5 - 03 - 2023
کارت ایرانی قابل کپیشدن نیست
«جهانصنعت»- رییس امور کارت در سامانه هوشمند سوخت میگوید: کارتهای جدید سوخت قابل کپیشدن نیستند و قرار است جلوی قاچاق سوخت و مشکلاتی را که برای جایگاههای بنزین ایجاد کرده، بگیرند.
پس از ۱۲ سال از فراگیری کارتهای سوخت در کشور، کارتهای سوخت پوستاندازی میکنند. آنطور که شرکت ملی پخش و پالایش اعلام کرده این کارتها دیگر قابل کپی شدن نیستند و مجهز به تراشههایی هستند که سهمیه سوخت صرفا توسط مالک آن قابل استفاده است.
محمد شکیبازاد رییس امور کارت در سامانه هوشمند سوخت، درباره ویژگیهای این کارت میگوید: بر اساس معماری پیادهسازی شده، کارت هوشمند سوخت قابل کپی کردن نیست و در صورت قطعی بسترهای ارتباطی به صورت غیربرخط نیز برای سوختگیری قابل استفاده است که این یکی دیگر از مزیتهای توزیع هوشمند و بدون وقفه سوخت است.
او توضیح میدهد: درخواستهای تولید کارت دو دسته است؛ دسته اول پس از تولید خودرو در کارخانه است که اصطلاحا کارتهای نوشماره نامیده میشود، اطلاعات وسایط نقلیه نوشماره از طریق پلیس راهور فراجا مستقیما برای صدور کارت هوشمند سوخت ارسال میشود. پس از تولید خودرو، پلاکگذاری و صدور برگ سبز، به صورت هفتگی اطلاعات و مشخصات خودروهای نوشماره به کارخانه صدور کارت هوشمند سوخت ارائه و تولید کارت سوخت انجام و سپس به سایت پاکتگذاری ارسال میشود. در مرحله پاکتگذاری آخرین آدرس مالک استخراج که این نکته حائزاهمیت و توجه مالکان خودرو است، آدرسی که روی پاکت چاپ میشود همان آدرس موجود در برگ سبز خودرو است که لازم است هموطنان عزیز آدرس خود را به روز کنند. به روز کردن آدرس برگ سبز هم در مراکز پلاکگذاری انجام خواهد شد.
او اضافه کرد: فرآیند تحویل به این شکل است که بعد از پاکتگذاری کارتها، توزیع و تحویل کارتها توسط شرکت پست انجام میشود. در زمان تحویل باید در حضور مامور پست در پاکت توسط مالک باز شود و تطابق مشخصات مندرج بر روی کارت با مشخصات مالک انجام شود. وی با بیان اینکه در صورت وجود مغایرت یا مشکل دیگر کارت به مامور پست عودت داده میشود که این مورد خیلی کم و نادر است، گفت: به پست الزام شده که دریافت وجه در زمان تحویل، باید از طریق پوز بانکی انجام شود و به مالکان خودرو نیز توصیه شده که به مبلغ روی پاکت توجه داشته باشند و صرفا همان مبلغ را از طریق پوز واریز کنند. دسته دوم، صدور کارت المثنی است، مالکین برای ثبت اطلاعات نیاز به مراجعه به سازمان یا مرکز خاصی ندارند و برای درخواست المثنی نیز باید با در دست داشتن مدارک هویتی مالک و وسیله نقلیه به یکی از دفاتر خدمات کارت هوشمند سوخت (مراکز پلیس+۱۰) مراجعه کنند و توصیه ما این است که با توجه به محدودیتها در تامین کارت، پس از مطمئن شدن از مفقود شدن درخواست المثنی ثبت شود.شکیبازاد با بیان اینکه متاسفانه استفاده از کارت آزاد به مرور زمان مشکلاتی را به وجود آورده و به دلیل استفاده زیاد مستعمل و باعث خرابی ترمینالها شده است، تصریح کرد: رویکرد شرکت برای استفاده از این کارتهای آزاد صرفا برای شرایط خاص و مواقع اضطراری بوده است. پس به دلایل فنی و عملیاتی استفاده از کارت آزاد فقط در شرایط اضطرار است مگر در مواقع خاص و برای اینکه مردم کشورمان برای سوختگیری با مشکل مواجه نشوند و به هر دلیلی کارت شخصی همراهشان نیست باید از این کارتها استفاده کنند.
او افزود: با توجه به سیاستگذاریها در هر جایگاهی تعدادی کارت آزاد (اضطراری) قرار دارد تا در مواقع خاص استفاده شود که متاسفانه مصرفکنندگان پس از اتمام سهمیه یارانهای از کارت آزاد استفاده میکنند درصورتی که اعتبار نرخ دوم در کارتهای هوشمند شخصی نیز وجود دارد.
وی با بیان اینکه ارائه کارت سوخت به افراد سودجو و سوءاستفاده از این کارتها به معضلی تبدیل شده است، گفت: برخی افراد کارت سوخت شخصی خود را در اختیار دیگران قرار میدهند که به لحاظ قانونی تخلف است و با توجه به سیستمهای سامانه هوشمند سوخت و دوربینهای مداربسته، امکان رهگیری این تخلف وجود دارد، بنابراین وقتی از کارت سوخت شخصی سوءاستفاده شده و سهمیه آن به خودروهای دیگر فروخته میشود در واقع از دو حالت خارج نیست، یا اینکه کارت گم شده و به سرقت رفته که در این صورت صاحب کارت باید بلافاصله برای ابطال کارت از طریق مراجعه به دفتر پلیس+۱۰ اقدام کند .
او افزود: اگر این کار انجام نشده، در واقع احتمال همکاری با افراد سودجو است یا اینکه دارنده کارت با اراده کارت خود را در اختیار شخص دیگر قرار داده که عمل وی تخلف است و طبق قانون تعزیرات حکومتی و دستورعمل پیشگیری و مبارزه با قاچاق و عرضه خارج از شبکه فرآوردههای نفتی، با صاحب کارت و فرد سودجو توسط دستگاههای مسوول و قوه قضاییه برخورد میشود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد