نیز با توجه به ماهیت کسب و کار خود، رویکرد سختگیرانهای را در مدیریت تضاد منافع و کاهش ریسک از دست دادن اعتبار خود اتخاذ میکنند. کارمندان شرکتهای رتبهبندی اعتباری و حتی بستگان آنها، از کار کردن به عنوان مشاور مستقل و عضو هیاتمدیره شرکتهای ارزیابی شده منع میشوند که علت آن جلوگیری از ارائه رتبههای مطلوبتر به نهادهای ارزیابی شده برای منافع اقتصادی شخصی کارمندان شرکتهای رتبهبندی اعتباری است.
رایگان عنوان کرد: در صورتی که شرکت رتبهبندی اعتباری چنین تضاد منافعی را کشف کند میتواند کارمند مربوطه را اخراج کند. در روابط بین شرکتها، اغلب بین کارمندان و مدیران شرکتها هدایایی رد و بدل میشود، بنابراین باید قوانین و معیارهای عینی وضع شود تا از تاثیر منفی این مساله بر منافع ذینفعان مختلف جلوگیری شود. بدین منظور شرکتها، یک حد قیمتی مشخص و پایین برای هدایا مشخص میکنند که این هدایا تاثیر منفی بر عینیت قضاوت رتبهبندی نداشته باشد.
او ادامه داد: یکی از دلایل اصلی برای استفاده از خدمات رتبهبندی توسط شرکتهای مختلف، استفاده از این فرصت است که بدون افشای عمومی اطلاعات محرمانه و تنها با مشخص شدن رتبه اعتباری شرکت، سیگنالی مبتنی بر اطلاعات مذکور بازار داده شود که ممکن است بر چشمانداز شرکت اثر مثبتی بگذارد. حال با توجه به محرمانه بودن اطلاعات اعطایی به شرکت رتبهبندی اعتباری، کارمندان و مدیران شرکت رتبهبندی اعتباری باید از افشای اطلاعات منع شوند و قوانین سختگیرانه نسبت به عدم استفاده آنها از اطلاعات داخلی شرکت برای استفادههای شخصی وضع شود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد