2 - 12 - 2019
کامیونهای خالی از بار
گروه حملونقل- سیاستگذاری مصرف سوخت حملونقل جادهای در سالهای گذشته با دو هدف «جلوگیری از قاچاق» و «ترمیم الگوی مصرف» در حال اصلاح است. یکی از مهمترین برنامههایی که در این زمینه از سوی سازمان راهداری پیگیری شده است «سهمیهبندی گازوییل کامیونها» است؛ برنامهای که کامیونداران نسبت به آن خوشبین نیستند. آنها میگویند شرایطی که برای دریافت سهمیه تعیین شده با وضعیت اقتصادی فعلی همخوانی ندارد و باعث میشود بسیاری از کامیونها نتوانند از سهمیه سوخت کافی برخوردار شوند. غیر از این «جلوگیری از قاچاق سوخت» که یکی از اهداف اصلی اعمال سهمیه گازوییل است زیر سوال است؛ کامیونداران میگویند عمده قاچاق سوخت در کشور از راه کشتیها و لولهکشیهای غیرمجاز انجام میشود و کامیونها اساسا امکان قاچاق سوخت ندارند.
حالا سازمان راهداری از تشدید محدودیت در سهمیهبندی سوخت کامیونها خبر داده است. به گفته عضو هیات عامل سازمان راهداری و حملونقل جادهای، سهمیهبندی جدید گازوییل کامیونها از مرداد امسال اجرا خواهد شد. پیش از این رییس کانون انجمنهای صنفی کارگری رانندگان ناوگان جادهای حمل کالای کشور در واکنش به اعتراض برخی از رانندگان در عدم شارژ سوخت ماهانه کامیونهایشان، گفته بود: شارژ کارت سوخت کامیونها براساس پیمایش استاندارد صورت میگیرد. ناجی سلامی در مورد جزئیات سهمیهبندی گازوییل گفته بود براساس مصوبات، سهمیه سوخت ناوگان حملونقل عمومی برونشهری براساس اسناد حمل از جمله صورت وضعیت مسافربری، بارنامه و بارنامه بینالمللی یا همان CMR در نظر گرفته و در کارتهای سوخت شارژ میشوند.
احراز دو شرط برای شارژ سوخت
به گفته او هر راننده باید دارای دو شرط به منظور شارژ کارتسوخت در یک ماه باشد. هر خودرو سنگین برای اینکه مشمول شارژ کارتسوخت شود باید هفت هزار کیلومتر پیمایش یا ۱۸ بارنامه در اختیار داشته باشد. در غیر اینصورت اعتراض پذیرفته نخواهد شد. غیر از این محدودیتهای جدیدی از مرداد ماه امسال برای شارژ سوخت کامیونداران اجرا خواهد شد؛ محدودیتهایی که به گفته فعالان حوزه حملونقل جادهای باعث افزایش قیمت و فشار مضاعف بر کامیونداران خواهد شد.
باری برای جابه جایی وجود ندارد
رییس راهبردی فدراسیون حملونقل لجستیک ایران در واکنش به اعمال سهمیهبندی جدید گازوییل میگوید: «در شرایط اقتصادی فعلی اصلا باری برای جابهجایی کامیونها وجود ندارد که حالا برای تامین سوخت آن سهمیهبندی کنیم. جواد سمساریلر در گفتوگو با «جهانصنعت» میگوید: «با نبودن بار و خالی شدن بنادر کشور ترددها کمتر شده و باید دید سهمیهبندیهای جدید با چه فرمولی محاسبه خواهد شد اما به طور کلی اینکه سوخت کامیونها به صورت سهمیهای داده شود اقدام مناسبی نیست چراکه معتقدم هیچ کالا یا خدماتی که به صورت سهمیهای عرضه شود خوب نیست.سمساریلر با بیان اینکه تا الان هم سوخت کامیونها سهمیهای بوده است میگوید: سهمیه سوخت کامیونها در حال حاضر بر اساس پیمایش است اما آنچه برای سهمیهبندی جدید اعلام شده است بر اساس توناژ است و آنچه باعث تعجب میشود این است که در ردهبندیهای انجام شده ظرفیت بارگیری کامیون بالای ۳۰ تن هم در نظر گرفته شده است و این در حالی است که یک کامیون در نهایت قابلیت تا ۲۴ تن بار را دارد.
کامیون ابزار قاچاق سوخت نیست
این فعال حوزه حملونقل میگوید: «قاعدتا سهمیهبندی و اعمال محدودیت باعث افزایش قیمت تمام شده خدمات خواهد شد و این یک قاعده کلی است. آنچه دولت از اعمال سهمیهبندی انتظار دارد بیشتر به جلوگیری از قاچاق سوخت مربوط است و این در حالی است که این قاچاق با کشتیها انجام میشود. مگر کامیون چقدر سوخت میتواند قاچاق کند؟»
کامیونها یک سر خالی جابهجا میشوند
رییس راهبردی فدراسیون حملونقل لجستیک ایران میگوید: پیش از این دولت میگفت در هر صورت به هر کامیونی که بار بزند سهمیه میدهیم و به کامیونهایی که بار نزنند هم سهمیه نمیدهیم ولی بحث این است که هیچ وقت حملونقل جادهای کشور دوسربار نبوده است و دلیلش هم این است که مراکز تقسیم بار در کشور مدیریت شده عمل نمیکنند. در حال حاضر با توجه به وضعیت تحریمها خواب کامیونها خیلی زیاد است. در بسیاری از بنادر کشور کامیونها نمیتوانند به سادگی بار پیدا کنند و گاهی تا ۱۴ روز در مبدا میمانند تا یک محموله برسد.
بنادر کشور خالی است
سمساریلر میگوید: «با وضعیتی که تحریمها در اقتصاد ایران به وجود آورده است اصلا کالایی به بنادر نمیرسد مگر اینکه کالای اساسی باشد. او در مورد وضعیت تجارت زمینی با کشور عراق و ترکیه نیز میگوید: وضعیت تجارت با این دو کشور هم بسیار خراب است به دلیل اینکه اصولا هیچ تراکنش مالی بینالمللی در کشور ما وجود ندارد. او همچنین در خصوص وعدههای دولت به کامیونداران میگوید: اکثر وعدههایی که دولت به کامیونداران داد به صورت ناقص اجرا شد. مثلا قرار شد ۴۰۰ هزار لاستیک میان کامیونداران تقسیم شود حالا اگر این تعداد لاستیک را به تعداد کامیونهای کشور تقسیم کنیم به هر کامیون ۲ لاستیک هم نمیرسد و این در حالی است که هر کامیون ۱۸ چرخ دارد.
اعمال سهمیهبندی تا مرداد
عضو هیات عامل سازمان راهداری و حملونقل جادهای به تازگی گفته است که تلاش میکنیم تا مردادماه امسال موضوع سهمیه پایه گازوییل کامیونها مدیریت شده و کاهش یابد و برای کامیونهای کمتر فعال به سهمیه پایه کاهش یافته برسد. فرامرز مداح گفته است: پروژه اختصاص سوخت براساس پیمایش، از پروژههای بزرگ و جزو پروژههای اقتصاد مقاومتی کشور است.عضو هیات عامل سازمان راهداری و حملونقل جادهای با تاکید بر اینکه همگرایی دستگاهها در این پروژه بسیار زیاد است، اعلام کرده است در این حوزه دو مسیر پیشِرو داریم؛ ابتدا کاهش سهمیه پایههاست که از مردادماه امسال تلاش میکنیم پایهها کاهش یابد. ضمن آنکه هر زمان «باربرگ» (مخصوص ناوگان درونشهری) جا بیفتد سوخت براساس عملکرد اختصاص مییابد و سهمیه پایهها کاهش مییابد.به گفته این مقام مسوول آبانماه ۹۷ بود که سازمان شهرداریها و دهیاریها توانستند سیستم صدور «باربرگ» را برای کامیونهای درونشهری شروع کنند و بدینترتیب بارنامه و صورت وضعیت برای ناوگان برونشهری و باربرگ برای درونشهری تهیه شد. از دی ماه ۹۷ کاهش سهمیههای پایه گازوییل کامیونها هم آغاز شد. سهمیه پایه که در دی ماه کاهش یافت ابتدا برای تناژ ۲۰ تن به بالا بود یعنی از تناژهای ۲۰ تن به بالا شروع کردیم، از ۳۰ تن به بالا ۲۰ درصد و از ۲۰ تا ۳۰ تن ۱۵ درصد در دیماه و بهمنماه ۹۷ پایهها کاهش یافت و این موجب شد صرفهجویی سوخت رقمی مناسبتر شود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد